Legionowski ratusz interweniuje w sprawie zatłoczonych pociągów do Warszawy w porannym szczycie komunikacyjnym. Urząd Miasta Legionowo wysłał do warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) pismo w tej sprawie. O transporcie zbiorowym dyskutowano także w trakcie ostatniej komisji rozwoju Rady Miasta Legionowo. Misato Legionowo dopłaca rocznie do komunikacji zbiorowej ponad 15 mln złotych.
Przypomnijmy, że ostatnia zmiana w kursowaniu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich weszła w życie 12 listopada br. Zmiany te były podyktowane m.in. przebudową i modernizacją Warszawy Zachodniej oraz linii kolejowej nr 7 między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer. Okazuje się jednak, że w przypadku Legionowa zmiany te przyniosły spore problemy dla pasażerów korzystających z głównej stacji kolejowej w mieście.
Po licznych sygnałach od mieszkańców o zatłoczonych składach, które wjeżdżają na teren głównej stacji kolejowej Urząd Miasta Legionowo 23 listopada przesłał do Zarządu Transportu Miejskiego pismo z prośbą o przeanalizowanie możliwości zwiększenia liczby składów pociągów, które przewożą mieszkańców Legionowa i okolicznych gmin do Warszawy szczególnie w porannych godzinach szczytu. Legionowski magistrat zaapelował również o rozważniejsze układanie przyszłych rozkładów jazdy.
– W związku z informacjami od mieszkańców o dużych utrudnieniach, przepełnionych pociągach i niekorzystnych dla podróżujących zmianach w rozkładzie pociągów, urząd zwrócił się o podjęcie pilnych działań w tej kwestii. Liczymy na zrozumienie i aktywne zaangażowanie w poprawę jakości podróży naszych mieszkańców! – poinformowali pracownicy legionowskiego ratusza.
Poniżej publikujemy treść pisma, które zostało wystosowane przez Urząd Miasta Legionowo do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie:
– Urząd Miasta Legionowo w związku z postulatami mieszkańców oraz własną obserwacją zwraca się z prośbą o przeanalizowanie możliwości zwiększenia składów pociągów w porannych godzinach szczytu. W chwili obecnej przyjeżdżające pociągi na stację Legionowo Centrum są wypełnione pasażerami i niejednokrotnie wejście do składu jest niemożliwe lub bardzo utrudnione. Ponadto prosimy o szczególne zwracanie uwagi przy układaniu rozkładów jazdy, żeby nie pomijać kursów pociągów do Warszawy w okolicach godz. 7.00 – 7.30 dla linii SKM lub KM z przystankiem Warszawa Gdańska. – czytamy w przesłanym do ZTM-u piśmie.
O tym czy pismo wysłane przez legionowski ratusz do ZTM przyniesie pozytywne skutki dowiemy się prawdopodobnie w ciągu paru najbliższych tygodni.
Ile Legionowo dopłaca do funkcjonowania pojazdów transportu ZTM na terenie miasta?
We wtorek (28 listopada) odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Miasta. Radni byli informowani o tym jak wygląda obecnie sytuacja związana z funkcjonowaniem transportu ZTM na terenie Legionowa, szczególnie kolei. Poruszany był również problem zatłoczonych pociągów, które podjeżdżają na dworzec kolejowy w centrum Legionowa.
Aleksander Rogala, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej UM w Legionowie poinformował obecnych na komisji radnych, że w wyniku obecnego porozumienia Urzędu Miasta Legionowo z Zarządem Transportu Miejskiego legionowski samorząd dokłada się do funkcjonowania transportu ZTM (przejechanych kilometrów) na terenie miasta w 40 procentach. Za 2023 roku jest to blisko 12,8 mln zł. Natomiast w 2024 roku będzie to około 13,5 mln zł przy zachowaniu podobnych rozkładów jazdy.
Dodatkowo Legionowo jako jedyna gmina na terenie powiatu legionowskiego częściowo pokrywa koszty funkcjonowania punktu na terenie Centrum Komunikacyjnego, w którym można doładować bilet.
Legionowo dopłaca również do tzw. wspólnego biletu, który mogą wykupować mieszkańcy miasta ponad 3 mln zł. „Wspólny bilet” to specjalna oferta taryfowa, w ramach której posiadacze wybranych biletów ZTM mogą podróżować pociągami podmiejskimi na terenie Warszawy i ościennych gmin.