Legionowscy włodarze analizują możliwości zmian istniejących tras darmowych autobusów, kierując się przy tym dostępnością infrastruktury technicznej oraz stref dojść do już istniejących przystanków. Z uwagi na powyższe, darmowy autobus D3 nie pojedzie na Kozłówkę. W petycji skierowanej do prezydenta miasta, Bogdana Kiełbasińskiego właśnie takiej zmiany trasy tej linii domagała się ostatnio ponad setka legionowian z osiedli Kozłówka i Młodych oraz z III Parceli.
Przypomnijmy. W pierwszej połowie sierpnia 2024 r. na ręce prezydenta Legionowa, Bogdana Kiełbasińskiego wpłynęła petycja autorstwa mieszkańców osiedli Kozłówka i Młodych oraz III Parceli w sprawie zmiany trasy darmowego, bo finansowanego z budżetu miasta, autobusu D3. Pod tym wnioskiem podpisało się 118 legionowian. Mieszkańcy domagali się w tym piśmie od rządzących, aby wskazany autobus zatrzymywał się w takich miejscach, aby zamieszkali w tych dzielnicach dzieci, młodzież, seniorzy i niepełnosprawni mogli bezpiecznie dotrzeć do tamtejszych szkół, stacji kolejowych, przychodni zdrowia, urzędów oraz do ścisłego centrum miasta. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości.
Przeszkody techniczne
Prośby legionowian w tym zakresie powielił ostatnio radny Paweł Głażewski z Porozumienia Samorządowego (PS), kierując oficjalne zapytanie w tej sprawie do prezydenta Bogdana Kiełbasińskiego. Odpowiedzi radnemu udzielił zastępca prezydenta, Mirosław Grabowski. Z zawartych w niej informacji wynika, że z uwagi na brak autobusowych pętli, „zawrotki” i przystanków na osiedlu Kozłówka w Legionowie, zmiana trasy autobusu D3, tak aby bezpośrednio obsługiwał on legionowian zamieszkałych na tym osiedlu w najbliższej przyszłości będzie raczej niemożliwa. Niemniej, włodarze obiecali jeszcze raz przeanalizować przebieg tej linii autobusowej i w miarę możliwości technicznych go zmienić.
Na ulicy Polskiej Organizacji Wojskowej (POW) nie ma pętli autobusowej, infrastruktury przystankowej, czy „zawrotki” dla autobusów. Wjazd w przedmiotowe osiedle w chwili obecnej – bez przebudowy – jest technicznie niemożliwy. Ponadto trzeba również zaznaczyć, że brak przystanków (zatok) na ulicach Olszankowej i Jana Pawła I generuje dodatkowe koszty przy wyznaczaniu danej linii autobusowej. W pobliżu osiedla Kozłówka przy ulicy POW są już zlokalizowane przystanki autobusowe linii D3 na ulicy Kolejowej przy Alei Legionów oraz na ulicach Szwajcarskiej i Piaskowej. Dojście do nich wynosi odpowiednio po około 350 i 450 metrów. Widać zatem, że przedmiotowe osiedle leży w optymalnej strefie dojścia pieszego wynoszącej około 800 metrów. Zdajemy sobie sprawę, że każdy dodatkowy przystanek to udogodnienie dla mieszkańców, jednakże trzeba również zwrócić uwagę na kwestie techniczne, jak wspomniałem powyżej – odniósł się do tych pomysłów Mirosław Grabowski, zastępca prezydenta Legionowa. Włodarz dodał również, że przystanki autobusowe należy lokalizować w miejscach największego potoku pasażerów, w miejscach dogodnych do przesiadek oraz za skrzyżowaniami. – Będziemy analizować możliwości zmian istniejących tras linii komunikacyjnych, biorąc pod uwagę dostępność infrastruktury technicznej oraz strefy dojść do już istniejących przystanków – zapowiedział następnie.
Trasa autobusu D3
W chwili obecnej darmowy autobus D3 łączy dwa legionowskie osiedla Młodych i Bukowiec. Autobus zatrzymuje się na 14 przystankach. Są to: Orzechowa, Cynkowa, Cmentarz, Szkoła PZSP, Kładka PKP, Szczygla, Aleja Legionów, PKP Legionowo Piaski, Centrum Komunikacyjne, Zegrzyńska, Strużańska, Krakusa, Polna i Tunel. Jego trasa liczy 26 kilometrów. Dziennie, autobus ten wykonuje 15 kursów. Roczne utrzymanie tej linii autobusowej obciąża legionowski budżet kwotą około 600 tys. zł.