Koncepcje przewidujące budowę dwóch wiaduktów i jednej kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi w Legionowie zyskały aprobatę kolejarzy. Władze miasta chcąc zgodnie z sugestią legionowian z Bukowca zmienić te plany, zobowiązały się ostatnio do szybkiego dostarczenia przedstawicielom kolei uproszczonej koncepcji budowy tunelu w tej dzielnicy miasta.
Koncepcje przewidujące budowę łącznie 3 przepraw przez legionowskie tory kolejowe, o których rozmawiano z legionowianami podczas konsultacji społecznych (14 czerwca br.), trafiły na biurka decydentów ze spółki „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” (PKP PLK). Pomysły te trafiły tam przed konsultacjami, na których zostały oprotestowane przez część mieszkańców. Największy sprzeciw wzbudziła koncepcja wiaduktu na Bukowcu na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi. Okazuje się jednak, że kolejarze zapalili zielone światło dla realizacji m. in. tej inwestycji. – W dniu 17 lipca otrzymaliśmy odpowiedź, że przedstawione koncepcje znajdują się na liście podstawowej, kwalifikując się do dalszego procedowania – mówi Tamara Boryczka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta (UM) w Legionowie.
Uproszczony tunel w ciągu 45 dni
Po głośnych sprzeciwach legionowian władze miasta chcą jednak zmienić koncepcję przesłaną do kolejarzy. – Po konsultacjach społecznych w sprawie przepraw nad torami kolejowymi do PKP PLK wysłane zostało pismo z pytaniem, czy możliwe do realizacji jest, preferowane przez większość mieszkańców, rozwiązanie w postaci tunelu dla samochodów osobowych i służb ratowniczych. Zwróciliśmy się z pytaniem czy PKP PLK wyrazi pozytywną opinię w tej kwestii i zobowiązaliśmy się, w przypadku przychylności kolei, do przedstawienia uproszczonej koncepcji tunelu w terminie 45 dni – informuje rzeczniczka prasowa legionowskiego magistratu. – Szczegóły dofinansowania oraz kwestie techniczne, m. in. możliwość budowy tunelu będą przedmiotem dalszych uzgodnień z koleją – dodaje.
Muszą znaleźć pieniądze w budżecie
Decydenci w PKP PLK analizowali koncepcje budowy 3 bezkolizyjnych przepraw przez legionowskie tory kolejowe. – Składanie przez samorządy koncepcji budowy skrzyżowań bezkolizyjnych zakończyło się 31 maja br. Dokumenty zostały przeanalizowane i wybrano zadania do realizacji przy udziale finansowym PKP PLK – potwierdza Martyn Janduła z zespołu prasowego spółki PKP PLK. – Pozytywnie zaopiniowaliśmy koncepcje złożone przez miasto Legionowo w sprawie dofinansowania w ramach projektu pt. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”. Są to wiadukt drogowy w ciągu ulic Kolejowej i Tadeusza Kościuszki, wiadukt drogowy w ciągu ulicy generała Bolesława Roi oraz kładka nad torami w ciągu ulic Kwiatowej i Polnej. Zgodnie z przesłanym przez PKP PLK pismem informującym o wyborze, miasto musi w ciągu 14 dni potwierdzić, że w pełni akceptuje założenia tego projektu i jest gotowe do realizacji inwestycji oraz, że posiada zabezpieczone środki finansowe. Jeżeli miasto złoży taką deklarację, to przystąpimy do przygotowania porozumienia – wyjaśnia następnie.
Mogą zaprojektować tunel na Bukowcu
Na razie nie wiemy, jak do tych ostatnich propozycji władz Legionowa dotyczących budowy tunelu na Bukowcu odniosą się decydenci w PKP PLK. Nieoficjalnie udało nam się jednak dowiedzieć, że tunel na legionowskim Bukowcu ma szansę powstać, zaś jego budowa w głównej mierze zależała będzie od woli i pieniędzy władz naszego miasta. Wciągniecie na podstawową listę tych 3 bezkolizyjnych przepraw przez tory łączy się z tym, że spółka PKP PLK może zabezpieczyć na dofinansowanie ich realizacji określoną pulę pieniędzy. W ramach tej sztywnej kwoty legionowscy urzędnicy będą mogli się poruszać i tym samym zmieniać wcześniejsze koncepcje. W praktyce oznacza to tyle, że w przypadku chęci budowy droższego od wiaduktu tunelu na Bukowcu, na realizację tej inwestycji w legionowskim budżecie trzeba będzie zabezpieczyć więcej pieniędzy. – Po podpisaniu porozumienia, samorząd opracuje projekt, który ostatecznie określi rodzaj obiektu, który zrealizuje miasto. Bez względu na rodzaj budowanego przez samorządy obiektu, PLK przekaże środki finansowe, które zawarto w przedstawionej na początku koncepcji – komentuje Martyn Janduła z zespołu prasowego spółki PKP PLK.
Nie dadzą więcej niż 50 procent
Kolejarze nie chcą póki co ujawniać tych zaakceptowanych dla poszczególnych projektów kwot dofinansowań. Dotacje te na pewno jednak nie przekroczą 50 procent oszacowanych przez samorządy kosztów związanych z realizacją tych przedsięwzięć.