Zdaje się, że kilka inwestycji zgłoszonych do legionowskiego budżetu obywatelskiego wypacza tą ideę. Przedsięwzięcia należą, bowiem do kompetencji miasta i instytucji od niego zależnych. Są też takie, których ogólnodostępność dla obywateli zdaje się być wątpliwa. Wątpliwości te podziela radny Mirosław Grabowski ze stowarzyszenia Nasze Miasto Nasze Sprawy (NM NS), który jest zarazem zastępcą przewodniczącego zespołu ds. budżetu obywatelskiego w Legionowie.
W zeszły czwartek (18 lutego) zespół ds. budżetu obywatelskiego w Legionowie wstępnie zweryfikował zgłoszone przedsięwzięcia obywatelskie. To pierwsze urzędnicze sito przeszło 15 inwestycji. Teraz projekty te poddane zostaną ocenie finansowo-prawnej. Wśród 15 pozytywnie zweryfikowanych inwestycji znalazły się też i takie, które leżą w kompetencjach samorządu i instytucji go współtworzących. Chodzi tu np. o zakup książek do miejskiej biblioteki, czy też oświetlenie dróg na legionowskich Piaskach. Pozytywnie zweryfikowano też przedsięwzięcia, które nie będą ogólnodostępnymi dla obywateli – tu przykładem może być remont boiska przy Szkole Podstawowej nr 3 (SP nr 3), czy też remont szatni szczypiornistów w Arenie. W przypadku remontu boiska przy wskazanej szkole ma być ono dostępne dla ogółu legionowian tylko w godzinach od 17 do 22, godziny poranne i popołudniowe będą zaś zarezerwowane tylko dla uczniów SP nr 3. Szatnia marzeń w sportowej Arenie to projekt dedykowany głównie legionowskim szczypiornistom. Legionowianie z wyremontowanej szatni będą mogli korzystać tylko w sytuacjach jej komercyjnego tj. płatnego wynajmu.
Jeden z zakwalifikowanych do dalszej procedury projektów może być bardzo kosztowny w utrzymaniu, co de facto nie jest zgodne z regulaminem legionowskiego budżetu obywatelskiego. Chodzi tu o Szkołę SuperBabci i SuperDziadka, która w pierwszym roku działalności ma kosztować przeszło 92 tys. zł, zaś w następnym przeszło 55 tys. zł. Regulamin legionowskiego budżetu obywatelskiego zakłada, że inwestycje, które po realizacji generowałyby koszty utrzymania z budżetu gminy niewspółmiernie wysokie w stosunku do ich początkowej wartości tj. przekraczające 10 procent ich wartości rocznie, nie będą realizowane.
Zgodne z regulaminem
Przedsięwzięcia tego mogą wypaczać ideę budżetu obywatelskiego, choć są zgodne z jego legionowskim regulaminem. Z jednej strony są zadaniami, które powinien zrealizować samorząd w ramach swych kompetencji, z drugiej strony ograniczają krąg ich adresatów. Warto jednak wskazać, że w regulaminie tego budżetu realizacja inwestycji należących do ustawowych obowiązków legionowskich instytucji i ograniczenia czasowe w korzystaniu ze zrealizowanych w jego ramach przedsięwzięć nie zostały wykluczone.
Mam wątpliwości, ale cieszę się, że legionowianie mają swój budżet obywatelski – mówi radny Grabowski
O skomentowanie tych wątpliwości poprosiliśmy radnego Mirosława Grabowskiego ze stowarzyszenia NM NS, który jej zarazem członkiem zespołu ds. budżetu obywatelskiego w Legionowie i który od samego początku mocno zaangażował się w jego powstanie, w tym te na gruncie formalno-prawnym. – To dobrze, że coś, na co mieszkańcy Legionowa czekali od bardzo dawna zaczęło nabierać realnych kształtów. Zespół, którego mam przyjemność być członkiem na swoim pierwszym spotkaniu w dniu 15 lutego br. dokonał wstępnej analizy zgłoszonych projektów. Było ich tym razem 15 i wszystkie one przeszły pomyślnie ten etap weryfikacji. Większość z nich to działania mające na celu poprawę warunków życia i funkcjonowania mieszkańców jak budowa nowych placów zabaw czy wydarzenia o charakterze prospołecznym, kulturalnym, edukacyjnym, prorozwojowym. Chociaż są jednak wśród nich również takie, które wywołują mój niepokój czy idea tego budżetu nie zostanie wypaczona. Mam tu na myśli projekty, które dotyczą remontu boiska przy jednej ze szkół podstawowych, remontu szatni w Arenie czy też zakupu książek do biblioteki miejskiej. W moim odczuciu to zadanie, które wchodzą w zakres obowiązków konkretnych referatów lub jednostek organizacyjnych Urzędu Miasta czy też spółek miejskich. Mam jednak nadzieję, że te skromne 500 tysięcy złotych, które zostało zapisane na ten cel w budżecie gminy na 2022 rok zostanie decyzją mieszkańców w głosowaniu przeznaczone na realizację najlepszych i najbardziej oczekiwanych projektów. Już teraz obiecuję, że będę zabiegał, aby w kolejnych edycjach na budżet obywatelski w naszym mieście przeznaczyć znacznie większe środki finansowe – sygnalizuje radny Grabowski. – Regulamin budżetu obywatelskiego w Legionowie nie jest regulaminem moich marzeń, bo nie udało mi się do niego wprowadzić podziału na nieformalne dzielnice Legionowa oraz wykluczenie z niego możliwości realizacji zadań należących do ustawowych obowiązków miejskich instytucji czy też ograniczenia czasowego w korzystaniu z projektów zrealizowanych w ramach budżetu. Mimo to, cieszę się, że w ogóle zostaje on wdrożony do realizacji. Pozwoli to zaktywizować większą grupę mieszkańców w działaniu na rzecz poprawy warunków życia w mieście i pobudzi obywatelską mobilizację. Pozostaje mi tylko mieć nadzieję, że coś, na co mieszkańcy czekają i o co się od wielu lat dopominają zostanie wkrótce wcielone w życie – dodaje.
Harmonogram budżetu obywatelskiego
Na inwestycje zrealizowane w 2022r. w ramach pierwszej edycji legionowskiego budżetu obywatelskiego zabezpieczono 500 tys. zł. 15 przedsięwzięć, które przeszły ostatnio przez pierwsze urzędnicze sito opiewa łącznie na kwotę blisko 2,5 mln zł. Do 19 kwietnia powinniśmy poznać te projekty, które pomyślnie przejdą weryfikację finansowo-prawną. Potem przyjdzie czas na odwołania od tych decyzji i publiczną prezentację finałowych projektów, połączoną z dyskusją z udziałem mieszkańców. Finał pierwszej edycji legionowskiego budżetu obywatelskiego tj. głosowanie przesądzające o realizacji odbędzie się w dniach od 17 maja do 16 lipca.