Lada dzień legionowskie władze wezmą się za reorganizację miejskiej przestrzeni w centrum Legionowa. Zgodnie z planem mają tam powstać wyższe budynki w zabudowie pierzejowej i niewykluczone że również parkometry.
Dopiero zaczynają pracę
Na ostatnią tegoroczną miejską sesję (28 grudnia br.) przygotowano projekt uchwały decydującej o przystąpieniu do sporządzenia mpzp dla obszaru „Śródmieścia Legionowa”. Podjęcie tej uchwały zapoczątkuje dość czasochłonną procedurę tworzenia prawnych szczegółów przestrzennych mających w przyszłości obowiązywać w centrum naszego miasta. Potem przyjdzie czas na uwagi, poprawki i publiczną dyskusję nad jego nowym kształtem. Cały ten proces może zająć lokalnym władzom i zatrudnionym przez nie urbanistom co najmniej rok.
Gdzie leży legionowskie Śródmieście?
Reformy przestrzenne planowane w legionowskim Śródmieściu, a mające być ujęte w tym szczegółowym mpzp muszą być zgodne z obowiązującym od czerwca br. nowym miejskim studium. Ten dość ogólny dokument ścisłe legionowskie centrum nazwał wielofunkcyjną zabudową śródmiejską i odgraniczył ją ulicami Jagiellońską i Tadeusza Kościuszki. Powyższa strefa ciągnie się wzdłuż ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego, przecina ulice Władysława Reymonta, Stefana Batorego, Henryka Sienkiewicza oraz Mikołaja Kopernika i sięga przylegających do tej strefy odcinków tych ulic.
Wyższe budynki, mniejsze działki i mniej zieleni
Aktualne legionowskie studium na powyższym obszarze dopuściło budowę nie wyższych niż 12 metrów domków jednorodzinnych, co najwyżej 18 metrowych bloków oraz mierzących nie więcej niż 20 metrów budynków usługowych. Warto przypomnieć, że poprzednie studium, czyli to z 2007r. nie przewidywało w tej części miasta budowy szeregowców i bliźniaków, a wolnostojące domki jednorodzinne musiały być nie wyższe niż 10 metrów i można je było budować na działkach o powierzchni minimum 500 m². Teraz szeregowce i bliźniaki można budować na działkach o powierzchni minimum 250 m². Wolnostojące domki jednorodzinne i bloki mogą powstawać na terenach mierzących po 400 m², zaś budynki usługowe na działkach nie mniejszych niż 900 m². Nowe studium zmniejszyło także minimalną powierzchnię biologicznie czynną do 5 procent całkowitej powierzchni działki. Wcześniej powierzchnia biologicznie czynna dla działek z budynkami usługowymi wynosiła 15 procent, a dla domków jednorodzinnych 25 procent.
Zabudowa pierzejowa
Zgodnie z tymi dość ogólnymi przepisami legionowskiego studium – z którymi muszą być przecież zgodne zapisy szczegółowego nowego mpzp – budownictwo w legionowskim Śródmieściu ma być realizowane w ciągłej zabudowie tzw. pierzejowej, złożonej z szeregu elewacji frontowych budynków. Na wspomnianym obszarze będą mogły powstawać pasaże usługowe z budownictwem jednorodzinnym i wielorodzinnym w tle. Nowe przepisy przestrzenne wyraźnie preferują lokalizowanie usług na parterach takich budynków, zaś mieszkań na ich wyższych kondygnacjach. Jeśli zaś chodzi o rodzaj dopuszczonych przez studium w legionowskim śródmieściu usług, to może być tam prowadzona działalność z zakresu administracji, organizacji społecznych, obrotu finansowego, ubezpieczeń, kultury, nauki, szkolnictwa, handlu detalicznego, gastronomii, rozrywki i turystyki, sportu, transportu czy też łączności.
Co z parkowaniem w centrum miasta?
Dosyć istotną kwestią jest ta związana z utworzeniem w przyszłości w centrum Legionowa płatnej strefy parkowania. – Mając na uwadze deficyt miejsc parkingowych, w obszarze wielofunkcyjnej zabudowy śródmiejskiej proponuje się wprowadzenie strefy płatnego parkowania – czytamy w miejskim studium obowiązującym od czerwca. Legionowski magistrat jeszcze w połowie br. oficjalnie jednak zaprzeczył, aby taka płatna strefa parkowania kiedykolwiek miała w tzw. wielofunkcyjnej zabudowie śródmiejskiej powstać. Czas – a dokładnie doprecyzowanie tych tajemniczych zapisów ogólnego studium w mającym w najbliższym czasie powstać nowym szczegółowym mpzp – z pewnością tę kwestię zweryfikuje. Jeśli w szczegółowych przepisach powyższe rozwiązania nie zostaną wprowadzone, to z pewnością strefy płatnego parkowania w tej części miasta nie będzie. Warto więc śledzić, jak proces tworzenia nowego przestrzennego prawa w mieście postępuje…