Legionowo. Mieszkańcy Bukowca zapowiadają protesty. Nie wykluczają blokady drogi

przejazd-polna-kwiatowa

Przejazd kolejowy Kwiatowa-Polna w Legionowie, fot. archiwum GP

Na ostatniej sesji Rady Miasta Legionowo gruchnęła informacja o tym, że tunel na Bukowcu budowany będzie jednak w ciągu ul. Polnej i Kwiatowej. Nieaktualne okazały się zeszłoroczne ustalenia o lokalizacji przeprawy w ciągu ul. Roi i budowie drogi dojazdowej wzdłuż linii kolejowej.

 

Z naszą redakcją skontaktowali się mieszkańcy Bukowca, którzy zapowiadają oprotestowanie nowej lokalizacji tunelu.

Redakcja: Dlaczego protestujecie przeciwko tej lokalizacji przejazdu kolejowego? Co oznacza budowa tunelu w tym miejscu ?

Mateusz Szala: Budowa tunelu w ciągu ulic Kwiatowa – Polna spowoduje olbrzymi wzrost natężenia ruchu drogowego na tych ulicach oraz na całym Bukowcu A. Spokojna dzielnica domów jednorodzinnych stanie się obwodnicą miasta, alternatywą dla ruchu tranzytowego DK 61 oraz Alei Róż. W konsekwencji wzrośnie hałas i zanieczyszczenie środowiska, które już obecnie przekracza dozwolone normy, zgodnie z pomiarami Inspektoratu Ochrony Środowiska. Przy ulicy Kwiatowej oraz Zakopiańskiej zlokalizowane jest przedszkole, szkoła podstawowa, wiele przejść dla pieszych oraz ścieżka rowerowa. Samochody już obecnie poruszają się nagminnie z nadmierną prędkością, co stanowi bardzo duże niebezpieczeństwo na drodze dla mieszkańców. Tylko na wysokości naszej posesji w ciągu ostatnich lat, było kilka wypadków. Drgania spowodowane przez wzmożony ruch, powodują pęknięcia i niszczenie nieruchomości. Ogólnie rzecz biorąc obniży się diametralnie standard życia w tym rejonie miasta.

 

 

 

Czyli Pana zdaniem opcja z tunelem przy osiedlu na Bukowcu była lepsza, dlaczego?

Opcja tunelu na Bukowcu dawała nadzieję na to, że ruch pozostanie lokalny, ułatwiając przedostanie się do miasta mieszkańcom Bukowca B i C. Część kierowców przejeżdżających przez Legionowo w tranzycie może być zniechęcona wjazdem w Kwiatową w celu szybkiego ominięcia DK61 mając wizję wydłużonej trasy przez tunel, przy ulicy Roi. Uważamy jednak, że sytuowanie jakiejkolwiek przeprawy na Bukowcu jest zbędne, wkrótce przecież zakończy się przebudowa DK61, która zapewni dogodną komunikację w tym rejonie miasta. Już teraz trwają prace nad dodatkowym udogodnieniem dla mieszkańców Nowego Bukowca w postaci nowego zjazdu i wjazdu z wiaduktu w ul. Szwajcarską. Fundusze na przeprawę na Bukowcu można przeznaczyć na przeprawę w centrum miasta, o której również od wielu lat się mówi.

Ile osób popiera wasz protest?

W 2019 r. złożyliśmy dwie petycje zawierające podpisy kilkuset osób, które zwróciły się z apelem o wybudowanie przeprawy w lokalizacji na ten moment bardziej oczekiwanej w mieście, tj. w centrum. Z treścią tych petycji można zapoznać się na stronie urzędu miasta. Na tę chwilę wznowiliśmy akcję zbierania i przewidujemy że obecnie dysponujemy kilkuset kolejnymi, w ciągu następnych kilku dni liczymy zwiększyć znacznie tę liczbę.

W mailu do naszej redakcji napisaliście, że zamierzacie blokować i spowalniać budowę tunelu. Jakie kroki chcecie podjąć?

Będziemy interweniować we wszystkich możliwych instytucjach i podejmiemy wszelkie niezbędne kroki w celu zablokowania jakiejkolwiek przeprawy na Bukowcu, włącznie z fizyczną blokadą. Rozważamy także zwrócenie się o wsparcie do instytucji zarządzającej środkami Unii Europejskiej z tego programu, gdyż w naszej ocenie realizacja tego projektu stoi w sprzeczności z priorytetem ochrony osób przed szkodliwym działaniem hałasu i zniszczy środowisko naturalne w naszej dzielnicy.

Dziękuję za rozmowę

Dziękuję.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 46

  1. Tak najlepiej protestować, blokować, a gdzie ma być ten tunel????, wszędzie byle nie obok mnie. Samochody stoją i smrodzą i to nikomu nie przeszkadza, sam mieszkam na Bukowcu i widzę tą ”walkę” o przejazd co dnia.

    • Miro odpowiadam NIGDZIE i pójdę dalej zlikwidować już istniejące, następnie odłączyć energię elektryczną i wodociągi oraz zabronić ogrzewać zimą (klimat), może wtedy umęczeni mieszkańcy w końcu będą mieli spokój i nie będą musieli protestować. A co do rozmowy z artykułu to pomysł z tunelem na Roi w zaproponowanej formie był po prostu nietrafiony (nic też by to nie zmieniło dla mieszkańców Polna/Kwiatowa) i słusznie, że się z tego wycofują. BRAWO (to jest moja prywatna opinia i chciałbym się mylić).

      • AA to skrót od Anonimowy Alkoholik ? Poziom wypowiedzi jakbyś jeszcze nie wytrzeźwiał.

        Idź na spacer i przewietrz łepetynę w parku przy przejeździe, to zobaczysz jaki jest kocioł na Kwiatowej i Polnej.

        Tysiące samochodów dziennie , jadących z nadmierną prędkością, smrodzących pod domami jednorodzinnymi. Jak powstanie tunel będzie jeszcze gorzej.

        W jakim normalnym mieście robi się obwodnice przez miasto ?

        Jak chcecie autostradę to sobie budujcie we wsiach przylegających do Legionowa – grudziach , józefowach itd.

        • Marto po co te niezdrowe i niegrzeczne emocje? Tunel Polna czy Roi nic nie zmienia – ten sam strumień samochodów co teraz będzie nim jeździł po wybudowaniu tunelu (a po zbudowaniu galerii handlowej przy wiadukcie jeszcze wszyscy od Jabłonnej na zakupy – bo innej drogi nie będzie). Więc można całkowicie zamknąć przejazd co wymusi że wszyscy będą jeździli wiaduktem DK61 i świat się od tego nie zawali – co też jest jakimś wariantem. Faktem jest tylko to, że obecna sytuacja z tradycyjnym przejazdem jest nie do przyjęcia dla wszystkich (i władz, i mieszkańców, i PKP).
          Również polecam spacer.

        • Droga Marto. Piszesz bzdury. Samochód najbardziej „smrodzi” gdy rusza i zatrzymuje się, rusza i zatrzymuje się. Najmniej, gdy jedzie z optymalną prędkością. Jedyna recepta, to zlikwidować przejazd i powrócić do lat sześćdziesiątych. Chciałbym też dowiedzieć się, jak można stojąc w permanentnym korku przed przejazdem jechać z nadmierną prędkością.
          Straszenie autostradą i obwodnicą to tworzenie fikcji i wykorzystywanie cudzej niewiedzy lub naiwności.
          Grudzie to nie wieś przylegająca do Legionowa, ale jedna ze starszych legionowskich ulic.

    • Tunel powinien powstać na Krasińskiego a na Bukowcu ewentualnie dla ruchu lokalnego.

  2. Totalnie absurdalny protest. Wyznaczony przejazd tunelowy jest jednym odpowiednim miejscem. Przejazd zawsze był w tym miejscu, a dzisiejsza sytuacja jest tragiczna. Ludzie stracili całe popołudnia czekając w samochodach z zapalonymi silnikami na swój przejazd, które mogliby spędzić z rodzinami. Propozycja przejazdu tunelem przez las jest kategorycznie anty-środowiskowa!
    Miasto potrzebuje tranzytu w różnych jego częściach! Jeżeli się nie podoba, to proszę zmienić lokalizacje posesji. Dobre rozwiązania zawsze będą krytykowane przez garstkę ludzi myślących tylko o swoim interesie.

    • Jak się sprowadzało tutaj bo tanie mieszkanie to trzeba było się liczyć że Nowy Bukowiec jest za torami. Trzeba bylo sobie kupić mieszkanie w Warszawie 15 minut piechotą od centrum.

      • Ja żałuję i się wynoszę w droższą lokalizację. Całe to miasto to zaścianek co potwierdzają wypowiedzi osób jak Iza….

    • Absurdalne to jest osiedle , które nie powinno nigdy tam powstać, bez dróg dojazdowych i infrastruktury.

      A czy osiedle jest ekologiczne,czerpie energię ze źródeł odnawialnych i przetwarza samo swoje odpady i ile drzew wycięto pod jego budowę ? Ile wiewiórek przepędzono?

      Nie lepiej było postawić te slamsy gdzieś w polach ?

      A już szczytem bezczelności jest wciskanie tunelu które będzie służyć mieszkańcom z osiedla przy roi na kwiatową.

      nikt na starym bukowcu nie chce tego tunelu i waszych smrodzących starych strucli.

      NA WIADUKT !!!

  3. Argument dotyczący środowiska naturalnego to jeden wielki absurd. Nadkładanie drogi i wycinanie lasu, żeby wybudować tunel na Roi, to więcej zanieczyszczeń i wycinka lasu. Widać, że ten artykuł przedstawia prywatne „widzimisie” dotyczące kilku osób, a nie interes środowiska i większości mieszkańców Legionowa.

    • Dokładnie 🙌🏼

    • Pomijasz fakty. Prezydent mówił że nie ma potrzeby wycięcia ani jednego drzewa dla tunelu na Roi. Większość mieszkańców Legionowa jest za tunelem na Roi i tylko garstka krzyczących i biegnących do publicznej TV jest przeciwko.

      • IZA proszę…

      • „Prezydent mówił”. Po tylu latach jeszcze sie nie nauczyłaś, ze mowi jedno a robi drugie?

    • Na Roi będzie więcej zanieczyszczeń niż byłoby na Kwiatowej ? A niby dlaczego ? Co za bełkot.

      A ile drzew się wycina w legionowie pod budowę slamsów ?

      Nie prywatne ale kilkuset osób, praktycznie całego bukowca który nie chce tej tuby pod torami , a zamknięcia przejazdu.

      Wiadukt z rozjazdami wystarczy.

  4. Lol pewnie xDdd tylko na kwiatowej się takie rzeczy dzieją 🙃 w innym miejscu to już luz
    Czubek własnego nosa przede wszystkim, nie pozdrawiam

    • Przodują w tym mieszkańcy Roi

  5. Czy mi się wydaje, że niektóre komentarze „odparowują”?

  6. Ten Pan ma takie same argumenty jak każdy mieszkający bezpośrednio przy ulicy. Czyli żadne.

    • Więc mieszkańcy Roi od początku konsultacji nie powinni się wypowiadać.

  7. W normalnym świecie ruch samochodowy odbywa się na obwodnicach wokół miast ze zjazdami do miasta. Czy wy wszyscy oprócz mieszkańców Bukowca A nie widzicie podstępu władz? Najpierw tunel Kwiatowa Polna a później wysiedlenie ludzi przy ulicy wiejskiej i przedłużenie ul Kwiatowej do ul.Akademijnej.To samo zrobią przedłużając ul.Polną za ulicę Strużańską i dalej poprzez wieś Grudzie i Stanisławów powstanie alternatywna obwodnica do lokalnej drogi DK61. I o to tu chodzi.W związku z wieloma przepisami polskimi i unijnymi nakazującymi aby inwestycje drogowe nie kolidowały z prawem człowieka do zdrowego i spokojnego życia jak również z przepisami środowiskowymi budowa tunelu jest nielegalna. Jedyne rozwiązanie to budowa obwodnicy przez lasy jabłonowskie ale one należą do jakiegoś traczyka czy jak mu tam bo rządzi się jakby był Maurycym Potockim. Wtedy z obwodnicy zrobić tylko dojazdy do miasta. Prost i tanie rozwiązanie. Dziś ul. Kwiatowa jest dla 70% pojazdów trasą tranzytową dla Wieliszewa,Grudzi,Stanisławowa,Zegrza i itd. W tym miejscu chciałbym życzyć mieszkańcom Bukowca A powodzenia w walce z PKP i władzami, które na siłę chcą wykazać się przed mieszkańcami zza torów kosztem waszego zdrowia i przyszłości waszych dzieci. Co jesteście gorsi, nie macie praw obywatelskich??? Czy interes prywatny osób zza torów jest ważniejszy od waszego bo byli cwani i chcieli zamieszkać w biedniejszej części Legionowa płacąc małe pieniądze za domy? Powodzenia.

    • Pełna zgoda, kilka miesięcy temu prezentowano nawet koncepcję poprowadzenia właśnie w tym miejscu nowej DK10 Bydgoszcz-Warszawa, więc to połączenie Polna-Kwiatowa idealnie wpisuje się w koncepcję tej sieci dróg.

  8. Ja mam inny pomysł który pogodzi wszystkich. Trzeba wykopać kanał zalać go woda i zrobić przeprawę promowa. Wtedy i będzie przeprawa i będzie mały ruch po opuszczeniu promu przez auta. Dzięki

    • Ja proponuję tunel 3 maja// Szwajcarska a do tego otwarcie przejazdu na wprost Jagiellońska=> Sielankowa.

  9. a czego oczekiwać od włodarzy miasta którzy stworzyli obwodnicę miasta poprzez jego środek…. dalej wybierajcie dzieci psl’u ” Od 1999 pełnił funkcję wicestarosty legionowskiego, następnie od 2000 do 2002 był starostą tego powiatu, od 2002 prezydent…”

  10. Udrożnienie przejazdu powinno przyspieszyć zagospodarowanie terenu pod galerię. Miasto żyje, zmienia się. Tępe opieranie się zmianie odbieram jako pieniactwo. Osoby zaniepokojone wzmożonym ruchem zawsze mogą nieruchomości wystawić na sprzedaż. Chętni się znajdą.

    • Tępotą to nazwałbym działania tych, którzy ten opór wywołali. Na Polnej, Kwiatowej i np. Al. Legionów są ograniczenia prędkości. One nie zostały wprowadzone po to aby zrobić komuś na złość a po to aby chronić zdrowie i życie ludzi tam mieszkających. Trudno więc czynić zarzut że ludzie chcą mieszkać w środowisku gdzie normy hałasu są spełnione. A Roi niech sobie jedzie wiaduktem.

  11. Proponuję zabrać pracowników urzędu miasta, z prezydentem na czele, na wycieczkę pieszą na ulicę im. Joachima Lelewela w Legionowie. Niech na własne oczęta zobaczą piaszczystą drogę bez chodnika ani jakiejkolwiek nawierzchni. To krótka droga, w środku Europy, zagubiona w ewidencji UM, na dodatek nierówna. Niektóre ulice w Legionowie miały już kilkakrotnie zmienianą nawierzchnię, a o tej ulicy po prostu władza zapomniała. Z okien urzędu miasta tej drogi nie widać i żadna władza tędy nie jeździ. Czasami telewizja TVN jedzie tędy na wywiad do znanego generała i szoferzy telewizyjni, błądząc w okolicy, mało resorów na tej drodze nie połamią.

  12. Sugeruje czyn spoleczny. Taniej bedzie. Szybciej bedzie. Sprawnuwj bedzie. Smiesznie bedzie.

  13. Protest odbędzie się w środę w godzinach 16-18. Najwyższy czas całkowicie zamknąć ten przejazd, który spowodował że Bukowiec stał się obwodnicą DK61

    • Zablokujcie UM Legionowo czy inny urząd. Blokować przejazd…..tak łatwiej?

    • W urzędzie pustki bo koronawirus. Zablokujemy go ale już jak wrócą z pracy zdalnej.

  14. O co w zasadzie chodzi tym protestującym bo już nie wiem. A tunel na Roi? Może niech będzie w Choszczówce. Tak samo będzie przydatny co na Roi….

    • o to żeby na Bukowcu nie było żadnej przeprawy, o ciszę i spokój.

      • VINCENT skoro idziemy w tym kierunku to może odsprzedaj lub zezłomuj swoje (i żony) auto.
        Daj przykład – jeśli znajdziesz naśladowców to z całą pewnością na Bukowcu nastanie cisza i spokój.
        PS.Mieszkańcy Bukowca już są niemile widziani w innych dzielnicach Legionowa (Jeśli nie chcecie Nas na Bukowcu to My nie chcemy Was tutaj)
        SUPER DYSKUSJA (a Prezydentowi współczuję konieczności podjęcia decyzji bo każda będzie ZŁA/LUB DOBRA – w zależności co kto woli).

  15. Mądralo, nadmierny hałas na Bukowcu , jest głównie za sprawą samochodów i ciężarówek przejeżdżających w tranzycie , często z nadmierną prędkością i przekracza dozwolone normy. Nie jest to normalny ruch osiedlowy ,do którego przystosowane są drogi na Bukowcu . Zobacz co się dzieje na Alei Róż i Alei Legionów , na Kwiatowej po ewentualnym wybudowaniu tunelu będzie to samo. Czy to jest normalne, że tysiące samochodów przejeżdżają codziennie pod oknami domów jednorodzinnych , pod przedszkolem i szkołą? Taki ruch powinien być wyprowadzony poza miasto.

    PS, durne hasła , dzieciniada jakaś 🙂

    Nie masz co współczuć romkowi , bo to zwykły kłamca.
    Twierdzi , że to PKP nie chciało budować przeprawy przy Roi. Prawda jest taka , że PKP jedynie współfinansuje inwestycję , a to urząd miasta w 100% samodzielnie wybiera lokalizację.

    Jak można tak bezczelnie kłamać ? Czyżby przeprawa przy Roi i Krasińskiego , godziła w jakieś jego interesy ?

    • W świetle prawa budowanie przepraw należy do PKP. Zawsze tak było i jest. Samorządy, żeby cokolwiek uzyskać decydują się na finansowanie lub współfinansowanie takich inwestycji. Łatwo powiedzieć – „wyprowadzić ruch poza miasto.” Tylko nie ma gdzie! Jaki tranzyt? Przez Bukowiec? Ruch lokalny jest już duży, bo to duże miasto, a okolica też niemała.

      • Mylisz się. W ramach tego projektu unijnego rolą samorządu jest wskazanie lokalizacji w PKP tylko na końcu rozliczy dofinansowanie unijne. Swoją drogą blisko 100 osób, które protestowały w środę to był największy dotychczasowy protest w Legionowie.

        • A w czym się niby mylę, skoro „PKP tylko na końcu rozliczy dofinansowanie unijne”? Ergo – odpowiedzialne kompetencyjnie jest PKP.
          Fajnie jest w tym kraju protestować. Zawsze znajdzie się poklask. Tylko:
          Czy przejazd bezkolizyjny przez tory w Legionowie jest potrzebny?
          Czy aktualny stan przejazdu w ciągu ulic Kwiatowej/Polnej jest pożądany?
          Czy lokalizowanie przejazdu w innym miejscu niż dotychczasowe jest bardziej właściwe w stosunku do mieszkańców sąsiadujących z nową lokalizacją?
          Czy ci mieszkańcy nie będą protestować?
          Czy będzie ich wówczas tylko 99?

          • Dokładnie tak, sprawa jest w gestii PKP PLK SA i oni decydują. Miasto pełni rolę pomocniczą, sugerując miejsce. Kolej może zrobić przeprawę nawet bez zgody samorządu – na mocy specustawy. Ale rzadko z tego korzysta, na ogół szanuje zdanie miasta. A jak miasto nie wie czego chcą mieszkańcy to kolej umywa ręce. Dla kolei taką sama dobrą lokalizacją jest Krasińskiego.

  16. PKP tylko przydziela srodki i jest im obojetne czy tunel jest na Roi czy na Krasińskiego.
    To miasto wybiera lokalizacje. Wiec urzad klamie że nie mogli wybudowac tunelu na Roi bo PKP sie nie zgodziło.

    Tunel na Polnej-Kwiatowej to nie taka prosta sprawa, znajdowalby sie pod rozjazdami w zwiazku z tym trzeba byloby wybudowac specjalna dużo droższą konstrukcję.

    Najlepszym rozwiązaniem jest wybudowanie rozjazdow z obecnego wiaduktu. Najtańsze i najefektywniejsze.

    Po co budować przeprawy co 300 metrow ? Kogo na to stać ?

    • VINCENT zapraszam Cię na spacer do przejazdu w celu poszukiwania tych tajemniczych rozjazdów. Otóż rzeczone rozjazdy zaczynają się na wysokości osiedla Nowy Bukowiec i tu Cię zaskoczę kończą się PRZED PRZEJAZDEM.

  17. masz błędne informacje , lepiej się sam wybierz na spacer i zweryfikuj swoją wiedzę.

    • BYŁEM. Ostatni (jeden) skrajny rozjazd kończy się przed przejazdem (z prawej od strony Warszawy)- więc to nie problem. Polecam analizę zdjęcia do artykułu (normalnie same rozjazdy). OK może mam problemy ze wzrokiem.

  18. Powtórzę kilka zdań, które nie do wszystkich chyba dotarły i proszę o zastanowienie.
    1, tego przejazdu miało w ogóle nie być. Kolej zrobiła go w drodze wyjątku i w planach docelowych jest jego likwidacja.
    2, nikt nie wie ( bo nie było badań) jak będzie się tu kształtował ruch na Polnej i Kwiatowej po udrożnieniu wiaduktu. Najszybsza droga to będzie Strużańska i Roi. Ucieczka z wiaduktu dla Józefowa, Stanisławowa i ulicy Grudzie stanie się bezprzedmiotowa.
    3, straszenie budową obwodnicy przez Polną i Kwiatową to wymysł chorej wyobraźni
    4, natomiast wymysłem nie jest nowy tor kolejowy biegnący w okolicach skrzyżowania Polnej i Strużańskiej. To najnowszy pomysł pełnomocnika w sprawie CPK. I Drodzy mieszkańcy Polnej też oprotestujecie budowę tunelu i będziecie bez bezpośredniego dojazdu do posesji ?
    Proponuję wstrzymać protesty do czasu zakończenia prac na dk 61, bo nie wiemy czy wkrótce jakiekolwiek samochody będą tam jeździły.

Dodaj komentarz