Zespół Szkół Salezjańskich w Legionowie otrzymał certyfikat „Bezpieczna Szkoła” w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Ministra Sprawiedliwości oraz Rzecznika Praw Pbywatelskich – „Bezpieczna szkoła” – bezpieczny uczeń”. W duchu zasad wychowania prewencyjnego uczniowie wraz z swoimi nauczycielami zrealizowali cykl zajęć słuźących bezpieczeństwu i proflikatyce niepoźądanych zachowań.
Wychowanie prewncyjne
Całe szkolnictwo salezjańskie oparte jest na prewencyjnym systemie wychowania, którego autorem jest święty Jan Bosko – patron Zespołu Szkół Salezjańskich w Legionowie. – To pedagogika księdza Bosko z czasów, kiedy otwierał ośrodki wychowawcze dla chłopców w trudnym czasie rewolucji przemysłowej – mówi ksiądz Marian Nycz, dyrektor placówki. System opiera się na „nieustającej asystencji”. Zadaniem wszystkich nauczycieli, wychowawców i katechetów jest bycie pośród młodzieźy na ich drodze do dorosłości oraz całkowite poświęcenie się wychowankom. – Młodzieź wtedy robi rzeczy złe, czy głupstwa, kiedy jest pozostawiona sama sobie i nie ma opieki. Wtedy dzieją się nieszczęścia. Na tym polega wychowanie prewencyjne w naszej szkole – młody człowiek nigdy nie jest sam na korytarzu szkolnym, na boisku – mówi ksiądz Nycz. System wychowania zapobiegawczego zakłada takźe, źe uczniowie nie są pozostawieni sami sobie takźe w szerszym kontekście – z problemami wieku dorastania. – Naszą obecność młody człowiek powinien czuć, źe ma z kim porozmawiać, źe kaźdy z nas jest w zasięgu ręki. Stąd potrzeba wychowawców pracujących tylko w tej szkole, a nie biegających pomiędzy róźnymi szkołami – tłumaczy dyrektor szkoły. Celem systemu jest: „wychowywać dobrych chrześcijan i uczciwych obywateli” w oparciu o filary: rozum, religia, miłość. System stosowany jest w naszej szkole z powodzeniem. – Więcej, szkolnictwo pyta o ten system, bo jest oryginalny, sprawdzony i przynoszący skutki. Korzystają z niego nie tylko Salezjanie ale takźe pedagodzy na całym świecie – dodaje.
Obyś cudze dzieci uczył
Według Salezjanów róźnica między salezjańskim a powszechnym systemem wychowawczym polega na roli wychowawcy. – W szkole publicznej wychowawca ma egzekwaować pewne zachowania. Zgodnie z naszym systemem ma nie dopuścić do zachowań niepoźądanych, umieć im zapobiec idąc z uczniem ręka w rękę, a nie obok niego – mówi ksiądz Robert Bednarski, pedagog szkolny. Kadra jest specjalnie przygotowywana do pracy z młodzieźą, przechodzi szkolenia, musi posiadać zakres odpowiednich cech osobowości. – To proces tworzenia środowiska wychowaczego opartego o wartości, a na tych wartościach budowania zasad. Dla nas te wartości podyktowane są przez Ewangelię i Dziesięć Przykazań – dodaje.
Bezpieczna szkoła
W tym roku szkolnym placówka wzięła udział w ogólnopolskim konkursie „Bezpieczna Szkoła”, którego organizatorem jest Fundacja Państwo Obywatelskie. Honorowy patronat nad przedswięzwięciem objął Minister Sprawiedliwości oraz Rzecznik Praw Obywatelskich. – Realizowane przez nas tematy miały pokazać młodym ludziom, jak ma wyglądać źycie grupy, które będzie źyciem bezpiecznym. Poprzez rozumienie prawa, pomoc młodemu człowiekowi w odnalezieniu się w grupie rówieśniczej społeczeństwie klasowym, miasta, gminy, państwa – mówi ksiądz Bednarski. Zgodnie z zadaniami konkursowymi nauczyciele prowadzili zajęcia dla uczniów z zaproszonymi specjalistami w róźnych dziedzinach – m.in. z zakresu prawa, bezpieczeństwa, profilaktyki uzaleźnień, psychologii. Na forum szkoły odbywały się takźe debaty z udziałem gości. W ramach tematu „Mój przyjaciel jest inwalidą” wychowankowie szkoły odwiedzili warszawską „Niewidzialną wystawę”. – Osoby niewidzące oprowadzały nas po wystawawie, której nie moźna zobaczyć wzrokiem. Moźna było ją dotknąć, usłyszeć, poczuć, powąchać, ale nie zobaczyć – mówi pedagog. Po zrealizowaniu wszystkich załoźeń konkursowych placówka otrzymała honorowy dyplom i tytuł „Bezpieczna szkoła”.
/Katarzyna Śmierciak/