Budowany w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej na Bukowcu w Legionowie tunel kolejowy zostanie oddany do użytku nie wraz z końcem tego roku, tylko najpewniej dopiero wiosną 2023 r. Wszystko przez zmianę założeń projektowych tej inwestycji i wynikającą stąd konieczność wykonania dodatkowych prac.
Zmiana założeń projektowych
Jak wynika z wyjaśnień władz Legionowa, budowniczy tunelu na legionowskim Bukowcu tj. firma Intop z Warszawy pod koniec lipca 2022 r. złożyła w Urzędzie Miasta wniosek o przedłużenie terminu realizacji tej inwestycji do początku kwietnia 2023 r. Urzędnicy przekazali ten wniosek dalej, czyli do drugiego inwestora tj. PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK S.A.), zaś ten jeszcze się do tego wniosku nie ustosunkował. Tak przynajmniej było w ubiegły wtorek, 23 sierpnia 2022 r. Konieczność przeniesienia o kilka miesięcy terminu finalizacji tego przedsięwzięcia wynika ze zmian dokonanych w projekcie tej inwestycji. – Zmieniliśmy koncepcję zagospodarowania tego terenu, zmieniliśmy układ drogowy, bo zoptymalizowaliśmy go do naszych potrzeb – wyjaśniał radnym z komisji rozwoju miasta wiceprezydent Legionowa, Marek Pawlak. Z jego dalszych tłumaczeń wynikało, że powyższe modyfikacje wpłynęły na większy zakres robót budowlanych, zwłaszcza zaś w zakresie przymusu wykonania większej liczby przebudów sieci i usunięcia większej liczby kolizji tej infrastruktury. Przekazał też radnym, że finansowanie tej inwestycji, w tym to pochodzące z środków zewnętrznych raczej nie jest na ten moment zagrożone.
Trzeba dołożyć 3,5 mln zł
Konieczność wykonania dodatkowych robót w związku z budową tunelu kolejowego na legionowskim Bukowcu niesie ze sobą wzrost kosztów jej realizacji. Te mają być większe o nieco ponad 3,5 mln zł. I tak, za te pieniądze w ramach tych dodatkowych robót mają być wykonane modyfikacja układu drogowego, przebudowy sieci elektroenergetycznej, w tym budowa nowej stacji transformatorowej, wodociągowo-kanalizacyjnej i trakcyjnej na długości 2 kilometrów oraz wymiana szyn na torowisku. Wiceprezydent Legionowa, Marek Pawlak przekazał radnym z komisji rozwoju miasta, że miejscowi urzędnicy są już po wstępnych rozmowach z koleją w związku z koniecznością zmiany porozumienia zawartego na okoliczność realizacji tej inwestycji. Część tych zmian ma właśnie dotyczyć zwiększenia finansowania tego przedsięwzięcia i co za tym idzie podziału tych dodatkowych kosztów pomiędzy gminę miejską Legionowo, a spółkę PKP PLK S.A. – Za roboty dodatkowe w części miasta zapłaci gmina, a za roboty na infrastrukturze kolejowej pod postacią m.in. wymiany podkładów kolejowych zapłaci PKP PLK S.A. – mówił wiceprezydent Pawlak na zeszłotygodniowym posiedzeniu komisji rozwoju miasta.
Co się dzieje na budowie?
Przedstawiciel firmy SPD z Warszawy, która nadzoruje budowę tunelu na Bukowcu w Legionowie przekazał lokalnym samorządowcom, jaki jest obecnie stan zaawansowania robót przy realizacji tego przedsięwzięcia. I tak na dzień 23 sierpnia 2022 r. proces ten oceniono na 60 procent. – Trwają prace związane z usunięciem kolizji elektroenergetycznych, trwa budowa kanalizacji deszczowej i wodociągu. Najbardziej zaawansowane są roboty mostowe. We wrześniu 2022 r. ruszą roboty drogowe – relacjonował Patryk Stasiewicz z firmy SPD.
Tunel kolejowy w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej na Bukowcu w Legionowie jest realizowany w formule projektuj i buduj. Obiekt za blisko 32 mln zł projektuje i buduje firma Intop z Warszawy, zaś nadzór nad tym pracami za nieco ponad 634 tys. zł pełni firma SPD z Warszawy – tak te koszty jeszcze na chwilę obecną się przedstawiają. Budowniczy na plac budowy tego przedsięwzięcia weszli pod koniec 2021 r.