W najbliższej przyszłości trzy kolejne legionowskie drogi, w tym ich nieutwardzone fragmenty zostaną przebudowane. Urzędnicy szukają obecnie projektantów dla tych inwestycji. Chodzi o ulice Lwowską i Wiślaną na Ludwisinie oraz o ulicę Żelazną na III Parceli.
Trwa przetarg na zaprojektowanie przebudowy trzech kolejnych legionowskich dróg, tj. ulic Lwowskiej i Wiślanej na Ludwisinie oraz Żelaznej na III Parceli. Firmy zainteresowane realizacją tej usługi mogą składać swoje propozycje cenowe do piątku, 19 września 2025 r. w ratuszu. O wyborze konkretnej z nich przesądzi jak najniższa cena realizacji tej usługi.
Najważniejsze terminy
Jeśli urzędnikom we wskazanym powyżej terminie uda się znaleźć projektantów dla tych trzech powyższych inwestycji drogowych i tym samym zawrzeć z nimi umowy po 18 października 2025 r., to projekty modernizacji tych dróg powinny zostać wykonane w ciągu 4 kolejnych miesięcy, czyli najpóźniej do końca lutego 2026 r. Potem przyjdzie czas na ogłoszenie przetargów na roboty budowlane związane z ich finalizacją.
Wytyczne dla projektantów – szczegóły inwestycji
Ulica Lwowska na Ludwisinie w Legionowie zostanie przebudowana na odcinku o długości około 820 metrów, pomiędzy ulicami Jana III Sobieskiego i Jana Kozietulskiego. Planowane prace obejmują budowę nowej nawierzchni asfaltowej, także na obecnie nieutwardzonych fragmentach drogi. Skrzyżowania z ulicami Toruńską i Stefana Czarnieckiego zostaną wyniesione przy użyciu kostki betonowej, a w ich pobliżu powstaną rowy odwadniające. Wzdłuż drogi zaplanowano budowę jednostronnego chodnika z kostki betonowej oraz modernizację oświetlenia poprzez uzupełnienie punktów świetlnych. Projekt ma również uwzględniać montaż progów zwalniających, a także budowę dojść i zjazdów do posesji.
Przebudowa ulicy Wiślanej na Ludwisinie w Legionowie obejmie odcinek o długości około 160 metrów, od ulicy generała Józefa Bema do granicy administracyjnej miasta Legionowa z gminą Jabłonną. Na tym fragmencie zaplanowano wykonanie nawierzchni jezdni z kostki betonowej, uwzględniając nową konstrukcję drogi. Powstanie również jednostronna droga piesza na odcinku od części utwardzonej ulicy Wiślanej do ulicy generała Józefa Bema. Aby zwiększyć bezpieczeństwo i uspokoić ruch, na ulicy Wiślanej zostaną zamontowane progi zwalniające wykonane z kostki betonowej. Pobocza drogi będą chłonne, a odwodnienie zapewnią studnie chłonne lub skrzynki rozsączające. W planach jest również uzupełnienie brakujących punktów świetlnych na istniejącej linii energetycznej oraz poprawa widoczności w obrębie skrzyżowania ulic Wiślanej i generała Józefa Bema. Podobnie jak w przypadku ulicy Lwowskiej, projekt ma uwzględniać budowę lub przebudowę wjazdów i zjazdów wraz z dojściami do posesji.
Przebudowa ulicy Żelaznej na III Parceli w Legionowie obejmie odcinek o długości około 370 metrów pomiędzy ulicą Gabriela Narutowicza, a Aleją Legionów. Nawierzchnia jezdni zostanie wykonana z kostki betonowej, uwzględniając nową konstrukcję drogi. Na odcinku od ulicy Gabriela Narutowicza do ulicy biskupa Władysława Bandurskiego powstanie jednostronny chodnik po lewej stronie jezdni, czyli przy posesjach z nieparzystymi numerami, natomiast końcowy fragment tej drogi prowadzący do Alei Legionów pozostanie bez drogi dla pieszych. Istniejące utwardzenie po prawej stronie jezdni, czyli przy posesjach z parzystymi numerami zostanie natomiast zlikwidowane. Aby zapewnić odpowiednie odwodnienie, zaplanowano budowę chłonnych poboczy wyposażonych w studnie chłonne lub skrzynki rozsączające w najniższych punktach drogi. W celu uspokojenia ruchu przewidziano montaż progu zwalniającego z kostki betonowej na odcinku między ulicami Targową, a biskupa Władysława Bandurskiego. Dodatkowo uzupełnione zostaną brakujące punkty świetlne na istniejącej linii energetycznej, rozważona też zostanie przebudowa słupa energetycznego średniego napięcia w obrębie skrzyżowania ulic Żelaznej i Gabriela Narutowicza. W ramach projektu przewidziano również nowe oznakowanie pionowe oraz poziome wykonane w technologii grubowarstwowej, które zwiększy czytelność i bezpieczeństwo ruchu.