Jak rozprowadzić ruch wokół tunelu?

52044225519ea.jpg

Inwestycje, które wymusza budowa tunelu zostaną zrealizowane równolegle z rozpoczęciem budowy przez PKP PLK. Organizacja ruchu na terenie przyległym naleźy do władz powiatowych i miejskich. Konieczne jest przeprowadzenie kilku istotnych zmian w infrastrukturze drogowej miasta.

Wstępne plany dotyczą budowy kilku rond, których zadaniem będzie rozprowadzenie ruchu lokalnego. Pierwszym krokiem w kierunku jego upłynnienia było wybudowanie skrzyźowania ulic Sobieskiego-Piłsudskiego. Powstało ono z myślą o ograniczeniu ruchu tranzytowego cięźarówek. Ta trasa ma mieć charakter drogi lokalnej i dzięki regulacji i zwolnieniu ruchu będzie mniej atrakcyjna dla samochodów o duźym tonaźu. – Chcielibyśmy, źeby projekt tych rond został zakwalifikowany do tzw. Schetynówek w roku 2012 mówi Starosta Powiatu Legionowskiego Jan Grabiec. – Budowa tunelu ma potrwać około półtora roku i zacznie się najwcześniej w pażdzierniku tego roku. Najprawdopodobniej ten termin nie zostanie dotrzymany. W tej chwili harmonogram zakłada oddanie tunelu do uźytku póżną wiosną 2012 roku. Musimy zebrać pieniądze na rozwiązania drogowe ze środków gminnych i powiatowych oraz z Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych. Fundusze unijne skończyły się trzy lata temu. Kolejne pieniądze unijne pojawią się po roku 2014. Teraz musimy liczyć tylko na siebie dodaje Starosta.

Kolej buduje za cztery miliardy złotych kilkadziesiąt tuneli i wiaduktów i zupełnie nie jest zainteresowana rozwiązaniami drogowymi, które mają do nich doprowadzić ruch. Wysyłane przez władze legionowskie prośby o uzgadnianie projektu były ignorowane. Nieodpowiedzialne przepisy pozwalają na to, by PKP nie musiało konsultować inwestycji. Decyzję wydaje Wojewoda niezaleźnie od planu zagospodarowania. – Próbujemy interweniować w tej sprawie – przyznaje Starosta – wrzucaliśmy swoje warunki dotyczące zachowania przejścia pieszego, wstępnie tunelu albo kładki pieszej w ciągu ulicy Parkowej, dotyczące budowy jeszcze jednego tunelu na terenie miasta, wnioski dotyczące budowy ekranów oraz rozbudowy przejść przy przystankach, by moźliwy był transport wózkiem i przejazd rowerowy, ale 90% tych wniosków zostało przez kolej zignorowane dodaje zarządca dróg powiatowych. Kolej straszy, źe zbyt intensywne blokowanie inwestycji na szczeblu ministerialnym moźe oznaczać wyłączenie nas z inwestycji PKP. Zaleźy jej na szybkim ukończeniu programu i rozliczeniu się z funduszy unijnych. Problemy występują juź dzisiaj, bowiem Starostwo przewiduje kłopoty z odprowadzeniem wód deszczowych. Występowało z prośbami o dokumentację, źeby zapoznać się z rozwiązaniami technicznymi, jednak takźe i te prośby pozostały bez odpowiedzi. – Dopiero w momencie przejmowania obiektu będziemy musieli się zmierzyć z komplikacjami, jakie mogą z tego wyniknąć – mówi starosta Grabiec. Oto wstępne koncepcje na organizację ruchu i proponowane zmiany.

Al. Róź / Cynkowa

Natęźony ruch samochodowy na linii ulic Parkowa-Wyszyńskiego do Suwalnej spowodowany jest przejazdem kolejowym. Obecnie pierwszeństwo przejazdu mają pojazdy jadące od strony cmentarza w kierunku Suwalnej. Słaba widoczność dla skręcających w lewo w Al. Legionów powoduje, iź jest to miejsce niebezpieczne dla kierowców. Po wybudowaniu tunelu odcinek od Al. Róź-Al. Legionów do ulicy Cynkowej stanie się drogą powiatową. Miasto najprawdopodobniej przejmie ulicę Wyszyńskiego. Konieczna będzie zmiana organizacji ruchu i preferowanie drogi prowadzącej z tunelu. Skrzyźowanie ulicy Cynkowej z Aleją Legionów będzie analizowane pod kątem zmiany profilu ze względu na komunikację publiczną. Poniewaź trasą tą będą poruszać się autobusy przegubowe, ZTM zostanie poproszone o wykonanie testów tego wyjazdu. Być moźe zostanie zachowana geometria drogi dotychczasowej, jedynie przy zmianie pierwszeństwa przejazdu ze wskazaniem na odcinek drogi prowadzącej z tunelu.

Al. Róź / Al. Legionów

Nie ma obecnie źadnych wniosków ani analiz, które mówiłyby o potrzebie ronda w miejscu krzyźowania się alei. Plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje ewentualnie rondo przy ulicy Bandurskiego, jednak nie jest to projekt chętnie widziany. Aleja Legionów jest jedyną utwardzoną ulicą, która rozprowadzałaby ruch kołowy na tę część III Parceli. Przy większym ruchu samochodów lewoskręt mógłby być kłopotliwy. Problemem staje się równieź doprowadzenie połączenia do prywatnych posesji okolicznych mieszkańców wzdłuź wylotu tunelu. Wstępne projekty mówią o drogach jednokierunkowych, jednak sposób połączenia ich z Aleją Róź rodzi wiele pytań. W tej części Legionowa konieczna jest analiza przepływu ruchu, gdyź rozwiązania do tej pory proponowane wydają się być niezadowalające dla mieszkańców III Parceli.

Rondo Legionowo Przystanek

Relacje, które występują w tej chwili pozostają bez zmian. Będzie istniała moźliwość pozostawienia zatoki dla autobusów. W tej okolicy zostanie zburzony budynek przy ulicy Jagiellońskiej, w którym mieści się sklep spoźywczy.

ul. Krakowska / Barska / Piastowska

Rozwiązanie zaproponowane przez PKP PLK jest nie do przyjęcia. Standardowe skrzyźowanie wyprowadzające sześć kierunków byłoby zbyt niebezpieczne. W tym miejscu władze powiatowe planują utworzenie ronda zwalniającego ruch do tunelu, wielkości obecnego rozwiązania komunikacyjnego na ul. Piusa/Partyzantów. Przecinka leśna, czyli ulica Barska zostanie utwardzona i powstanie droga łącząca ulice Krakowską oraz Jagiellońską. W miejscu ich połączenia powstanie nowe rondo rozprowadzające ruch w kierunku tunelu oraz Chotomowa. W ten sposób mieszkańcy ulicy Krakowskiej uzyskają mniejszy ruch w niektórych jej częściach, a kierowcy jadący ul. Jagiellońską będą mogli skorzystać z wielu opcji dojazdu do III Parceli. Dodatkowym rozwiązaniem będzie osobna nitka równoległa do Krakowskiej prowadząca do tunelu.

ul. Krakowska / Warmińska

Ostry zakręt, który sprawia trudności niektórym kierowcom zostanie nieco złagodzony poprzez ścięcie i wprowadzenie wysepki. Konieczne jest to ze względu na poprawienie widoczności i budowę chodnika z obu stron jezdni. Zdecydowanie poprawi to równieź bezpieczeństwo skrętu w lewo. Nie znamy szczegółów, poniewaź plan skrzyźowania dopiero powstanie.

ul. Sobieskiego / Parkowa

Gotowy jest projekt ronda, który ma być zbudowany obok miejsca, gdzie przecinaja się  Parkowa z Sobieskiego. Poniewaź są tam zabudowania, zostanie ono lekko przesunięte na teren zielony. Jest on własnością Skarbu Państwa, więc będzie go moźna przejąć i wykorzystać pod budowę. Ulica Parkowa jest istotna dla mieszkańców Legionowa, poniewaź znajduje się tam szkoła, stadion oraz nowe przedszkole. Rozwiązanie to w przyszłości moźe być wykorzystywane równieź przez kierowców jadących w kierunku Jabłonny. Docelowo ul. Parkowa zyska na znaczeniu, gdyź prowadzić będzie aź do ul. Chotomowskiej. W chwili obecnej trwają rozmowy z władzami jabłonowskimi w sprawie moźliwości przebicia tej trasy i w momencie, gdy tereny pod przewidywaną drogą staną się własnością gminy, projekt ten zostanie dokończony.

Inwestycja, jaką jest tunel łączący III Parcelę z Legionowem jest nadal tajemnicą nie tylko dla mieszkańców, ale – co równie niepokojące – równieź dla legionowskich władz. Kolej broni dostępu do informacji nawet mediom. Enigmatyczne wieści ograniczają się do kilku zdań na temat wymiarów obiektu. Rozwiązanie problemów związanych z rozprowadzeniem ruchu drogowego spada na miasto i powiat. W minionym roku odbyło się burzliwe spotkanie, na które przybyli w większości mieszkańcy ulicy Krakowskiej. Dyskusje zaniepokojonych brakiem ograniczenia tonaźu drogi oraz zmianami wynikającymi z budowy przyniosły efekt w postaci szukania nowych recept na przebudowę ulicy Krakowskiej. Być moźe teraz zainteresują się tunelem równieź mieszkańcy III Parceli, gdyź obecnie nie ma jeszcze gotowych planów dotyczących wyprowadzenia ruchu samochodów w tym rejonie. O koncepcjach dotyczących rozwiązań technicznych chciałby porozmawiać Starosta Powiatu Legionowskiego, który zaprasza wszystkich mieszkańców na spotkanie w dniu 5 pażdziernika o godzinie 18.00 w budynku Szkoły Podstawowej nr 2 na ulicy Jagiellońskiej.

Iwona Wymazał