Legionowo żegna strażnika dobrostanu miejskiej infrastruktury komunalnej! Aleksander Rogala przechodzi na emeryturę

Aleksander Rogala

Aleksander Rogala, fot. Radny Paweł Głażewski Facebook

65-letni Aleksander Rogala, człowiek, który przez ponad 3 dekady pilnował, by chodniki nie zamieniły się w tor przeszkód, a latarnie nie świeciły na przekór fizyce, przechodzi na zasłużoną emeryturę. W piątek, 25 lipca 2025 roku, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Miejskiej w Urzędzie Miasta (UM) w Legionowie zamknie za sobą drzwi magistratu, które otwierał regularnie od grudnia 1992 roku. Jeszcze nie wiadomo, kto przejmie jego obowiązki.

Legionowo żegna się z człowiekiem, który przez ponad 3 dekady dbał o to, by mieszkańcy miasta mogli bezpiecznie chodzić po chodnikach, jeździć po równych drogach i cieszyć się oświetlonymi ulicami. 65-letni Aleksander Rogala, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Miejskiej, w piątek, 25 lipca 2025 r. odchodzi na zasłużoną emeryturę.

Historia Aleksandra Rogali w legionowskim magistracie rozpoczęła się w grudniu 1992 roku. Wtedy jeszcze był „tylko” pełniącym obowiązki naczelnika wydziału. Brzmi to trochę jak rola poboczna w filmie akcji, ale szybko stało się jasne, że Rogala to główny bohater tej opowieści. Wkrótce awansował na pełnoprawnego szefa wydziału, który przez lata zmieniał nazwy, ale nie zmieniał swojej misji: dbania o miejską infrastrukturę komunalną.

Rogala odchodzi, zostają Milewska i Kozłowska

Aktualnie, Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Miejskiej w UM w Legionowie, któremu szefowanie kończy Aleksander Rogala składa się z 2 referatów. Referatem Infrastruktury i Transportu kieruje Lilianna Milewska, a Referatem Utrzymania Czystości i Porządku Katarzyna Kozłowska. Taki jest stan osobowy ujęty w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) miasta Legionowa na dzień 25 lipca 2025 r. Czytelnicy donoszą jednak, że Lilianna Milewska, kierowniczka Referatu Infrastruktury i Transportu odeszła z UM w Legionowie wraz z końcem czerwca 2025 r.

 

Referat Infrastruktury i Transportu – mistrzowie dróg i ruchu!

Referat Infrastruktury i Transportu zajmuje się wszystkim, co jest związane z zarządzaniem legionowskimi drogami – od przygotowywania opinii na temat ich przebiegu, przez opracowywanie planów finansowania remontów, aż po wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego. A jeśli myślicie, że tabliczki z nazwami ulic pojawiają się same – otóż nie! To właśnie oni zlecają ich umieszczanie i pilnują, by były w należytym stanie. To w tym referacie zapadają decyzje, gdzie postawić znak „Stop”, a gdzie sygnalizację świetlną. A gdy już wszystko jest na swoim miejscu, urzędnicy tam zatrudnieni dbają o to, by te elementy były utrzymane w należytym stanie. Referat Infrastruktury i Transportu to także opiekunowie małej architektury. Fontanny, murki oporowe, ławki – wszystko to znajduje się pod ich czujnym okiem. Nie tylko dbają o ich konserwację i stan techniczny, ale także zapewniają, że dzieci na placach zabaw bawią się w bezpiecznych warunkach. Referat współpracuje z miejską spółką wodociągowo-kanalizacyjną w zarządzaniu siecią wodociągową, kanalizacyjną i deszczową. Ponadto dba o kanalizację deszczową, studnie oligoceńskie oraz fontanny w Rynku i placu wodnym przy ulicy Królowej Jadwigi. Referat nie zapomina o oświetleniu – zarówno na drogach miejskich, powiatowych, wojewódzkich, jak i krajowych. Dbają o to, by latarnie świeciły tam, gdzie trzeba, bo ciemne zakątki to nie miejsca dla pieszych, ani kierowców. To zatrudnieni w tym referacie urzędnicy organizują przewozy darmowej legionowskiej komunikacji oraz współpracują z Zarządem Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie w zakresie porozumienia dotyczącego przejazdów na terenie Legionowa i aglomeracji warszawskiej. A dla fanów ekologii – system roweru miejskiego również jest ich dziełem. Referat zajmuje się również sprawami licencji dla taksówkarzy. Udzielanie, odmowa udzielenia, zmiana czy cofnięcie licencji – wszystko to przechodzi przez ich ręce. Referat Infrastruktury i Transportu to prawdziwi mistrzowie zarządzania przestrzenią publiczną. Od dróg i chodników, przez fontanny i kanalizację deszczową, aż po organizację komunikacji miejskiej – ich działania są kluczowe dla funkcjonowania miasta. I choć ich praca często pozostaje niewidoczna dla przeciętnego mieszkańca, warto docenić ich wkład w nasze codzienne życie. Bo bez nich Legionowo byłoby miejscem pełnym chaosu drogowego i ciemnych uliczek.

Referat Utrzymania Czystości i Porządku – strażnicy miejskiej harmonii

Referat Utrzymania Czystości i Porządku to prawdziwi herosi codzienności, którzy pilnują, by miasto nie zamieniło się w chaos pełen błota, śniegu i zwierzęcych dramatów. Ich zadania są niczym misja specjalna: od sprzątania parkowych alejek po walkę z agresywnymi psami. Zimą odśnieżają drogi, latem dbają o klomby. Są mistrzami od przystanków komunikacyjnych, szaletów miejskich i niezagospodarowanych działek, które – jak wiadomo – mają talent do gromadzenia śmieci niczym magnes. Ale to nie wszystko! Referat ma rękę do zwierząt. Bezdomne koty? Dokarmione. Psy? Sterylizowane. Zwierzęta gospodarskie? Wskazane gospodarstwo. A gdy życie rzuci im wyzwanie w postaci bezdomnych zwłok zwierzęcych, organizują ich transport i utylizację. Nie zapominajmy o ich zdolnościach organizacyjnych: programy znakowania zwierząt, sterylizacji czy poszukiwania nowych właścicieli dla czworonogów to ich codzienność. Jeśli miasto to orkiestra, Referat Utrzymania Czystości i Porządku jest jej dyrygentem, który pilnuje, by każdy grał czysto. Dosłownie!

Jeszcze nie wiadomo, kto przejmie obowiązki Aleksandra Rogali. Nie wiadomo też, czy obsadzenie tego stanowiska nastąpi w drodze konkursu, czy też awansu np. kierowniczek 2 ww. funkcjonujących w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Miejskiej w UM w Legionowie referatów.

 

Artykuł był edytowany 25 lipca 2025 r. o godzinie 13.30.