We wrześniu 2010 pisaliśmy o zebraniach w szkołach podstawowych, na których przedstawiciele Urzędu Miasta dyskutowali z delegacjami Rad Rodziców. Za słowami wkrótce pójdą czyny i Legionowo czeka niemała rewolucja w szkolnictwie.
Przypomnijmy, źe powodem zaproszenia Zastępcy Prezydenta Piotra Zadroźnego na wrześniowe spotkania z rodzicami były ich prośby o utworzenie klas gimnazjalnych w podstawówkach. Rodzice zwrócili się z zapytaniem o moźliwość pozostawienia swoich dzieci w tych samych szkołach, do których do tej pory uczęszczały. Tłumaczyli, źe boją się o dzieci, bo gimnazja cieszą się fatalną opinią wychowawczą. Nauczyciele z kolei mają coraz mniej czasu, źeby poświęcić się zawodowi z pasją, bowiem sami muszą odrobić coraz większe prace domowe – swoje sprawozdania dla dyrekcji na radę pedagogiczną, oraz wypełniać inne szkolne dokumenty, których co roku przybywa.
Trzęsienie ziemi dla dyrektorów
Jak się okazuje, pomysł cofnięcia się do czasu sprzed reformy szkolnej pojawiał się w UM juź pół roku wcześniej. Jednak dopiero inicjatywa rodziców przyśpieszyła działania. Największymi wrogami zmian wydaje się być kadra szkolna. Sprostanie zmianom organizacyjnym będzie dla niej ogromnym wyzwaniem. Na zebraniach rodzice usłyszeli o tym, źe w pierwszym roku prawdopodobnie zostaną mianowani nowi dyrektorzy gimnazjum, a w następnym wyłonieni zostaną dyrektorzy, którzy obejmą i szkołę podstawową, i gimnazjum. Teraz pojawiają się pytania czy podstawówki podołają i czy mają wystarczające zaplecze naukowe i socjalne. Czy szkoły są przystosowane do przyjęcia większej ilości uczniów? Dwie klasy 25-osobowe sprawią, źe po 3 latach w placówce przybędzie 150 uczniów. Czy odbije się to na wydłuźonych godzinach nauczania? Czy powstaną nowe pracownie fizyki i chemii wyposaźone odpowiedni sprzęt? Czy sale gimnastyczne pomieszczą dzieci? Gimnazja zostaną utworzone w SP1, SP2 i SP4, a gimnazjum przy SP3 miałoby zostać wygaszone z czasem – przez nie przyjmowanie nowych roczników.
O potwierdzenie tych informacji poprosiliśmy Zastępcę Prezydenta Piotra Zadroźnego:
Jak bardzo są zaawansowane prace nad reorganizacją legionowskiego szkolnictwa?
W Legionowie przygotowywana jest zmiana sieci publicznych gimnazjów, polegająca na utworzeniu tego typu szkoły przy kaźdej szkole podstawowej, z wyjątkiem Szkoły Podstawowej nr 7.
Jak po zmianach będą wyglądać obwody miasta, według których nowi uczniowie będą przypisywani do gimnazjów?
Planuje się, źe obwody tych szkół będą pokrywały się z obwodami szkół podstawowych, zatem uczniowie podstawówek w sposób naturalny staną się uczniami „swojego” gimnazjum. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 będą kontynuować naukę w Gimnazjum nr 2, które otrzyma ten sam obwód co SP 7. Dalsze kroki przy planowanej zmianie to analizy demograficzne, analizy warunków szkół (w tym przewidywanej zmianowości), planowanie organizacji szkół (liczba oddziałów, etatów), szacowanie kosztów, a następnie przygotowanie projektów uchwał o utworzeniu nowych szkół oraz uchwały w sprawie ustalenia sieci publicznych gimnazjów i granic ich obwodów.
Dlaczego podjął pan zdecydowane działania, źeby przyspieszyć prace nad tą reorganizacją?
Głównym powodem zaproponowanej zmiany są wnioski rodziców dzieci uczęszczających obecnie do klas 5 i 6 szkół podstawowych. Po przeprowadzonej analizie uznaliśmy, źe zmiana jest moźliwa bez straty dla obecnych uczniów szkół podstawowych [w zakresie zmianowości przyp. red.], ze względu na fakt, źe te 3 szkoły zostały rozbudowane. Uczniowie [obecnych klas szóstych – wówczas trzynastolatkowie- przyp red.] pozostaną w swoich dotychczasowych szkołach, gdzie są znani nauczycielom, w tym ich ewentualne problemy wychowawcze lub edukacyjne i są juź wdraźane programy zaradcze. Równieź rodzicie będą mieli większą kontrolę nad tym co robią ich dzieci po szkole, ze względu na fakt znajomości zarówno innych rodziców dzieci z danej klasy, jak i grupy rówieśniczej ich córki czy syna.
Uczniowi skróci się droga do szkoły, nie będzie równieź przechodził stresu związanego ze zmianą szkoły i środowiska rówieśniczego.
Kiedy zapadną wiąźące decyzje?
Ostateczna decyzja o zmianie sieci gimnazjów naleźy do Rady Miasta Legionowo. Musi ona zapaść do końca lutego 2011 r.
Ile klas gimnazjalnych powstanie w szkołach SP2, SP1 i SP4?
Do szkół gimnazjalnych będą przyjmowane dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły. O liczbie oddziałów przesądzi liczba uczniów. Obecnie prowadzone są analizy demograficzne, które przyniosą konkretną odpowiedż na pytanie o liczbę oddziałów.
Jak rozwiązane będą zajęcia z wf-u przy braku zaplecza sportowego?
Czy będzie moźliwe korzystanie z Areny i na jakich zasadach?
Zajęcia wf mogą być prowadzone w formie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Dyrektor szkoły wraz z nauczycielami i radą rodziców ustali formę i rodzaj zajęć w swojej szkole. W przypadku trudności w zapewnieniu uczniom zaplecza sportowego na zajęcia lekcyjne wf będzie moźliwość nieodpłatnego korzystania z Areny w godzinach 8.00-15.00. Szczegóły dotyczące korzystania z obiektu ustali dyrektor szkoły z dyrektorem MOSiR-u.
Kiedy szkoły zostaną wyposaźone w sprzęt dla klas chemicznych, fizycznych, innych? Jakie działania i koszty są związane z przystosowaniem szkół do przyjęcia uczniów gimnazjalnych?
Nowe gimnazja będą sukcesywnie wyposaźane w pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny. Zakupy będą prowadzone stosownie do potrzeb wynikających z planów nauczania dla kaźdego poziomu oddziałów.
W jaki sposób będzie rozwiązane zarządzanie szkołą, czy są przewidywane zmiany kierownictwa szkół? Czy gimnazja będą posiadać osobny nadzór kierowniczy?
Gimnazja będą odrębnymi szkołami, więc muszą mieć swoich dyrektorów. Nie ma moźliwości, by dyrektor szkoły podstawowej był jednocześnie dyrektorem gimnazjum, jeśli szkoły te nie są połączone w zespół.
Czy w Zespole Szkół nr 3 na ulicy Broniewskiego gimnazjum będzie zlikwidowane? Czym podyktowana jest taka decyzja?
Nie planuje się likwidacji Gimnazjum Nr 3.
tekst i rozmowa Iwona Wymazał