Legionowo. Szwajcarska kontrola. Naprawią czy poprawią dworzec?

dworzec-legionowo-wrzesien-2014-1140x760

Dworzec w Legionowie (fot. GP/kg)

Przy legionowskim dworcu praca wre.  Szkoda, że na razie wyłącznie w inżynieryjnych głowach i jedynie na papierze…konstruktorskim.

W ramach korekty „upiększającej” wnętrza  miejskiego dworca kolejowego powstaje właśnie nowy tzw. zamienny projekt budowlany. Lada dzień, dogadane też będą poprawki w parametrach użytkowych garaży wielopoziomowych. Na czym będą polegały zmiany? 

Szwajcarzy szukali dziury w całym?

Zanim te lepsze rozwiązania w rękach nowej ekipy budowlanej ujrzą światło dzienne, upłynie jednak jeszcze trochę czasu. Wczoraj (1 października) podczas kontroli na budowie legionowskiego Centrum Komunikacyjnego przekonał się o tym nawet sam szef Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, z którego grubych milionów funduje się obecnie jedną z ważniejszych inwestycji w mieście. W asyście członków komisji z rządu, samorządu, firm budowlanych i mżącego deszczu pracom dotychczas zrealizowanym na budowie dworca przyglądał się on z iście szwajcarską precyzją w oku. – Wczorajsza wizyta na budowie Centrum Komunikacyjnego była zaplanowana, a nawet zapisana w umowie inwestycyjnej – uspokaja tymczasem Tamara Mytkowska, rzeczniczka prasowa legionowskiego magistratu.

„Lifting” dworca kolejowego na gwiazdkę?

Cenę, jaką miastu przyjdzie zapłacić za poprawienie inwestycji, poznamy prawdopodobnie dopiero pod koniec października. Najpóźniej w tym zapisanym w umowie terminie wraz z wyceną kosztów modernizacji powstanie tzw. wielobranżowy zamienny projekt budowlany. Nowy dokument sporządzony zostanie na bazie 2 już wcześniej uzgodnionych projektów, funkcjonalno-użytkowego i wystroju wnętrz multimedialnej strefy pasażerskiej dworca. Po sprawdzeniu projektu pod kątem formalno-prawnym, niezwłocznie wystąpimy do wojewody mazowieckiego z wnioskiem o zamienne pozwolenie na budowę – zapowiada rzeczniczka prasowa miejskiego ratusza. O ile nic nie stanie na przeszkodzie, wojewoda wyda je w ciągu miesiąca (30 dni). Zaś jeśli w tym czasie ratusz uwinie się z nowymi przetargiem i wyborem wykonawcy, obiecywany legionowianom od lat przynajmniej drobny „lifting” miejskiego dworca kolejowego, jak ulał zgra się z pierwszą gwiazdką na niebie…być może już nawet w grudniu tego roku.

Alarm, internet i klima w gratisie?

We właśnie edytowanym na konstrukcyjnym papierze wnętrzu dworca, w nieco poprzestawianym układzie ścian działowych ma pojawić się też nowe ledowe i energooszczędne oświetlenie. Do 5 lokali do wynajęcia i kasy biletowej na parterze dworca, prawdopodobnie doprowadzona zostanie instalacja antywłamaniowego systemu alarmowego, zaś do wypożyczalni rowerowej kablowy internet. Piętro wyżej, w multimedialnej strefie obsługi pasażerskiej przewidziano z kolei montaż dodatkowej wewnętrznej klimatyzacji.

Kto was tak urządził?

 „Flis-bud” wznoszący od podstaw Centrum Komunikacyjne z uwagi na zastój i coraz większe opóźnienia na budowie ostatnio wykluczono z prac wykańczających wnętrza. Firma ma nadrobić poślizg, oddając najpóźniej do końca roku do użytku wszystkie inwestycje drogowe zlecone jej w ramach kontraktu. Chodzi tu głównie o umówiony na 25 września odbiór nowej drogi na odcinku od ulicy Polnej do wiaduktu na ulicy Zegrzyńskiej (DK 61) wraz przedłużonym tunelem kolejowym. – Nowy przetarg ogłoszony zostanie na wszystkie roboty wewnętrzne w budynku dworca. Obejmie on także kompleksowe wyposażenie multimedialnej strefy obsługi pasażerów dworca, zaczynając od trwałej biblioteczno-biurowej jej zabudowy, kończąc zaś na ruchomych wieszakach na ubrania, meblach i innym asortymencie – uprzedza Tamara Mytkowska z Urzędu Miasta (UM) w Legionowie.

Nie chcą posadzki w garażach

Tymczasem poprawki w parametrach użytkowo-technologicznych wielopoziomowego garażu, przylegającego do dworca od strony osiedla Piaski, wykonane zostaną w ramach jeszcze jednego ogłoszonego już wkrótce konkursu ofert. – Od parkujących w świeżo co oddanych do użytku publicznego otwartych garażach wielopoziomowych, dowiedzieliśmy się, że zaprojektowane na ich nawierzchniach posadzki, w praktyce nie sprawdzają się w wielu warunkach atmosferycznych – mówi rzeczniczka o użytkowanych już w Warszawie parkingach. – Zmiany zapewniające bezpieczniejszą i wygodniejszą eksploatację tych parkingów, w już istniejącym projekcie budowlanym trzeba uzgodnić tylko pod sanitarno-higienicznym i przeciwpożarowym względem – uspokaja Tamara Mytkowska. Według zapowiedzi, zmiana materiałów na w budowie nawierzchni wyceniona zostanie w już nowej odrębnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej przedsięwzięcia.