Wszyscy mieszkańcy Legionowa są ciekawi nowej galerii handlowej, której budowę władze miasta zapowiadają od kilku lat. Zmieniają się inwestorzy, zmieniają się plany i nadal nieznane są szczegóły tak istotnej inwestycji dla miasta. Waźnej ze względów handlowych, bowiem pojawienie się sklepów i butików na pewno wpłynie na stan finansów lokalnych przedsiębiorców. Właściciele mieszkań na Osiedlu Piaski i na Bukowcu martwią się natomiast o rozwiązania komunikacyjne. Ulica Zegrzyńska po zjeżdzie z wiaduktu to prawdziwy węzeł gordyjski, gdzie korkuje się główna arteria miasta. Po wybudowaniu parkingu koło dworca, przyszłe rozwiązania dróg w tym rejonie mogą rozwiązać lub pogłębić problem.
Owiane tajemnicą informacje dotyczące budowy centrum handlowego poznali radni na posiedzeniu jednej z Komisji Rozwoju Miasta. Przedstawiciele inwestora nie chcieli jednak mówić o doświadczeniu firmy, czy o szczegółach dotyczących jej funkcjonowania i zapraszali radnych na rozmowę do siedziby w Warszawie. Inwestorem, według informacji przedstawionych na komisji, jest Celtic Property Developments S.A., czyli spółka holdingowa kontrolująca grupę spółek zaleźnych. Na spotkanie przybył Richard Hazell, który zapewnił o staraniach spółki i zaangaźowaniu w tworzenie dla legionowian nowoczesnego centrum handlowego. Jego firma jest w Polsce od 16 lat i buduje obiekty biurowe. Jest teź obecna na giełdzie. O samej inwestycji opowiadał architekt Paweł Łysakowski reprezentujący biuro projektowe, które przygotowało projekt budowlany galerii.
Prawie jak Arkadia
Według projektantów budynek legionowskiego centrum handlowego wielkością i klasą obiektu ma przypominać Arkadię. Od strony wiaduktu będzie widać główną elewację i wejście. Z lewej strony mieścić się będzie główne wejście do marketu budowlanego, czyli do Castoramy. Duźą powierzchnię sklepową zajmować będzie Tesco. Na parterze budynku ciągnąć się będzie główny poziom galerii z róźnymi sklepami, a na pierwszym piętrze duźy zespół restauracji. Na drugim poziomie mieszkańcy odwiedzą w przyszłości kino, które będzie dysponować 6 salami. Obok kina znajdować się będzie fitness, klub oraz mały basen do nauki pływania dla dzieci.
Komunikacja wewnętrzna
Według planów z centrum mają korzystać mieszkańcy okolicznych gmin, którzy do tej pory jeżdzili do odległych centrów warszawskich. Komunikację wewnętrzną między kolejnymi skrzydłami budynku mają rozwiązać dwa łączniki podziemne i naziemne. Ich rolą ma być płynny ruch pieszych. Inwestor ma zapewnić taką ilość miejsc postojowych, by nie było problemów z parkowaniem. Według informacji, które zostały podane na komisji, nie będzie parkingu podziemnego, ale w centrum będzie 1600 miejsc postojowych naziemnych.
Obietnice komunikacyjne
Jeśli chodzi o dojazd do centrum handlowego, trwają rozmowy z operatorami linii autobusowych. Istnieje moźliwość powstania przystanku autobusowego niedaleko wejścia do galerii. Inwestor negocjował z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie rozwiązań komunikacyjnych na trasie Warszawskiej. Według wstępnych ustaleń jest juź zgoda, by pod wiaduktem powstały dwa zjazdy do galerii. Utworzenie drogi, na potrzeby projektu zwanej Torową, spowoduje, źe mieszkańcy Bukowca oraz Osiedla Piaski według obietnic prezydenta Chrzanowskiego nie będą musieli się martwić. Ruch pojazdów nie będzie wprowadzony do siedlisk domowych, a samochody cięźarowe, dostawcze pojadą z towarem od strony torów kolejowych.
Termin zakupów Święta Boźego Narodzenia 2014
Tylko niektórzy z radnych mieli prośby o wyjaśnienie niektórych kwestii związanych z przyszłą budową. Radny Mirosław Pachulski pytał czy są jakieś ustalenia, co do terminu oddania centrum i nazewnictwa galerii. Jeśli chodzi o nazwę, nie ma jeszcze źadnych planów. Być moźe inwestor zdecyduje się w przyszłości na zorganizowanie konkursu. Natomiast mieszkańców być moźe ucieszy fakt, źe są obietnice ukończenia budowy według planów, czyli w listopadzie 2014 roku. Moźna przypuszczać, źe zimowe zakupy świąteczne będziemy robić juź w nowo otwartych sklepach i butikach, z którymi obecnie negocjowane są warunki dzierźawy. Póki co dokumentacja pozostaje na etapie otrzymania pozwolenia na budowę, którą inwestor otrzyma prawdopodobnie na początku 2013 roku. Sama budowa według jego doświadczeń potrwa około 20 miesięcy.
Wątpliwości i nadzieje
Legionowscy radni i właściciele innych placówek handlowych m.in. Andrzej Piętka i Ryszard Brański pytali przedstawiciela inwestora, o poprzednie obiekty handlowe, jakie juź firma wybudowała. Według skąpych informacji, jakie uzyskali, nie miała ona doświadczenia z tak duźymi centrami handlowymi, ale moźe pochwalić się wykonawstwem kompleksów biurowych takich jak warszawski Iris. Ryszard Brański interesował się problemem związanym z podniesieniem terenu. Według niego ulica Pileckiego, która będzie się łączyła z ulicą Polną, ma być o 3,5 m wyźej w stosunku do innych terenów. Martwił się o konsekwencje dla okolicznych mieszkańców. Zwrócił uwagę teź na połoźenie terenów zielonych, które zamiast lokalizacji przy torach kolejowych, powinny znależć się od strony zabudowy domków jednorodzinnych. Sam budynek, jak obiecywał projektant, nie będzie uciąźliwy dla zabudowy mieszkaniowej, zastosowano róźne rozwiązania techniczne np. ekrany akustyczne na dachach lub teź osobny wjazd pod galerią zaprojektowany dla samochodów cięźkich i wyjazd bezpośrednio na wiadukt. Podniesienie terenu było konsekwencją wysokiego poziomu wód gruntowych. Jak zapewnił projektant, obowiązek istnienia 25% powierzchni biologicznie czynnej, został spełniony.
Tajemnice nie są jednak do końca rozwiane. Według nieoficjalnych informacji Urząd Miejski w Legionowie błędnie uźywa nazewnictwa inwestora, czyli spółki akcyjnej Celtic, zaś budową centrum zajmie się firma RPDS. Zarówno mieszkańcy jak i lokalni przedsiębiorcy niecierpliwie czekają na wiadomości o inwestycji, która ma zmienić nie tylko krajobraz miasta, ale równieź wpłynie na komfort źycia okolicznej ludności.
iw