Starostwo Powiatowe w Legionowie nie zamierza budować ronda na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Piastowskiej i Nowobarskiej na Przystanku w Legionowie. Zapowiada jednocześnie, że przy tunelu istniejącym w tej dzielnicy powstaną ekrany dźwiękochłonne. Na ten cel w projekcie budżetu powiatu legionowskiego na 2025 r. zabezpieczono 300 tys. zł.
Interwencja
Przypomnijmy. W trosce o bezpieczeństwo swoje i swoich dzieci legionowianie z Przystanku chcą, aby na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Piastowskiej i Nowobarskiej powstało rondo. Z uwagi na to, że ulica Krakowska jest drogą zarządzaną przez Starostwo Powiatowe w Legionowie, prośby te skierowano do starosty legionowskiego, Romana Smogorzewskiego. W ich imieniu interwencję u tego włodarza w październiku 2024 r. podjął legionowski radny, Sławomir Traczyk. Oprócz budowy ronda we wskazanej lokalizacji, samorządowiec zawnioskował o montaż ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż tunelu istniejącego w tej legionowskiej dzielnicy. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości.
Gdy powstanie 3 tunel będzie miało to sens
Na początku listopada 2024 r. do powyższych postulatów oficjalnie odniósł się starosta legionowski, Roman Smogorzewski. Włodarz stwierdził, że budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Piastowskiej i Nowobarskiej na Przystanku w Legionowie, bez wcześniejszego wybudowania przeprawy kolejowej w ciągu ulic Zygmunta Krasińskiego, Tadeusza Kościuszki i Kolejowej, łączącej centrum Legionowa z III Parcelą nie ma sensu i wcale nie poprawi bezpieczeństwa drogowego w tej części miasta. – Podczas opracowywania dokumentacji projektowej, zarówno tunelu, jak i ulicy Nowobarskiej rozważane były różne warianty rozwiązań wskazanego odcinka drogowego. Układ komunikacyjny w ciągu którego znajduje się przedmiotowe skrzyżowanie, stanowiący jeden z elementów głównej przeprawy pod torami linii kolejowej nr 9, generuje średni dobowy ruch roczny rzędu 21675 pojazdów. Ostatecznie przyjęty i wdrożony do realizacji model ze skrzyżowaniem zwykłym z ograniczonymi relacjami, zapewnia odpowiednią przepustowość skrzyżowania na kierunku głównym tj. ulicą Krakowską, tunelem i Aleją Róż oraz zwiększa bezpieczeństwo, gdyż eliminuje punkty ewentualnych kolizji drogowych.
Zwiększające się sukcesywnie natężenie ruchu, powoduje konieczność znalezienia rozwiązań nie tylko w omawianym układzie drogowym, ale również w szerszej perspektywie, z wykorzystaniem dróg gminnych i budowie w ich ciągu kolejnej przeprawy nad linią kolejową. Na szczególną uwagę zasługuje tu możliwość wykorzystania koncepcji budowy bezkolizyjnego przejazdu nad linii kolejowymi nr 9 i 10 w rejonie ulic Kraińskiego, Kościuszki i Kolejowej tj. w sąsiedztwie terenów, na których funkcjonował w przeszłości skład węgla. Założenia inwestycyjne tej koncepcji nie tylko znakomicie wpisują się układ przestrzenno-funkcjonalny miasta, ale dają możliwość kolejnej, bezpiecznej przeprawy, łącząc północną i południową jego część, tym samym ograniczając natężenie ruchu na pozostałych przeprawach. Projekt ten miałby w mojej opinii szansę ubiegać się o dofinansowanie w ogłoszonym w sierpniu przez PKP PLK S.A. naborze zada do pierwszego etapu ogólnopolskiego projektu pt. Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe. Jest on w szczególności skierowany do jednostek samorządu terytorialnego zainteresowanych współfinansowaniem budowy lub przebudowy skrzyżowań wielopoziomowych poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn, a więc i przejścia pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Krasińskiego. Powstanie takiej przeprawy odciążyłoby pozostałe, a ruch z kierunku gminy Wieliszew mógłby zostać częściowo przejęty, szczególnie, iż jak mówi regulamin tego konkursu, nowe przeprawy powinny wpisywać się w lokalny układ komunikacyjny.
Dopiero po wybudowaniu przez miasto kolejnej przeprawy, skutkującej zmniejszeniem natężenia ruchu w ciągu ulic Krakowskiej i Alei Róż, można zastanowić się w przyszłości nad poprawą funkcjonalności skrzyżowania z ulicami Nowobarską i Piastowską. Na chwilę obecną zastosowanie w tym miejscu skrzyżowania typu rondo przy tak dużej dysproporcji natężenia ruchu na poszczególnych wlotach skrzyżowania oraz bezpośredniej bliskości wylotu z tunelu, doprowadziłoby moim zdaniem do powstawania zatorów, zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Występujące obecnie niedogodności dla kierowców związane z ograniczeniem pełnych relacji na szczytnowskich wlotach skrzyżowania w pełni rekompensuje osiągana płynność i bezpieczeństwo ruchu – dość obszernie odniósł się do pomysłów legionowian zamieszkałych w sąsiedztwie tunelu kolejowego na Przystanku starosta legionowski, Roman Smogorzewski.
Przy tunelu na Przystanku w Legionowie zbudowane zostaną ekrany dźwiękochłonne
Starosta legionowski, Roman Smogorzewski potwierdził ponadto, że legionowianie zamieszkali przy tunelu na Przystanku problem generowanego przez korzystające z tego przejazdu samochody hałasu wielokrotnie zgłaszali urzędnikom ze Starostwa Powiatowego w Legionowie. – W 2025 r. planujemy przystąpić do prac projektowych i budowy rozwiązań, które przyczynia się do poprawy warunków akustycznych w rejonie ulicy Krakowskiej oraz tunelu – zapewnił ich następnie w oficjalnym piśmie. Potwierdzeniem tych słów jest zabezpieczenie kwoty 300 tys. zł w projekcie budżetu powiatu legionowskiego na 2025 r. na budowę ekranów ekranów dźwiękochłonnych przy tunelu kolejowym istniejącym w ciągu ulicy Krakowskiej na Przystanku w Legionowie.