Legionowo. Specjalne dyżurny urzędników, podczas których będzie można zastrzec numer PESEL. Najbliższy już w czwartek

Dowód Osobisty.

Dowód osobisty (fot. Adobe.stock)

Już w czwartek (23 listopada) w godz. 16:00 – 18:00 seniorzy (60+) w ramach akcji „Zastrzeż PESEL” będą mieli możliwość zastrzeżenia swojego numeru PESEL. Kolejny dyżur dla pozostałych osób zaplanowano w sobotę (25 listopada) w godzinach 10:00 – 14:00. Zastrzec swój PESEL można również w standardowych godzinach pracy legionowskiego urzędu. Rozwiązanie wprowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji ma na celu ograniczanie skutków kradzieży tożsamości. Od czerwca 2024 roku m.in. banki będą musiały sprawdzać, czy PESEL danej osoby został zastrzeżony, zanim np. udzielą kredytu.

 

 

 

Przypomnijmy, że od piątku (17 listopada) obywatele mogą zastrzec swój numer PESEL w specjalnym rejestrze. Rozwiązanie wprowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji ma na celu ograniczanie skutków kradzieży tożsamości. Od czerwca 2024 roku m.in. banki będą musiały sprawdzać, czy PESEL danej osoby został zastrzeżony, zanim np. udzielą kredytu.

W Urzędzie Miasta Legionowo wnioski o zastrzeżenie lub cofniecie zastrzeżenia nr PESEL są przyjmowane w Wydziale Spraw Obywatelskich (okienka: 16-20) po pobraniu biletu z kolejkomatu (w okienkach 16-20) w godzinach funkcjonowania urzędu. W przypadku chęci osobistego złożenia wniosku należy przedstawić pracownikowi – dowód osobisty lub paszport, a cudzoziemiec okazuje – dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość i obywatelstwo.

Jak dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego przez Urząd Miasta Legionowo, w najbliższym czasie w ratuszu zostaną zorganizowane dwa dodatkowe dyżury, podczas których urzędnicy będą zastrzegać numery PESEL mieszkańców.

Pierwszy dyżur odbędzie się w najbliższy czwartek (23 listopada) i będzie przeznaczony wyłącznie dla seniorów (osoby powyżej 60. roku życia), które będą mogły zastrzec swój PESEL w godzinach od 16:00 do 18:00.

Drugi dyżur zaplanowano w sobotę (25 listopada) w godzinach od 10:00 do 14:00. Wtedy do ratusza będzie mogła zgłosić się każda pełnoletnia osoba, która chciałaby zastrzec swój numer PESEL.

Organ gminy bezpośrednio po złożeniu wniosku i pozytywnej weryfikacji tożsamości rejestruje zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL i wydaje wnioskodawcy potwierdzenie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

Jeśli klient, który zastrzegł swe dane, będzie jednak chciał wziąć kredyt lub pożyczkę, wówczas cofnie zastrzeżenie, składając odpowiedni wniosek w Urzędzie lub korzystając z e-usług.

 

 

Co daje zastrzeżenie numeru PESEL w specjalnej bazie danych?

Szybkie zastrzeżenie numeru PESEL w takiej bazie ma uniemożliwić przestępcom wzięcia pożyczki lub kredytu na okradzioną osobę. Dodatkowo firmy udzielające pożyczek i kredytów będą musiały sprawdzić w tworzonym rejestrze czy dane klientów, którzy chcą wziąć kredyt lub pożyczkę nie zostały wykradzione. Jeśli natomiast firma, mimo zastrzeżenia numeru PESEL, zawrze umowę, to nie będzie mogła wysuwać roszczeń z tego tytułu wobec osoby pokrzywdzonej.

Zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL może dokonać każdy pełnoletni posiadacz numeru PESEL za pomocą:

  • e-usługi;
  • aplikacji mObywatel (zastrzeżenia dokonywane za pomocą aplikacji mobilnej będą możliwe po ogłoszeniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji komunikatu określającego dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających stosowanie przepisu);
  • w dowolnym urzędzie gminy.

Dopiero jednak od 1 czerwca 2024 r. wszystkie instytucje finansowe będą miały obowiązek sprawdzania tego rejestru przed udzieleniem pożyczki czy podpisaniem aktu notarialnego sprzedaży np. Nieruchomości. – Nie możemy dłużej pozwalać na to, by ofiary oszustw ponosiły kolejne konsekwencje, tzn. musiały spłacać pożyczki zaciągnięte przez złodziei – przekazał 16 listopada br. na konferencji prasowej minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.