Władze Legionowa nie dały wiary pomysłom radnego Mirosława Grabowskiego ze stowarzyszenia Nasze Miasto Nasze Sprawy (NM NS) na uniknięcie uruchomienia na parkingach wielopoziomowych przy dworcu płatnej strefy parkowania. Wciąż utrzymują, że jest to inicjatywa, dzięki której uda się m. in. zmniejszyć koszty funkcjonowania Centrum Komunikacyjnego oraz doprowadzić do zmiany przyzwyczajeń i zachowań pasażerów.
Interpelacja
Przybliżmy. W maju 2023 r. radny Mirosław Grabowski ze stowarzyszenia NM NS podjął interwencję u prezydenta Legionowa, Romana Smogorzewskiego, próbując go odwieść od realizacji pomysłu polegającego na uruchomieniu płatnej strefy parkowania na parkingach wielopoziomowych znajdujących się w sąsiedztwie Centrum Komunikacyjnego. Samorządowiec podsunął władzom miasta w swojej ostatniej interpelacji szereg innych rozwiązań poprawiających dostępność miejsc parkingowych w tych obiektach. Dotyczyły one m. in. utworzenia nowego ogólnodostępnego parkingu w miejscu istniejącej tam rampy kolejowej oraz poprawienia oferty darmowej komunikacji lokalnej. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości.
Pomysły radnego Grabowskiego są niemożliwe do zrealizowania
Na początku czerwca 2023 r. do pomysłów radnego Grabowskiego na uniknięcie uruchomienia na parkingach wielopoziomowych przy dworcu płatnej strefy parkowania odniósł się wiceprezydent Legionowa, Marek Pawlak. W oficjalnym piśmie ocenił, że poprawa oferty darmowej komunikacji lokalnej jest w tym momencie niemożliwa do zrealizowania, z uwagi na wysokie koszty utrzymania tej usługi w jej obecnym kształcie. Wyjaśnił także, że miasto Legionowo nie posiada żadnych nieruchomości w sąsiedztwie dworca, na których można by było utworzyć nowy ogólnodostępny parking, zaś rampa kolejowa należy do kolei i to one powinny przesądzić o możliwości realizacji takiej inwestycji w tym miejscu.
Parkometry na parkingach przy dworcu to świetna inicjatywa! – ocenia wiceprezydent Marek Pawlak
Władze miasta, ustami wiceprezydenta Marka Pawlaka jeszcze raz pochwaliły pomysł uruchomienia płatnej strefy parkowania dla osób nie będących mieszkańcami Legionowa na parkingowcach przy dworcu. Utrzymały też swoje wcześniejsze stanowisko, twierdząc, że ustawienie parkometrów w tej przestrzeni jest świetną inicjatywą, dzięki której uda się m. in. zmniejszyć koszty funkcjonowania Centrum Komunikacyjnego oraz doprowadzić do zmiany przyzwyczajeń i zachowań pasażerów.
Poniżej publikujemy kompletną odpowiedź władz Legionowa na wspomnianą interpelację radnego Mirosława Grabowskiego ze stowarzyszenia NM NS.
To ościenne gminy powinny budować ogólnodostępne parkingi przy stacjach kolejowych istniejących na ich terytorium
– Przede wszystkim pragnę wyrazić głęboki podziw dla troski Pana radnego o dobrostan mieszkańców innych gmin, którzy mogliby zostać skrzywdzeni symboliczną jak się wydaje opłatą 5 zł za cały dzień parkowania w komfortowych warunkach na terenie Centrum Komunikacyjnego w Legionowie. Rozumiejąc Pana frasunek chciałbym przedstawić kilka argumentów, przemawiających za wprowadzeniem tych opłat. Przede wszystkim przygotowanie do wprowadzenia opłaty dla mieszkańców innych gmin ma na celu nie tylko zmniejszenie kosztów funkcjonowania Centrum Komunikacyjnego, lecz w głównej mierze doprowadzenie do zmiany przyzwyczajeń i zachowań pasażerów. Z Pana wcześniejszych pism wynikało, że zauważa Pan występujące przepełnienie parkingu i kłopot z parkowaniem przez naszych mieszkańców. Tak więc przystąpienie do procedury wprowadzenia opłat wynika między innymi z Pana postulatów. Trzeba też zauważyć, że postulat wynegocjowania ewentualnych dopłat do funkcjonowania Centrum Komunikacyjnego od ościennych gmin lub PKP nie zlikwiduje przepełnienia na parkingu. Na marginesie należy sprostować Pana stwierdzenie, że do PKP trafiają pieniądze za bilety i dotacja z naszego miasta. Opłaty za bilety trafiają do przewoźników, którzy korzystają z infrastruktury PKP do prowadzenia swojej działalności. Nasza dotacja w wysokości 40 procent funkcjonowania przewozów SKM oraz honorowania wspólnego biletu przez KM trafia do Miasta Stołecznego Warszawy. Wpływy z biletów, których cena nie była podnoszona od wielu lat pokrywają jedynie kilkanaście procent kosztów. Pozostałe koszty funkcjonowania linii SKM pokrywa nasza stolica. Niezwykle trudno jest dziś stwierdzić, że szacowane wpływy z opłat parkingowych w pełni pokryją koszty funkcjonowania obiektu, jednak jestem pewien, że proponowana opłata zwróci uwagę na miejsce, z którego rozpoczynana jest podróż pociągiem. Wkrótce zostanie uruchomiona komunikacja na linii S4 do Zegrza. Będzie nią można dojechać szybko aż do Piaseczna. Połączenie to może być atrakcyjne zarówno dla mieszkańców gminy Serock jak i Wieliszew oraz Nieporęt. Ważne jest, aby wzorem np. Chotomowa, przy stacjach kolejowych powstawały parkingi dla samochodów. W mojej ocenie Pana wniosek powinien być kierowany do włodarzy gmin ościennych, aby brali przykład z Legionowa i także budowali parkingi dla swoich mieszkańców, zamiast przerzucać ciężar realizacji inwestycji na władze Legionowa. Możliwość dojazdu samochodami do stacji kolejowej w Legionowie jest ograniczona nie tylko ze względu na pojemność parkingów, ale także na istniejącą siatkę dróg. Obecnie dostępność miejsc parkingowych występuje na parkingu park&ride przy stacji Legionowo Piaski, do którego można dojechać bez kluczenia uliczkami w centrum miasta. Ten parking może być alternatywą dla części pasażerów – dość obszernie do postulatów radnego Mirosława Grabowskiego odniósł się wiceprezydent Marek Pawlak.
Ościenne gminy powinny też zadbać o lepszą komunikację lokalną na swoim terytorium
– Możliwość zwiększania ilości kursów darmowej komunikacji miejskiej jest bardzo ograniczona ze względu na coraz wyższe koszty funkcjonowania, które pokrywane są z ograniczonych nowymi przepisami wydatków bieżących. Zauważyć należy także, że gminy ościenne nie zapewniają takiej usługi dla swoich mieszkańców. Z całą pewnością rozwój infrastruktury parkingowej w połączeniu z darmową komunikacją w znacznym stopniu rozwiąże problem mieszkańców tamtych terenów. Tak więc mam nadzieję, że płatne miejsca parkingowe zachęcą władze sąsiednich gmin do tworzenia większej ilości połączeń autobusowych, dla których na liniach pozamiejskich można uzyskać duże dofinansowanie. Chcę zauważyć, że promujemy alternatywne możliwości poruszania się po naszym terenie rozbudowując system ścieżek rowerowych i parkingów dla rowerów, pokrywając koszty funkcjonowania roweru miejskiego oraz dopuszczając do funkcjonowania dwóch operatorów hulajnóg elektrycznych – tak z kolei wiceprezydent Pawlak ocenił pomysły dotyczące usprawnienia funkcjonowania komunikacji lokalnej w Legionowie.
Samochody mogą się staczać z parkingu utworzonego na rampie kolejowej
– Odpowiadając na kolejny Pana postulat informujemy, że gmina nie dysponuje nieruchomościami w pobliżu stacji kolejowej Legionowo, które mogłyby zostać dodatkowo przeznaczone na parking dla samochodów. Wymieniona przez Pana rampa kolejowa jest własnością PKP i znajduje się w bezpośredniej bliskości czynnych torów kolejowych, a jej konstrukcja miała umożliwiać szybki załadunek ciężkich pojazdów wojskowych na wagony. W okresie, gdy budowane było Centrum Komunikacyjne próbowano wykorzystać rampę do celów parkingowych. Spotkało się to jednak ze stanowczym sprzeciwem PKP ze względu na niebezpieczeństwo dla ruchu kolejowego, zagrożenie dla parkujących tam pojazdów oraz pieszych. W okresie zimowym ze względu na znaczne pochylenie poprzeczne rampy dochodziło do zsuwania się pojazdów oraz upadków pasażerów. Niemniej jednak pozwolę sobie przesłać Pana wystąpienie do władz PKP z prośbą, aby udzielono Panu bezpośredniej odpowiedzi w tej sprawie – ustosunkował się natomiast do propozycji utworzenia nowego parkingu na rampie kolejowej, istniejącej przy legionowskim dworcu.
Parkometry na parkingach przy dworcu za blisko 87 tys. zł?
Przypomnijmy. O planach uruchomienia strefy płatnego parkowania na parkingach wielopoziomowych istniejących przy legionowskim dworcu dla osób, które nie są mieszkańcami Legionowa informowaliśmy w tej wiadomości. Obecnie w tej sprawie trwa przetarg. O jego szczegółach informowaliśmy w tej wiadomości. Spółka KZB Legionowo, która jest organizatorem tego konkursu ogłosiła, że na realizację płatnej strefy parkowania na parkingach przy dworcu w centrum miasta jest w stanie przeznaczyć nieco ponad 140 tys. zł. W tej cenie mieści się tylko jedna ze złożonych w tym jeszcze oficjalnie nierozstrzygniętym przetargu ofert. Opiewa ona na kwotę blisko 87 tys. zł i pochodzi od firmy Atpark ze Śląska. Niewykluczone zatem, że za kilka dni dojdzie do finalizacji kontraktu w tej sprawie właśnie z tym przedsiębiorcą.
Do sprawy będziemy wracać.