Legionowo. Miejscy radni przeciwni proponowanym wariantom rozbudowy linii kolejowej do Nasielska. Z dwojga złego wolą wariant pod CSP i PIM

Rada_Miasta_Legionowo_2018_05

Rada Miasta Legionowo w kadencji 2018-2023, fot. GP/kg (archiwum)

Rada Miasta Legionowo chce oprotestować wybór wariantów czwartego i szóstego dla przebiegu nowo projektowanej linii kolejowej do Nasielska. Z dwojga złego samorządowcy są bardziej skłonni poprzeć wariant czwarty, czyli przebiegający w tunelu od ul. Strużańskiej pod Centrum Szkolenia Policji (CSP) do Łajsk i dalej przez Skrzeszew i Kałuszyn. Wariant ten budzi opór mieszkańców i samorządowców z gminy Wieliszew.

Przybliżmy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne. Zapowiadane też są ponowne konsultacje społeczne w tej sprawie. Mają się one odbyć w pierwszym kwartale 2023 r. Szerzej na ten temat informowaliśmy w tej wiadomości.

 

Oficjalny protest

Legionowski samorząd nie godzi się z powyższym wyborem i oficjalnie chce go oprotestować w uchwale mającej być podjętej w środę za 2 tygodnie tj. 8 lutego 2023 r. Radni są bardziej skłonni poprzeć wariant czwarty utorowania tej trasy tj. zlokalizowanie jej w tunelu pod Centrum Szkolenia Policji (CSP), co z kolei zostało ostatnio oprotestowane przez wieliszewski samorząd. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości. Oświadczenie, które zostanie przyjęte na najbliższej legionowskiej sesji w najbliższym czasie trafi na biurka najwyższych państwowych decydentów, w tym na biurko premiera Mateusza Morawieckiego.

Stanowisko legionowskiego samorządu

Z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu konsultacji w sprawie projektu pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze) podane zostały do ogólnej wiadomości dwie wersje wybranych tras na linii kolejowej. Zostały nimi wariant czwarty skręcający przed granicą Legionowa w stronę os. Bukowiec, przechodzące tunelem pod CSP oraz Ośrodkiem Aerologii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także wariant szósty, czyli budowa w obecnym śladzie torowym poprzez jego rozbudowę. Obydwie przedstawione trasy przebiegają przez teren miasta Legionowo i wiążą się z poważnymi ingerencjami w infrastrukturę miasta, a wariant szósty również z ogromnymi ingerencjami w nieruchomości mieszkańców. Te negatywne skutki odczuwalne będą w wymiarze społecznym, przestrzennym, inwestycyjnym (ekonomicznym) i środowiskowym. Podkreślić należy, że jeśli doszłoby do realizacji wariantu szóstego, to w wyniku rozbudowy torowiska dojdzie do nieuchronnego przerwania ciągłości infrastrukturalnej przyjętej przez miasto, a także polityki przestrzennej i inwestycyjnej. Konieczne będą również liczne rozbiórki, w tym także budynków należących do osób prywatnych.

 

Obowiązujące Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy miejskiej Legionowo uchwalone uchwałą Nr XXXII/411/2017 Rady Miasta Legionowo z dnia 28 czerwca 2017 roku zawiera uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego oraz określa politykę rozwoju w zagospodarowaniu przestrzennym miasta Legionowo. W studium nie przewidziane są rezerwy terenów pod przebieg nowej linii kolejowej, w tym linii kolei szybkobieżnej. Tereny, po których miałby przebiegać wariant szósty w znacznej mierze kolidują z zabudowa mieszkaniową jednorodzinną i wielorodzinną. Nieuniknione jest również, że w tym przypadku sąsiedztwo korytarza kolejowego w znacząco negatywny sposób wpłynie na wartości tych nieruchomości, a w wielu przypadkach ich właściciele będą musieli uzyskiwać dodatkowe zgody na realizację inwestycji na swoim terenie z powodu znalezienia się w obszarze kolejowym. Z pewnością chaos przestrzenny jaki powstanie w wyniku realizacji wariantu szóstego i poszerzeniu obecnego korytarza kolejowego nie będzie służył mieszkańcom, nie będzie przeciwdziałał wykluczeniu społecznemu, jak również nie będzie służył integracji lokalnej społeczności. Wprost przeciwnie, miasto zostanie w jeszcze większym stopniu podzielone na części. Nastąpi konflikt projektowanej linii kolejowej z istniejącą infrastrukturą drogową m. in w ulicach: Szwajcarskiej i Plantowej, z projektowanymi inwestycjami celu publicznego oraz z istniejącą infrastrukturą techniczną. Znamiennym jest, że korytarz kolejowy pozostawi piętno na ładzie przestrzennym miasta, odbiorze przestrzeni oraz komforcie życia mieszkańców. Skutki rozbudowy obecnie istniejącej trasy kolejowej przez teren miast są bardzo dobrze znane władzom i mieszkańcom Legionowa, gdyż już obecnie odczuwane jest podzielenie istniejącą linią kolejową nr 9 oraz drogą krajową nr 61 i jako jedyna gmina w powiecie legionowskim mierzymy się z wynikającymi z tego tytułu problemami.

 

 

Zaproponowany wariant czwarty stanowi zdecydowanie lepsze rozwiązanie jednak nie idealne, wymaga znaczącego nakładu pracy nad jego odpowiednim dostosowaniem tak, aby w jak najmniejszym stopniu dotknął Legionowian. Jego rozwiązania w mniejszym stopniu dotykają posesji i działek prywatnych, praktycznie przez cały swój przebieg w terenie zurbanizowanym poprowadzony jest w tunelu. Jego budowa będzie zaś obejmowała w dużej mierze tereny pod Instytutem Meteorologii oraz Centrum Szkolenia Policji. Jednakże jakiekolwiek dodatkowe prace nad tym wariantem będą uzależnione od prowadzonych rozmów oraz uwarunkowań w jaki nastąpi ich realizacja. Przede wszystkim budowa ewentualnego tunelu kolejowego musi zostać wykonana metodą nieinwazyjną dla posesji mieszkańców. Konieczne jest również, aby wykonawca przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac dokonał sprawdzenia stanu technicznego zabudowań oraz infrastruktury na planowanej trasie. Następnie niezbędne będzie prowadzenie ciągłego monitoringu terenu i pomiary drgań w rejonie prac. Ustawienie czujników na budynkach oraz tworzonym tunelu, a także umożliwienie stałego, ogólnodostępnego podglądu wyników badań. Podkreślić jednak należy, iż wariant czwarty zakłada również rozbudowę linii kolejowej nr 10 i tym samym ingerencje w tereny zlokalizowane przy osiedlu Kozłówka, a te po raz kolejny ingerują w infrastrukturę miejską, zaburzają ład przestrzenny miasta oraz komfort życia mieszkańców, na co nie może być zgody.

W związku ze wszystkimi powyższymi argumentami oczekujemy, że rozpoczynające się obecnie konsultacje zostaną przeprowadzone w jak największym zakresie. Wnioskujemy o położenie dużo większego nacisku na konsultacje bezpośrednie z mieszkańcami Legionowa, a nie tak jak poprzednio w formule spotkań online, które łączą grupy z różnych miejscowości uniemożliwiając dyskusję nad szczegółami związanymi z jednym konkretnym terenem. Dodatkowo ta forma konsultacji bardzo często przekłada się na mniejszy udziału seniorów stanowiących w Legionowie liczną grupę mieszkańców – tak uzasadniono projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

 

Uchwalenie tego oświadczenia w pierwszej dekadzie lutego 2023 r. będzie się łączyło z przekazaniem tego protestu do osób decydujących o realizacji powyższej inwestycji kolejowej.

Do sprawy będziemy wracać.