Legionowo. Rada miasta: Linia kolejowej nr 20 trasą Olszynki Grochowskiej

88220509_2510702059153887_3801344265129295872_n

Rada Miasta Legionowo przegłosowała na wczorajszej (2 marca) sesji Rady Miasta Legionowo oświadczenie, w którym sprzeciwia się proponowanemu przez CPK przebiegowi trasy kolejowej nr 20 do Olsztyna oraz upoważniła prezydenta miasta do wypracowania kompromisowego rozwiązania.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Lotniczego w wariantach (pomarańczowy i zielony) przedstawionych do konsultacji przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przewiduje, że linia kolejowa nr 20 do Olsztyna może przebiec przez teren Bukowca, Grudzi i CSP. Są to tereny silnie zurbanizowane z planowaną dalszą zabudową jednorodzinną, więc koncepcja spotkała się z oporem społecznym. Dodatkowym argumentem przeciwko tej budowie jest fakt, że pociągi jadące tą linią nie będą zatrzymywały się w Legionowie, więc mieszkańcy nie będą mogli z niej korzystać w żaden sposób.

Zaburzenie ładu przestrzennego

Na wczorajszej sesji radni przyjęli oświadczenie odrzucające zaprezentowaną przez CPK propozycję. – Dwa z zaproponowanych wariantów przebiegają przez teren miasta Legionowo i oba te warianty wiążą się z poważnymi, negatywnymi skutkami zarówno dla miasta jak i jego mieszkańców – czytamy w uzasadnieniu oświadczenia.

Autorzy stanowiska argumentują, że propozycja nowych torów całkowicie zaburzy ład przestrzenny w Legionowa – W Studium (Legionowa – przyp. red) nie przewidziane są rezerwy pod przebieg nowej linii kolejowej, w tym kolei szybkobieżnej. Tereny, po których miałyby przebiegać oba warianty trasy linii kolejowej nr 20, przewidziane są przede wszystkim pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i wielorodzinną – argumentują. Wskazują także, że przez budowę spadnie wartość wszystkich przylegających do linii kolejowej terenów.

W uzasadnieniu oświadczenia podniesiony został także argument o tym, że proponowany wariant pomarańczowy przechodzi przez tereny ośrodka Aerologii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Szkolenia Policji.

 

 

Problemy dla społeczności

Autorzy oświadczenia podnoszą także, że nowa linia kolejowa doprowadzi do kolejnego podziału miasta, co nie przysłuży się społeczeństwu. – Z pewnością chaos przestrzenny, jaki powstanie w wyniku realizacji korytarza kolejowego, nie będzie służył mieszkańcom, nie będzie przeciwdziałał wykluczeniu społecznemu, jak również nie będzie służył integracji lokalnej społeczności. Wprost przeciwnie, miasto zostanie podzielone na części. – piszą w oświadczeniu dodając, że miasto i tak jest już podzielone linią kolejową nr 9 oraz drogą krajową nr 61.

Rada miasta sprzeciwiła się także, by kolej powstała jako kolejna nitka w trasie linii kolejowej numer 9 i proponuje, aby tory kolejowe zostały poprowadzone przez rezerwę Trasy Olszynki Grochowskiej.

Oświadczenie ma być przekazane wszystkim najważniejszym w kraju instytucjom oraz spółce Centralny Port Komunikacyjny. Oświadczenie poparli wszyscy obecni na wczorajszej sesji radni z wyjątkiem Sławomira Traczyka i Dariusza Petryki, którzy wstrzymali się od głosu.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 16

  1. Propozycja jest nie do przyjęcia i uderza między innymi w mieszkańców Janówku, Nowego Dworu Maz, Modlina, Pomiechowka. Wyznaczenie nowej trasy miało na celu znaczne skrocenie trasy Warszawa – Gdańsk a zaproponowane przez Burmistrza rozwiązanie mijałoby się z celem…. Skrocenie o o
    2 stacje czasu przejazdu to żadna oszczędność czasu

  2. Niech sobie zbudują gdziekolwiek byle nie przez tereny zabudowane.

  3. A co radny Głazewski głos zabiera jak on w Dzierzeninie mieszka

  4. Na szczęście te uwagi będą tak samo potraktowane jak te dotyczące bezkolizyjnych przepraw w Legionowie 🙂

    • I tak samo jak PPP w Wieliszewie, przeprawy kolejowe w L-wie i osiedle na Kościuszki.
      Teraz to widać jakich mamy radnych w samorządach, szkoda gadać !!!

      • Takich mamy jakich wybraliśmy. To nasz wina nie krasnoludków

        • Czas na zmiany.

  5. Przecież PIS nie zbuduje ani CPK ani trasy kolejowej nr 20 bo przecież oni kasy nie mają to są miliardy złotych a skąd oni wezmą przecież oni już bokami robia żeby dac tym co naobiecywali widać jak budują DK 61 5 ludzi w porywach 7 jedna koparka i samochód jak firmie płacą tak firma buduje i z portu lotniczego w Baranowie też będą nici zresztą PIS nie długo przestanie istnieć bo wybory przegrają ludzie mają ich dość

    • Niestety, ale wszelkie sondaze mowia nam wrecz odwrotnie. I w maju to zostanie jeszcze przypieczetowane. Cytujac klasyka, lekko zmieniajac, ale niestety dzis to „PiS nie ma z kim przegrac”. Czego osobiscie bardzo żałuję, ale z racji tego nie pojde znowu głosować na oszustów i kretaczy z twarzami Blonskiej, Neumanna, Grabca. Nie chce wyboru między dżumą a cholerą.

      • Tym bardziej że głosując na PO głosujesz przecież na tych co wsperają ekipę Romana.

  6. Najlepsza, bo najkrótsza i najmniej uciążliwa dla ludzi opcja to wariant pierwszy jasnozielony przez Wieliszew.

    • Tata, totti czy jak ci tam trollu, nie wypisuj tego samego we wszystkich możliwych miejscach o trasie niebieskiej w Wieliszewie, bo jest najdalej od twojej lepianki w Legionowie, albo Skrzeszewie. Pomyśl globalnie i mniej samolubnie, bo tu nie chodzi o wojnę między mieszkańcami gminy tylko o solidarny sprzeciw, a jeśli tego nie rozumiesz to zrób nam przysługę i milcz.

      • Panie Mirosławie, grzeczniej proszę. Myśląc globalne, to taka linia kolejowa jest jak najbardziej uzasadniona. Sprzeciw spowoduje, że linia kolejowa ani AOW nie powstanie, ale za 10 lat nie będzie można się normalnie poruszać i wtedy bedziemy płakać, za nową linią kolejową czy drogą. Co Pan powie swoim wnukom, gdy bedą stali korku, albo nie zmieszczą się do pociagu? Trzeba myśleć przyszłościowo…

  7. Pamietam, jak w Wołominie umówili się z PKP, że zbuduja im przejazdy, bo zamykali inne. Wszystko bylo ustalone miedzy gminą a pkp. Na koniec okazało się że jak zwykle pkp wszystkich wydymała: zjazdy zlikwidowała, a nowe nie powstały. Zbudują tam, gdzie mają ochotę. Głosy gminy i mieszkańców nie mają znaczenia. Wieliszew będzie protestował, bo trasa przez Wieliszew przebiega (przez najmniej zamieszkałe tereny spośród 4 wsriantów)i maja ciepło. Na tą chwilę, według mnie nic nie wiadomo. Zreszta, trwa postępowanie na wybor wykonawcy, który zrobi studium wykonalności na zasadnosć inwestycji i przebieg trasy, a wśród obowiązków wykonawca ma przeprowadzwnie konsultacji spolecznych.

  8. Do mądrusińskich samorządowców z Legionowa: W dokumentacji na trwajace postępowanie na studium wykonalności linii kolejowej nr 20,są informacje, wśród których są fakultatywne założenia budowy nowej trasy: „budowa nowych przystanków”. To tylko fakultatywne założenia, ale mówienie że przystanków nie będzie to gruba nieścisłość.

  9. Przed wojną była linia kolejowa, towarowa z Tłuszcza do Nasielska /patrz wiadukt w Skrzeszewie oraz rurociąg przez Narew/, może po starym śladzie pomiędzy przystankami: LEGIONOWO-PIASKI a MICHAŁÓW-REGINÓW.

Dodaj komentarz