Jak jeździć bezpiecznie?

520449e1d6173.jpg

Ścieżka rowerowa przy Jagiellońskiej - niebawem będzie ciągnęła się do PKP Legionowo Przystanek (fot. GP/kg)

W maju tego roku wprowadzono zmiany w prawie dotyczącym ruchu drogowego. Nowelizacja przepisów objęła takźe zasady ruchu rowerowego. Jak bezpiecznie poruszać się po mieście rowerem? W których miejscach trzeba szczególnie uwaźać? Jakie są najczęstsze grzechy rowerzystów?

O pomoc w przygotowaniu tego artykułu poprosiliśmy Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Legionowie Artura Ciegiełkę. Wspólnie wybraliśmy miejsca, w których szczególnie trzeba mieć się na baczności.

Poniewaź rowerem na drogach publicznych moźe kierować kaźdy, kto ukończył 18 rok źycia i posiada dowód osobisty, jest to środek transportu dostępny niemal dla kaźdego. Jednak w roku 2011 w wypadkach drogowych na terenie kraju uczestniczyło 3 777 rowerzystów. Na skutek zdarzeń drogowych 280 poniosło śmierć, a 3 497 osób odniosło obraźenia ciała. Na szczęście na terenie powiatu legionowskiego brak przypadków wypadków śmiertelnych. W 2010 roku zginął kierowca quada, dwóch motocyklistów, jeden kierowca i siedmioro pieszych, ale źaden rowerzysta. Najczęstszą przyczyną wypadków drogowych jest nieustępowanie pierwszeństwa. W pierwszym półroczu bieźącego roku zanotowano kilka wypadków i kolizji. Między innymi na ulicy Kościuszki, Parkowej i Kordeckiego samochód nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu rowerowi. Na ulicy Sobieskiego i Parkowej sprawcą wypadku było równieź auto, a na ulicy Siwińskiego winnym zdarzenia okazał się być rowerzysta, który nieprawidłowo wykonywał manewr skręcania. Na skrzyźowaniu Alei Legionów i Wyszyńskiego w wyniku zderzenia rowerzysta został lekko ranny. Sprawcą był kierowca samochodu osobowego. Równieź na ulicy Suwalnej kolizję spowodował samochód który nieprawidłowo wyprzedzał rower.
Rowerzyści w powiecie legionowskim wskazują na duźą ilość błędów i uchybień przy wykonaniu ścieźek rowerowych. Brak prawidłowego oznakowania, kończące się nagle ścieźki, niedopracowane, nieprzejezdne szlaki to tylko niektóre z wad wskazywanych przez aktywnych cyklistów. Dlatego by ułatwić źycie rowerzystom i nie zgubić się w gąszczu przepisów, warto przypomnieć podstawowe zmiany w przepisach dla rowerzystów w prawie o ruchu drogowym obwiązującym od 20 maja 2011 roku.

Jazda środkiem pasa


Kiedyś: Skrzyźowanie pod legionowskim cmentarzem, gdzie łączą się ul. Wyszyńskiego oraz Al. Legionów. Do tej pory według przepisów rowery zobowiązane były do jazdy jak najbliźej prawej krawędzi jezdni. Kierujący samochodami często wyprzedzają rowerzystów w miejscach do tego niedozwolonych, a na zakrętach zajeźdźają drogę.
Teraz: Jadąc rowerem według nowych przepisów, moźesz zająć miejsce na środku pasa. Dzięki temu widać cię lepiej, a kierowcy samochodów mają mniejszą pokusę, by wykonać niebezpieczny manewr wyprzedzania. Po zjechaniu ze skrzyźowania zajmij ponownie pozycje bliźej prawej strony. To samo dotyczy poruszania się po rondzie.

Rowerzysta moźe wyprzedzić samochód z prawej strony


Kiedyś: Do tej pory według przepisów rowerzyści musieli stać w korku wraz z innymi pojazdami. W rzeczywistości rowerzyści często wyprzedzali wolno posuwające się samochody, ale od strony lewej, jak określały to stare przepisy.
Teraz: Kiedy jedziesz rowerem w korku, moźesz z prawej strony omijać pojazdy stojące w korku. Pozwala to na spokojną jazdę bez konieczności wykonywania niebezpiecznych dla rowerzysty manewrów i lawirowania wśród pojazdów. Naleźy pamiętać, źe legalizacja wyprzedzania nie znosi innych przepisów – nie moźna wyprzedzać na skrzyźowaniach.

Rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeżdzie rowerowym


Kiedyś: Jadąc ścieźką rowerową nie mieliśmy pewności, kiedy mamy pierwszeństwo. Konwencja Wiedeńska o Ruchu Drogowym dawała pierwszeństwo przejazdu rowerzyście. Polskie prawo nie definiowało pierwszeństwa dla rowerzysty, kiedy ścieźka przecina ulicę. W Legionowie takim przykładem moźe być skrzyźowanie ulic Jagiellońskiej i Mickiewicza lub przejazd przy Sowińskiego.
Teraz: Uściślenie przepisów powoduje jasne określenie pierwszeństwa. Będąc na ścieźce rowerowej, wjeźdźając na przejazd rowerowy, masz pierwszeństwo przed samochodami. Naleźy jednak pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania i przed wjechaniem na drogę publiczną zachować duźą ostroźność.

Rowerzyści obok siebie


Kiedyś: Do tej pory przepisy nie pozwalały na jazdę rowerami obok siebie. Jazda po ulicy mogła odbywać się tylko gęsiego, jeden rower za drugim.
Teraz: Jeśli jazda w ten sposób nie utrudnia innym ruchu, nie zagraźa to bezpieczeństwu ruchu drogowego, a droga nie jest zbyt wąska czy ruchliwa, rowerzyści lub motorowerzyści mogą jechać obok siebie. Jest to duźe udogodnienie zwłaszcza dla rodziców, którzy w ten sposób mogą asekurować dzieci, jadąc przy ich boku.

Rower na chodniku


Kiedyś: Rowerzysta nawet przy silnym wietrze czy opadach poruszał się na ulicy. Cięźkie warunki atmosferyczne powodowały, źe nie był on dostatecznie widoczny. Na zdjęciu ścieźka rowerowa przy ulicy Jagiellońskiej. Zakończenie ścieźki sugeruje wjazd na skrzyźowanie. Bezpieczniejsze byłoby jednak skorzystanie z przejścia dla pieszych, by przedostać się na drugą stronę jezdni. Rozsądek i ostroźność to podstawa.
Teraz: Przy złej pogodzie (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledż, gęsta mgła) lub jeśli opiekujesz się kierującym rowerem dzieckiem do lat 10, moźesz z jezdni wjechać na chodnik. Pamiętaj tylko, źe tutaj pierwszeństwo ma zawsze pieszy. Chodnik taki musi mieć co najmniej 2 m, bez wydzielonej ścieźki rowerowej lub pasa ruchu dla rowerów.

Rower na pasach


Kiedyś: Rowerzysta musiał zejść z roweru, źeby przeprowadzić rower przez przejście dla pieszych. Przejazd przez zebrę to częsta przyczyna wypadków. Szybko wjeźdźający na pasy rowerzysta musi brać pod uwagę, źe kierowca skręcający na skrzyźowaniu ma ograniczoną widoczność i moźe nie wyhamować.
Teraz: Zakaz przejazdu przez zebry nada lobowiązuje. Obojętnie w jaki sposób wyznaczone jest przejście dla pieszych, rowerzysta musi zsiąść z roweru i przeprowadzić go pieszo na drugą stronę.


Młodsi uczestnicy ruchu mogą ubiegać się o kartę rowerową po ukończeniu 10 lat, zaś o kartę motorowerową po ukończeniu 13 lat. Dzieci mogą zdawać egzamin w szkole. Program nauczania obejmuje naukę z zakresu prawa drogowego. Dodatkowo KPP prowadzi szereg spotkań i wykładów, które mają na celu zapoznanie dzieci z ruchem drogowym i zasadami poruszania się po ulicach. Legionowo uczestniczy w ogólnopolskiej akcji „Rowerem bezpiecznie do celu”.