Przed wakacjami Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się do Gmin Jabłonna i Legionowo z propozycją zmian w rozkładzie komunikacji. Powodem miałyby być zwiększone koszty eksploatacyjne autobusów przy obniźających się według ZTM zapotrzebowaniu na te usługi. Mimo upływu czasu ZTM nadal negocjuje z gminami, a mieszkańcy narzekają na pogorszenie warunków komunikacyjnych.
Wstępne propozycje obejmowały skrócenie trasy 723, likwidację przystanków z Ludwisia oraz Przystanku, skrócenie i modyfikację linii 731 i ograniczenie dojazdu do Osiedla Młodych. Równieź linia 735 miała ulec zmianie. W zamian proponowano powstanie specjalnej linii L-8, która obsługiwałaby te tereny i dowoziła mieszkańców do bezpłatnej linii dowoźącej do dworca kolejowego. Wraz z sugestiami przesłano szacunkowe koszty funkcjonowania nowych linii ZTM. Propozycje te nie spotkały się z przychylnością ze strony samorządów. Do dzisiaj trwają rozmowy mające na celu wypracowanie wspólnego rozwiązania.
Dwa kursy więcej
Zbyt wysokie oczekiwania wobec finansowania linii, nawet przy zapotrzebowaniu mieszkańców na nowe połączenie z Legionowem, blokuje rewolucję w Jabłonnie. Rozmowy nadal trwają. – W tym momencie finalizujemy rozmowy z ZTM dotyczące zwiększenia częstotliwości porannych kursów linii 731 – mówi rzecznik prasowy UG Jabłonna, Michał Smoliński. – W tej sprawie zwrócili się do nas mieszkańcy z osiedli po drugiej stronie obwodnicy Jabłonny. Na wniosek władz Jabłonny od 1 pażdziernika zostaną uruchomione dwa dodatkowe kursy linii 731 na odcinku od przystanku Akademijna do Warszawy w porze największego zainteresowania pasaźerów, czyli w szczycie porannym, pomiędzy godz. 6.30 a 7.00 rano. – Po 1 pażdziernika przyjrzymy się sytuacji i przeprowadzimy kolejne pomiary napełniania pojazdów – mówi rzecznik ZTM Konrad Klimczak. – Gminy mają określić swoje stanowiska odnośnie 2012 roku do 15 pażdziernika br.
Konsultacje w Legionowie
Gmina Legionowo chłodno zareagowała na wcześniejsze propozycje ZTM, twierdząc, źe nie są one korzystne dla mieszkańców. Koszty, które przewożnik zaproponował były zbyt wysokie. Po rozmowach w czasie wakacji, ZTM przedstawiło dla gminy trzy symulacje kosztów: w wersji bez zmian, wersji z powyźszymi modyfikacjami oraz wersji pośredniej. Ta ostatnia mówi m. in. o pozostawieniu tylko wybranych kursów 731. UML chce zorganizować spotkanie z mieszkańcami, by dzięki konsultacjom społecznym uzgodnić zasadność utworzenia nowej linii L, jeźdźącej zamiast PPKS i obsługującej Bukowiec i Grudzie.
Bukowiec protestuje
Po likwidacji linii 801, mieszkańcom doskwiera brak połączenia Bukowca ze szkołą SP nr. 1. – Na tym osiedlu tylko 700 osób jest zameldowanych, to 1,5 % wszystkich mieszkańców Legionowa. Dzieci jest tylko kilkadziesiąt – mówi prezydent Roman Smogorzewski, tłumacząc jak duźe koszty ponosi gmina na komunikację. Od 2 stycznia czekają nas zmiany, bo urzędnicy twierdzą, źe konieczne jest skrócenie linii ZTM. Rocznie dopłaty miasta do komunikacji zbiorowej to 6 mln zł.
Po wielkich planach rewolucji komunikacyjnej niewiele pozostało. Mieszkańcy, którzy mieszkają na Bukowcu, boleśnie odczuwają brak autobusu na trasie dawnej 801. Czy zmiany zostaną wprowadzone, dowiemy się po konsultacjach społecznych, ale jak podaje ZTM ewentualne zmiany przewidywane byłyby od przyszłego roku.
Iwona Wymazał