Wśród legionowian uczestniczących w dyskusji publicznej (2 września) nad projektem nowego studium miasta najwięcej kontrowersji wzbudziły jego wytyczne związane z dalszym dogęszczaniem już obecnie najgęstszego miasta w kraju.
Tworzący ten dokument fachowcy w dogęszczeniu miasta upatrzyli sobie jeden z ważniejszych elementów służących dalszemu rozwojowi Legionowa.
Każde studium tworzone jest w oparciu o obowiązujące dokumenty rządowe, regionalne oraz lokalne. Nie będąc aktem prawa miejscowego nakreśla jednak kierunki rozwoju danego samorządu. Jest podstawą opracowania bardziej szczegółowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (mpzp) decydujących o konkretnych funkcjach poszczególnych obszarów w mieście. W obecnie konsultowanym z mieszkańcami nowym studium dla Legionowa wskazano elementy, na których w najbliższych latach muszą skoncentrować się rządzący miastem, aby nie stracić żadnej z szans do jego dalszego rozwoju.
Zalecili dogęszczenie?
Ze względu na przewidywany szybszy, niż wynikałoby to z prognoz demograficznych, rozwój terenów mieszkaniowych w Legionowie w projekcie studium dopuszczono budowę nowych wielorodzinnych bloków na wolnych działkach w sercu miasta oraz na osiedlu Piaski. Zalecono dalsze dogęszczanie 2 spółdzielczych osiedli – Jagiellońska i Sobieskiego. Domy jednorodzinne mają wyrastać głównie w północno-zachodniej i we wschodniej części Legionowa, gdzie priorytetem miejskim stał się m. in. dalszy rozwój wodociągowej i kanalizacyjnej sieci. W aż 4 leżących tu legionowskich dzielnicach III Parceli, Przystanku, Bukowcu C i na Grudziach, w nowym studium wręcz nakazano realizację powyższych inwestycji.
Bezkolizyjne przejazdy i przejścia przez tory
Według zapisów nowego studium, władze Legionowa będą chciały poprawić komunikację zbiorową w mieście, dzięki budowie m. in. dworca autobusowo-kolejowego, dodatkowych parkingów przy cmentarzu komunalnym i Trasy Mostowej. Skupią się też na eliminacji barier przestrzennych tworzonych obecnie w mieście, przez m. in. tory kolejowe i przecinającą je drogę krajową (DK-61), tworząc dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych dogodne piesze połączenia pomiędzy poszczególnymi miejskimi dzielnicami. Ważnym postawionym przed nimi zadaniem przez nowe studium jest też zapewnienie bezkolizyjnych przejazdów i przejść przez linię kolejową.