Legionowo. Na skrzyżowaniu Sikorskiego i Wardenckiego powstanie wyniesione przejście dla pieszych. Na Sikorskiego próg zwalniający

sikorskiego wardenckiego1

Skrzyżowanie ulic generała Władysława Sikorskiego i Tadeusza Wardenckiego na III Parceli w Legionowie, fot. www.google.pl/maps

Na skrzyżowaniu ulic generała Władysława Sikorskiego i Tadeusza Wardenckiego na III Parceli w Legionowie powstanie wyniesione przejście dla pieszych, a na samej ulicy generała Władysława Sikorskiego na wysokości siedziby firmy Geotech zamontowany zostanie próg zwalniający. Inwestycje zrealizowane zostaną w 2025 r.

Radna Baczyńska interweniuje u prezydenta Kiełbasińskiego w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa pieszych na Sikorskiego, Kwiatowej i Piaskowej

W drugiej połowie października 2024 r. radna Julita Baczyńska w interpelacji domagała się od prezydenta Legionowa, Bogdana Kiełbasińskiego montażu progów zwalniających w rejonie skrzyżowania ulic Piaskowej i Alei Sybiraków na osiedlu Piaski oraz na ulicy generała Władysława Sikorskiego na III Parceli, a także wyniesienia przejść dla pieszych istniejących w ciągu ulicy Kwiatowej na Bukowcu, na wzór tych powstałych na ulicach Zakopiańskiej i Sielankowej. Przedstawicielka legionowskiego samorządu podnosiła w tym piśmie, że na wskazanych drogach nie jest bezpiecznie, ponieważ kierowcy samochodów i motocykli znacznie przekraczają na nich prędkość, powodując tym samym poważne zagrożenia dla bezpieczeństwa m. in. pieszych i generując niepotrzebny hałas, zwłaszcza zaś w godzinach wieczornych i nocnych.

W 2025 r. na Sikorskiego na III Parceli zrobi się bezpieczniej

Na początku listopada 2024 r. do powyższych postulatów odniósł się Mirosław Grabowski, zastępca prezydenta Legionowa. Zapewnił radną, że inwestycje zwiększające bezpieczeństwo m.in. pieszych zostaną wykonane jedynie na ulicy generała Władysława Sikorskiego na III Parceli. W 2025 r. planowane jest tam bowiem zrobienie wyniesionego przejścia dla pieszych. Ma ono powstać w rejonie skrzyżowania tej ulicy z ulicą Tadeusza Wardenckiego. Oprócz tego, na samej ulicy generała Władysława Sikorskiego, w rejonie posesji oznaczonych numerami 7 i 7 A, na wysokości siedziby firmy Geotech ma zostać zbudowany próg zwalniający.

 

Nie będzie nowych progów zwalniających na Piaskowej i wyniesionych przejść dla pieszych na Kwiatowej. Dlaczego?

Innych przedsięwzięć zwiększających bezpieczeństwo pieszych na ulicach Kwiatowej na Bukowcu i Piaskowej na osiedlu Piaski, o które wnioskowała radna Baczyńska, miasto Legionowo póki co nie zrealizuje. Dlaczego?

Ulice Kwiatowa i Piaskowa w Legionowie są drogami gminnymi klasy lokalnej. Jest to jedna z najwyższych klas dróg publicznych przewidziana do zarządzania przez gminy. Zgodnie z planem zagospodarowania stanowią one jedne z podstawowych połączeń komunikacyjnych łączących w linii prostej ulicę Polną z ulicą Wiejską – w przypadku ulicy Kwiatowej – i drogę krajową nr 61 (DK nr 61) z Aleją Legionów – w przypadku ulicy Piaskowej. Lokalizacja chodnika – oddzielonego częściowo pasem zieleni od jezdni – i ścieżki rowerowej wzdłuż przedmiotowych ulic zapewnia możliwość poruszania się pieszych i rowerzystów w sposób bezpieczny. Należy zaznaczyć również, że ruch pieszy na tych drogach nie jest intensywny, a brak łuków i innych przeszkód zapewnia bardzo dobrą widoczność, zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Od dłuższego czasu odchodzimy od montażu progów zwalniających na głównych ciągach dróg, gdzie jest odpowiednia widoczność, występują chodniki, ścieżki rowerowe, czy inne elementy ograniczające prędkość, które w sposób naturalny uspakajają ruch. Większość kierujących pojazdami kołowymi jeździ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i nie zachodzi potrzeba budowy szykan, które powodują m. in. ogromny hałas hamujących i przyśpieszających samochodów, traktorów, autobusów, ciężarówek i innych pojazdów poruszających się po drodze, szybsze zużywanie się elementów zawieszenia tych pojazdów, przenoszenie drgań na pobliskie budynki, utrudnianie spływu wody opadowej oraz zimowego utrzymania dróg, dyskomfort dla kierujących pojazdami, a także zanieczyszczenia powietrza od dodatkowych spalin. Wiadomo, że zużycie paliwa przy ruszaniu jest większe, niż przy jeździe ze stałą prędkością. Progi wyspowe, które ewentualnie można montować na drogach publicznych nie stanowią skutecznego zabezpieczenia przed możliwością rozwijania większych prędkości, szczególnie dla samochodów ciężarowych i pojazdów terenowych. Oczywiście mamy świadomość, że część kierowców nie przestrzega przepisów prawa o ruchu drogowym ograniczających prędkość w obszarze zabudowanym, jednak stanowią oni zdecydowaną mniejszość wśród kierujących. Żadne elementy techniczne nie zapewnią wystarczającego poziomu bezpieczeństwa, jeśli użytkownicy dróg, zarówno kierowcy, jak i piesi nie będą przestrzegać przepisów. Wskazujemy również, że nie mamy żadnych sygnałów ze strony policji oraz zarządcy ruchu o zaobserwowanych sytuacjach niebezpiecznych, wypadkach, czy kolizjach spowodowanych nadmierną prędkością na przedmiotowych ulicach – tak do pomysłów radnej Baczyńskiej odniósł się Mirosław Grabowski, zastępca prezydenta Legionowa. – W związku z powyższym nie planujemy w najbliższym czasie zmian w istniejącej organizacji ruchu na ulicach Kwiatowej i Piaskowej – odmówił ich realizacji następnie.