Tylko prezydent miasta ma inicjatywę uchwałodawczą dotyczącą utworzenia płatnych stref parkowania w mieście. Okazuje się, że głowa naszego miasta nie chce skorzystać z tych uprawnień. Dlaczego?
Dzisiaj tj. 17 stycznia 2023 r. popołudniu radni z komisji rozwoju miasta porozmawiają o braku wystarczającej liczby miejsc parkingowych w Legionowie. Jednym z rozważanych przez nich rozwiązań będzie m. in. uruchomienie w wybranych częściach miasta płatnych stref parkowania. Dyskusja względem tego ostatniego rozwiązania może jednak okazać się jałowa, ponieważ prezydent Legionowa, Roman Smogorzewski nie skorzysta ze swoich uprawnień w zakresie inicjatywy uchwałodawczej w przedmiotowej sprawie. Dlaczego? Jego zastępca, Marek Pawlak wyjaśnia to w dość obszernym piśmie skierowanym do miejskich radnych.
Parkingi powinni budować zarządcy legionowskich osiedli – podpowiadają władze miasta
-Problem niewystarczającej liczby miejsc parkingowych na terenie miasta wynika głównie ze zbyt malej ilości miejsc a często ich braku na terenie osiedli mieszkaniowych, budowanych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Gwałtowny rozwój motoryzacji indywidualnej spowodował, że kierowcy szukając miejsc, w których mogliby zaparkować swoje samochody blisko domu, wykorzystują w tym celu ogólnodostępne miejsca parkingowe zlokalizowane w pasach drogowych. Gmina realizując swoje inwestycje zwraca uwagę na możliwość wykonania nowych miejsc parkingowych. Od 2016 r. wybudowano w ramach inwestycji ok 1,5 tys. nowych miejsc parkingowych. Możliwość wyznaczania dodatkowych miejsc parkingowych w pasach drogowych została już praktycznie wyczerpana. Sytuacja mogłaby ulec poprawie, gdyby zarządcy terenów osiedli wybudowali na swoim terenie parkingi dla swoich mieszkańców – podnosi na wstępie wiceprezydent Legionowa, Marek Pawlak.
Pierwszy krok należy do prezydenta Romana Smogorzewskiego
-Odnosząc się do tematu wprowadzenia płatnego parkowania na terenie gminy to zasady jego wprowadzania określa art. 13b ustawy o drogach publicznych. Ustalenie strefy płatnego parkowania następuje w drodze uchwały rady gminy na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) zaopiniowany przez zarządy dróg i organy zarządzające ruchem na drogach. Wyznaczając strefę płatnego parkowania, radni wprowadzają opłatę za parkowanie pojazdów na drogach publicznych znajdujących się w obrębie strefy oraz opłatę dodatkową i sposoby ich pobierania. Po uchwaleniu przez radnych strefy płatnego parkowania organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach (w przypadku centrum Legionowa – starostwo) w uzgodnieniu z zarządcą drogi musi wyznaczyć miejsca przeznaczone na parkowanie, w tym miejsca przeznaczone na parkowanie oznakowanych pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu osób niepełnosprawnych o obniżonej sprawności ruchowej lub pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową oraz ma możliwość wyznaczenia zastrzeżonych stanowisk postojowych (kopert) w celu korzystania z nich na prawach wyłączności w określonych godzinach lub całodobowo. Opiaty za parkowanie oraz opłaty dodatkowe przekazywane są do budżetów jednostek samorządu terytorialnego (w przypadku dróg samorządowych – gminy, miasta, powiatu lub województwa) lub na wyodrębniony rachunek bankowy GDDKiA – odnosi się następnie do formalnych kroków umożliwiających utworzenie w Legionowie stref płatnego parkowania.
Władze Legionowa nie chcą stref płatnego parkowania, ponieważ…
Strefy płatnego parkowania spotykają się z różnymi reakcjami społeczeństwa. Część organizacji społecznych popiera SPP argumentując, że przyczyniają się do większej rotacji miejsc parkingowych co ułatwia znalezienie miejsca parkingowego, zmniejszają ruch samochodowy w strefie, a tym samym redukują smog i hałas oraz zwiększają płynność ruchu. Jednocześnie powstają organizacje żądające ograniczenia lub likwidacji stref. Przeciwnicy stref protestują także na portalach społecznościowych. Część przedsiębiorców zwraca uwagę, że często ograniczają one lub zabierają zyski — ich zdaniem klienci coraz częściej wybierają centra handlowe z bezpłatnym parkingiem zamiast kupować na znanych ulicach z płatnym parkingiem. Nie ulega wątpliwości, że wprowadzenie płatnego parkowania z pobieraniem opiat przez parkomaty jest stosunkowo drogie. Oprócz kosztów inwestycyjnych należy przeznaczyć dodatkowe środki finansowe na utworzenie i utrzymanie jednostki lub wydziału zajmującego się obsługą strefy płatnego parkowania oraz ponoszenie dodatkowych kosztów utrzymania czystości i porządku. Należy podkreślić, że tylko część zysków trafiałaby do budżetu gminy. Wszystkie te działania odbyłyby się kosztem parkujących, którzy w większości są mieszkańcami lub osobami pracującymi w Legionowie. Naturalnym zjawiskiem w takiej sytuacji jest poszukiwanie miejsc, w których strefa nie obowiązuje a zatem wykorzystywanie parkowania na parkingach osiedlowych i drogach wewnętrznych. Zmusza to w praktyce zarządców nieruchomości do instalowania szlabanów umożliwiających wjazd na te tereny jedynie dla mieszkańców. Jest to dodatkowy koszt i utrudnienie dla naszych mieszkańców. Wszystko to jest dla mieszkańców znacznym dodatkowym obciążeniem finansowym, którego zwłaszcza w tym trudnym dla nich i dla gospodarki czasie należy im oszczędzić. W celu zwiększenia rotacji pojazdów na parkingach zlokalizowanych przy ul. marsz. Józefa Piłsudskiego wprowadzono ograniczenie parkowania pojazdów do dwóch godzin. Respektowanie tego ograniczenia jest okresowo kontrolowane przez Straż Miejską. W związku z tym, że wprowadzenie strefy płatnego parkowania następuje w drodze uchwały rady gminy na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oświadczam, że z wymienionych wcześniej powodów Prezydent Miasta Legionowo nie zamierza składać do Rady Miasta Legionowo wniosku o ustalenie strefy płatnego parkowania – kończy wiceprezydent Legionowa, Marek Pawlak.
Do sprawy będziemy wracać.