Legionowo. Aby D3 mogło dojechać na Kozłówkę, trzeba przebudować wjazd na osiedle. Zmiana trasy tej linii raczej się nie wydarzy

DKM Legionowo

Autobus DKM Legionowo fot. Urząd Miasta Legionowo (archiwum GP)

Legionowscy włodarze analizują możliwości zmian istniejących tras darmowych autobusów, kierując się przy tym dostępnością infrastruktury technicznej oraz stref dojść do już istniejących przystanków. Z uwagi na powyższe, darmowy autobus D3 nie pojedzie na Kozłówkę. W petycji skierowanej do prezydenta miasta, Bogdana Kiełbasińskiego właśnie takiej zmiany trasy tej linii domagała się ostatnio ponad setka legionowian z osiedli Kozłówka i Młodych oraz z III Parceli.

Przypomnijmy. W pierwszej połowie sierpnia 2024 r. na ręce prezydenta Legionowa, Bogdana Kiełbasińskiego wpłynęła petycja autorstwa mieszkańców osiedli Kozłówka i Młodych oraz III Parceli w sprawie zmiany trasy darmowego, bo finansowanego z budżetu miasta, autobusu D3. Pod tym wnioskiem podpisało się 118 legionowian. Mieszkańcy domagali się w tym piśmie od rządzących, aby wskazany autobus zatrzymywał się w takich miejscach, aby zamieszkali w tych dzielnicach dzieci, młodzież, seniorzy i niepełnosprawni mogli bezpiecznie dotrzeć do tamtejszych szkół, stacji kolejowych, przychodni zdrowia, urzędów oraz do ścisłego centrum miasta. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości.

 

Przeszkody techniczne

Prośby legionowian w tym zakresie powielił ostatnio radny Paweł Głażewski z Porozumienia Samorządowego (PS), kierując oficjalne zapytanie w tej sprawie do prezydenta Bogdana Kiełbasińskiego. Odpowiedzi radnemu udzielił zastępca prezydenta, Mirosław Grabowski. Z zawartych w niej informacji wynika, że z uwagi na brak autobusowych pętli, „zawrotki” i przystanków na osiedlu Kozłówka w Legionowie, zmiana trasy autobusu D3, tak aby bezpośrednio obsługiwał on legionowian zamieszkałych na tym osiedlu w najbliższej przyszłości będzie raczej niemożliwa. Niemniej, włodarze obiecali jeszcze raz przeanalizować przebieg tej linii autobusowej i w miarę możliwości technicznych go zmienić.

Na ulicy Polskiej Organizacji Wojskowej (POW) nie ma pętli autobusowej, infrastruktury przystankowej, czy „zawrotki” dla autobusów. Wjazd w przedmiotowe osiedle w chwili obecnej – bez przebudowy – jest technicznie niemożliwy. Ponadto trzeba również zaznaczyć, że brak przystanków (zatok) na ulicach Olszankowej i Jana Pawła I generuje dodatkowe koszty przy wyznaczaniu danej linii autobusowej. W pobliżu osiedla Kozłówka przy ulicy POW są już zlokalizowane przystanki autobusowe linii D3 na ulicy Kolejowej przy Alei Legionów oraz na ulicach Szwajcarskiej i Piaskowej. Dojście do nich wynosi odpowiednio po około 350 i 450 metrów. Widać zatem, że przedmiotowe osiedle leży w optymalnej strefie dojścia pieszego wynoszącej około 800 metrów. Zdajemy sobie sprawę, że każdy dodatkowy przystanek to udogodnienie dla mieszkańców, jednakże trzeba również zwrócić uwagę na kwestie techniczne, jak wspomniałem powyżej – odniósł się do tych pomysłów Mirosław Grabowski, zastępca prezydenta Legionowa. Włodarz dodał również, że przystanki autobusowe należy lokalizować w miejscach największego potoku pasażerów, w miejscach dogodnych do przesiadek oraz za skrzyżowaniami. – Będziemy analizować możliwości zmian istniejących tras linii komunikacyjnych, biorąc pod uwagę dostępność infrastruktury technicznej oraz strefy dojść do już istniejących przystanków – zapowiedział następnie.

Trasa autobusu D3

W chwili obecnej darmowy autobus D3 łączy dwa legionowskie osiedla Młodych i Bukowiec. Autobus zatrzymuje się na 14 przystankach. Są to: Orzechowa, Cynkowa, Cmentarz, Szkoła PZSP, Kładka PKP, Szczygla, Aleja Legionów, PKP Legionowo Piaski, Centrum Komunikacyjne, Zegrzyńska, Strużańska, Krakusa, Polna i Tunel. Jego trasa liczy 26 kilometrów. Dziennie, autobus ten wykonuje 15 kursów. Roczne utrzymanie tej linii autobusowej obciąża legionowski budżet kwotą około 600 tys. zł.