Nauczyciele teź się uczą

520451d5292a2.jpg

15 czerwca w legionowskim ratuszu odbyła się konferencja podsumowująca i upowszechniająca rezultaty projektu „Świadomy nauczyciel, czyli nowoczesna kadra oświatowa w szkołach powiatu legionowskiego”. Projekt realizowany był przez Starostwo Powiatowe w Legionowie w ramach Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działania 9.4 „Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem projektu było podniesienie jakości procesu kształcenia w 5 placówkach oświatowych prowadzonych przez powiat legionowski, poprzez udoskonalenie umiejętności pedagogicznych kadry nauczycielskiej.

II miejsce Powiatu Legionowskiego
Projekt został opracowany przez starostwo w odpowiedzi na konkurs Mazowiewieckiej Jednostki Wdraźania Programów Unijnych. Na konkurs złoźonych zostało łącznie 188 wniosków. Projekt powiatu zajął II miejsce, zdobywając 112 punktów na 120 moźliwych. – Wiem, ile trzeba poświęcić pracy i trudu, aby projekt mógł doczekać się finału i aby zakładane rezulaty zostały zrealizowane – powiedział Mirosław Krusiewicz, dyrektor Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowiewieckiego. Projekt relizowany był w 5 placówkach, dla których organem prowadzącym jest powiat, w okresie od 2.01.2011 do 31.07.2012. Przyznana kwota dofinansowania wyniosła 431 393 zł. W projekcie wzięli udział nauczyciele z placówek Powiatowego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego w Legionowie, Powiatowego Zespołu Szkół Ponagimnazlanych w im. Włodzimierza Wolskiego w Serocku, Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Legionowie, Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej w Legionowie.
Szkolenia
Grupę docelową projektu stanowiło 150 nauczycieli. W sumie zrelizowano 31 tematów szkoleń. Obszary wsparcia podzielone zostały na kilka bloków tematycznych. Uczestnicy brali udział w szkoleniach „miękkich”, typowo psychologiczych – dotyczących rozwoju osobistego, m.in. metod radzenia sobie ze stresem, mowy ciała, emisji głosu. Blok drugi i trzeci dotyczył podnoszenia umiejętności wychowaczych. Tu szkolono ze sposobów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, sztuki negocjacji i pracy z uczniem sprawiającym trudności. Prowadzono takźe zajęcia mające na celu lepsze budowanie relacji nauczyciele – rodzice oraz na temat metod integrowania zespołu klasowego. –Największym zaintreseowaniem cieszył się w naszym projekcie blok czwarty – powiedział Michał Stalmach z Wydziału Promocji i Rozwoju Społecznego. Dotyczył on metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach wychowawczych – m.in. uczniów zdolnych, z nadpobudliwością, autyzmem i Zespołem Aspergera. Piąty blok projektu dotyczył szkoleń dla nauczycieli szkół prowadzących kształcenie zawodowe, a szósty związany był ze szkoleniami, które mają wspomóc proces okołokształceniowy. Naleźały do nich szkolenia z pozyskiwania funduszy zewnętrznych dla edukacji, pierwszej pomocy, kurs dla kierowników wycieczek i zajęcia z profilaktyki uzaleźnień i zachowań destrukcyjncyh wśród dzieci i młodzieźy. Podczas doboru uczestników kierowano się polityką równości szans w zawodzie nauczyciela. W projekcie wzięło udział 84% kobiet i 16% męźczyzn.

/Katarzyna Śmierciak/