Na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi na legionowskim Bukowcu, zamiast wiaduktu kolejowego powstanie tunel. Oprócz tego nad torami kolejowymi przecinającymi nasze miasto powstaną dwie nowe przeprawy – kładka pieszo-rowerowa w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej i przejście na wysokości ulicy Zygmunta Krasińskiego.
Powyższe rozwiązania komunikacyjne wydają się być na ten moment jak najbardziej wiążące, a zapewnienia dotyczące współfinansowania ich realizacji padły podczas spotkania w resorcie infrastruktury, do którego doszło w miniony czwartek (2 sierpnia br.)- W miniony czwartek, prezydent Roman Smogorzewski spotkał się z wiceministrem infrastruktury Andrzejem Bittelem i dyrektorem projektu w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) Kazimierzem Perytem– potwierdza legionowski magistrat na swojej stronie internetowej. Jak udało nam się ustalić, w spotkaniu tym, oprócz prezydenta Romana Smogorzewskiego uczestniczyli też legionowski radny Andrzej Kalinowski oraz ksiądz proboszcz Tomasz Chciałowski z parafii Matki Boskiej Fatimskiej w Legionowie.
Konsultacje społeczne do powtórki
Z zapowiedzi legionowskich włodarzy wynika, że ostateczny kształt tych wszystkich trzech bezkolizyjnych przepraw przez legionowskie tory kolejowe skonsultowany zostanie raz jeszcze z mieszkańcami, zaś przedmiotowe konsultacje mają się odbyć na jesieni br. – Konsultacje zostaną przeprowadzone po przygotowaniu uaktualnionych koncepcji, jesienią tego roku – informuje Tamara Boryczka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta (UM) w Legionowie.
Tunel, kładka i przejście
Ustalenia poczynione przez legionowskich samorządowców w ministerstwie infrastruktury są gwarancją, że na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi na legionowskim Bukowcu zamiast wiaduktu kolejowego powstanie mały tunel – zresztą zgodnie z wolą wyrażoną przez legionowian podczas czerwcowych konsultacji społecznych. Oprócz tego, na legionowskim Bukowcu powstanie kładka pieszo-rowerowa. Zlokalizowana zostanie w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej, zaś istniejący na styku tych dwóch ulic przejazd kolejowy zostanie wówczas zlikwidowany. Trzecią bezkolizyjną przeprawą, która wyrośnie nad torami kolejowymi w naszym mieście będzie zlokalizowane na wysokości ulicy Zygmunta Krasińskiego przejście. W pierwotnych tj. w konsultowanych z legionowianami założeniach, w tej lokalizacji miał powstać wiadukt kolejowy. Mimo, że mieszkańcy nie mieli zbyt wielu uwag, co do tego pomysłu, okazuje się jednak, że obiekt tego typu prawdopodobnie nie zostanie tam zrealizowany. Okazało się bowiem, że budowę wiaduktu w tej lokalizacji formalnie oprotestowały inne instytucje. – 24 lipca br. do wiadomości Rady Miasta Legionowo wpłynęło pismo od gminnej spółdzielni Samopomoc Chłopska w Jabłonnie z siedzibą w Legionowie przekazującą uchwałę w sprawie sprzeciwu dla budowy wiaduktu na działkach przy ulicach Tadeusza Kościuszki i Kolejowej– informował radnych szef legionowskiej rady Janusz Klejment na ubiegłotygodniowej miejskiej sesji (2 sierpnia br.) Wspomniana instytucja na działkach, na których miałaby powstać infrastruktura drogowa niezbędna do obsługi nowego wiaduktu kolejowego prowadzi, bowiem skup złomu i surowców wtórnych.– Jest zgoda PKP na budowę małego tunelu na Bukowcu. Jednocześnie realizowane będą trzy rozwiązania komunikacyjne, oprócz tunelu wybudujemy także kładkę dla pieszych na Bukowcu i przejście na wysokości ulicy Krasińskiego. Projekty te znajdują się na liście podstawowej, kwalifikując się do dofinansowania – komentuje prezydent Roman Smogorzewski na stronie internetowej miasta.
Kolejarze dadzą prawie 12 mln zł. Ile milionów wyłoży miasto?
Spółka PKP PLK S.A. na realizację wszystkich powyżej opisanych bezkolizyjnych przepraw przez legionowskie tory kolejowe wyłoży blisko 12 mln zł. Kwoty brakujące do finalizacji tych przedsięwzięć będą zaś pochodziły z kolejnych miejskich budżetów i łącznie będą prawdopodobnie oscylowały w granicach od 16 do 20 mln zł brutto.- Zgodnie z pismem otrzymanym od PKP PLK całkowity udział PKP PLK w realizacji przedsięwzięć ustalony został do kwoty 11 808 595 zł netto. Zgodnie z posiadanymi koncepcjami, szacunkowy koszt budowy każdej z przepraw to 14-16 mln zł brutto.Koszty budowy mniejszego tunelu, a na taki jest zgoda PKP PLK, są porównywalne z kosztami budowy przeprawy naziemnej. Dokładnych kwot na tę chwilę nie możemy podać, gdyż nie zostały jeszcze opracowane koncepcje i kosztorysy– wyjaśnia Tamara Boryczka, rzeczniczka prasowa legionowskiego UM. – Zgodnie z informacjami przekazanymi przez ministra Andrzeja Bittela i dyrektora PKP PLK Kazimierza Peryta, zasady dofinansowania są takie same dla wszystkich uczestników projektu i na tę chwilę nie ma możliwości zwiększenia dofinansowania. Wszystkie trzy przeprawy są traktowane jako jeden projekt– dodaje po chwili kierowniczka referatu komunikacji społecznej i promocji w legionowskim magistracie.