W czwartek (28 listopada) przed godz. 17 w Legionowie na parkingu wielopoziomowym przy ulicy Kościuszki doszło do groźnej kolizji. Kobieta kierująca samochodem osobowym straciła panowanie nad autem i uderzyła w ścianę. Na miejscu interweniowały służby ratownicze.
Informację o zdarzeniu z udziałem samochodu osobowego na terenie Legionowa służby ratownicze odebrały z automatycznego systemu eCall zamontowanego w aucie o godz. 16:50. – Na miejsce zadysponowano łącznie cztery zastępy straży pożarnej z JRG Legionowo, OSP Legionowo, zespół ratownictwa medycznego i patrol Policji. – poinformował Gazetę Powiatową mł. asp. Kamil Klimaszewski, dyżurny stanowiska kierowania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie.
Po przybyciu służb ratowniczych na miejsce zdarzenia okazało się, że na parkingu wielopoziomowym przy ulicy Kościuszki na terenie Centrum Komunikacyjnego kobieta kierująca samochodem osobowym marki BMW straciła panowanie nad pojazdem i uderzyła w ścianę. Autem podróżowała tylko 42-letnia kobieta, która opuściła uszkodzony samochód o własnych siłach.
Strażacy i policjanci zabezpieczyli miejsce kolizji. Na szczęście kobieta, która kierowała samochodem nie doznała obrażeń i nie wymagała hospitalizacji. Strażacy wykorzystali specjalne rolki, dzięki którym przestawili uszkodzone BMW na bok. Służby ratownicze uprzątnęły miejsce kolizji i zakończyły swoje działania na parkingu wielopoziomowym chwilę przed godz. 18.
Jak poinformowała Gazetę Powiatową komisarz Justyna Stopińska, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Legionowie, 42-letnia kobieta, która kierowała BMW była trzeźwa. Jak dodała policjantka w tej sytuacji kobieta została ukarana mandatem przez interweniujących funkcjonariuszy.
Czym jest system eCall?
Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe pojazdy osobowe oraz dostawcze do 3,5 t podróżujące po drogach Unii Europejskiej są wyposażone w specjalny moduł wykrywania kolizji drogowych i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia – eCall. System ten pozwala zaoszczędzić czas, w jakim na miejsce kolizji lub wypadku wzywane są służby ratunkowe. Często osoby poszkodowane w wypadkach nie są w stanie same wezwać pomocy lub czas, w jakim tego dokonują, jest dość długi. Dochodzi również czynnik dezorientacji osób poszkodowanych i problemy z dokładnym określeniem miejsca takiego zdarzenia.
Jak działa system eCall?
System uruchamiany jest na dwa sposoby: automatycznie i ręcznie. W pierwszym przypadku system np. na skutek odpalenia poduszek powietrznych samochodu wysyła na numer alarmowy 112 informacje o położeniu auta (na podstawie sygnału GPS) i jego podstawowych danych. W drugiej sytuacji kierowca ręcznie naciska specjalny przycisku uruchamiającego system eCall. W tym przypadku dane również zostają przesłane na numer 112. Po otrzymaniu takiego sygnału dyspozytor z numeru 112 próbuje połączyć się z pojazdem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i ewentualnego wysłania na miejsce służb ratunkowych.