Zadaszone perony przystankowe z ładowarkami elektrycznymi USB, podgrzewanymi siedzeniami i klimatyzacją, stacje ładowania aut i busów elektrycznych, samoobsługowe punkty napraw rowerów oraz wiele nowych miejsc parkingowych – tak po modernizacji mają wyglądać dwa legionowskie węzły przesiadkowe. Powstaną one w miejscach, gdzie obecnie znajdują się pętle autobusowe przy ulicach generała Józefa Sowińskiego na osiedlu Jagiellońska i Olszankowej na osiedlu Młodych. Obie inwestycje powinny zostać sfinalizowane do końca września 2021r.
Ruszył przetarg na projekt dwóch legionowskich węzłów przesiadkowych i nadzór autorski nad ich budową. Oferty można składać do przyszłego piątku (17 lipca), po wcześniejszym wpłaceniu 2 tys. zł wadium na konto magistratu. O zwycięstwie przesądzą najniższa cena tej usługi w połączeniu z największym doświadczeniem zawodowym projektantów. Jeśli urzędnikom uda się rozstrzygnąć ten konkurs w pierwszym możliwym terminie, to pierwsze wizualizacje dwóch nowoczesnych miejskich węzłów przesiadkowych oraz koszty ich realizacji powinniśmy poznać do końca 2020r., zaś same węzły powinny zostać zbudowane do końca września 2021r.
Ładowarki i podgrzewane siedzenia na przystankach
Legionowskie węzły przesiadkowe to nic innego jak modernizacja dwóch obecnych pętli autobusowych znajdujących się przy ulicach generała Józefa Sowińskiego na osiedlu Jagiellońska i Olszankowej na osiedlu Młodych, połączona z budową w ich najbliższym sąsiedztwie parkingów w formule „parkuj i jedź”. W ramach każdej z tych inwestycji powstanie po 55 miejsc parkingowych – po 29 dla samochodów i po 26 dla rowerów. Unowocześnienie tych obiektów będzie również polegać na przebudowie ich nawierzchni i przylegających do nich chodników oraz na wymianie ich oświetlenia na to ledowe. Oprócz tego, na każdej z pętli autobusowych powstaną nowe zadaszone perony przystankowe – część z nich wyposażona zostanie w ładowarki elektryczne, podgrzewane siedzenia, klimatyzację i podświetlane gabloty multimedialne. Na każdym z centrów przesiadkowych pojawią się również stacje ładowania aut elektrycznych, a na jednym z nich stacja ładowania autobusów elektrycznych. Tej proekologicznej infrastrukturze komunikacyjnej towarzyszyć też będą samoobsługowe stacje naprawy jednośladów, półautomatyczne toalety publiczne, miejskie poidełka, ławki, kosze na śmieci i nowa zieleń miejska.
Stacja ładowania autobusów elektrycznych
O tym, w którym legionowskim centrum przesiadkowym zbudowana zostanie stacja ładowania autobusów elektrycznych powinniśmy dowiedzieć się jeszcze w sierpniu – oczywiście pod warunkiem pozytywnego rozstrzygnięcia obecnie trwającego przetargu. Potem przyjdzie czas na konkretne koncepcje, wizualizacje i projekty umożliwiające faktyczną realizację tych inwestycji. Ten etap powinien zakończyć się w ciągu pół roku od daty zawarcia kontraktu. Finalizacji tych przedsięwzięć powinniśmy się zaś spodziewać do końca września 2021r.
Ze środków unijnych i we współpracy ze stolicą
Budowa centrów przesiadkowych będzie współfinansowana ze środków unijnych i zrealizowana zostanie w ramach współpracy Legionowa ze stolicą w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT WOF). Głównymi celami przyświecającymi ich realizacji jest wiążąca się z m. in. ekologią popularyzacja transportu zbiorowego. W tegorocznym budżecie Legionowa na budowę 2 węzłów przesiadkowych w mieście zabezpieczono nieco ponad 2 mln zł. Obie inwestycje mają jednak kosztować znacznie więcej. Na ten moment ich szacunkowy koszt określono w łącznej kwocie blisko 3,4 mln zł. Faktyczną ich cenę poznamy dopiero po powstaniu kompletnych projektów i kosztorysów.