Przedstawiciele gminy, powiatu i kolei zasiedli przy wspólnym stole, by omówić problemy związane z budową tunelu w Legionowie. By w przyszłości zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców i drożność przejazdu pod torami kolejowymi, podpisane zostało porozumienie w sprawie wykonania podłączenia odwodnienia tego obiektu do miejskiej kanalizacji deszczowej.
Trwają intensywne prace budowlane przy tunelu, który powstaje w ciągu ulic Krakowska i Aleja Róż. Budowa została podzielona na 49 segmentów. Segmenty 25-33, które leżą na środku obiektu, zostały już wykonane w minionym roku. Po stronie III Parceli, prace na segmentach 34-49 są bardzo zaawansowane. Wykonywany jest nowy układ drogowy. Na ulicy Kolejowej położono masy asfaltowe. Po drugiej stronie torów prowadzono roboty ziemne i odwodnieniowe. Prace wokół ronda i Krakowskiej narzucają konieczność wprowadzenia zmian organizacji ruchu drogowego. Na segmentach 1-24 trwają prace konstrukcyjne. Jednym z dodatkowych prac przy tunelu, które wykonywało konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR sp. z o.o. i Bilfinger Infrastructure S.A., było włączenie odwodnienia tunelu do kanalizacji miejskiej.
Porozumienie
26 lipca Urząd Miasta Legionowo, Starostwo Powiatowe w Legionowie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały porozumienie w sprawie wspólnej realizacji budowy kanalizacji deszczowej. Powodem negocjacji w tej sprawie była obawa, że podczas nawalnych deszczy zbiornik retencyjny wybudowany przy tunelu pod torami, na przedłużeniu ulicy Krakowskiej i Alei Róż, nie sprosta napływającej wodzie opadowej. Zalanie ulicy spowodowałoby w przyszłości blokadę tego przejazdu. Podjęto decyzję, że konieczne jest włączenie tunelu do kanalizacji deszczowej. Nie bez znaczenia był fakt, że trwa obecnie przebudowa legionowskich ulic, a w przyszłości tunel ma być oddany pod zarząd powiatowi.
Dwa zabezpieczenia
Ustalono, że oprócz zbiornika retencyjnego przy tunelu, będzie podłączona dodatkowa instalacja. Ma ona przebiegać w ciągu dróg powiatowych w Legionowie. Jeden z odcinków obejmuje rejon ulicy Jagiellońskiej przy Rondzie Józefa Poniatowskiego. Drugi dotyczy ulicy Parkowej. Kanalizacja będzie w przyszłości ciągnąć się od ulicy Jagiellońskiej do studni na zaprojektowanym kanale deszczowym, w ww. ulicy na zlecenie Starostwa Powiatowego. Wody opadowe będą odprowadzane ze zbiornika retencyjnego przy wiadukcie kolejowym w ciągu ulic Karkowska – Aleja Róż.
Za ile?
Urząd Miasta Legionowo zlecił odpowiednio wcześniej wykonanie kosztorysu inwestorskiego, który według szacunków zakłada, że koszt budowy kanalizacji wyniesie około 1,9 mln zł. Koszt budowy kanalizacji grawitacyjno-tłocznej w ulicy Parkowej (od Jagiellońskiej do studni i od Parkowej do planowanej przepompowni na Barskiej), według tego opracowania wyniósłby około 1,48 mln zł. Koszt budowy kanalizacji deszczowej grawitacyjnej w ulicy Jagiellońskiej od przepompowni do Ronda Józefa Poniatowskiego (do zbiornika retencyjnego) wynosić będzie ok. 397 tys. zł. Zaś samo wykonanie dokumentacji projektowej kosztować będzie 35 tys. zł.
Obowiązki stron
Porozumienie precyzuje, że gmina ma przekazać powiatowi projekt. Powiat ma uzyskać pozwolenie na budowę. Oba samorządy do 31 października br. do mają wybudować wspólnymi siłami kanalizację grawitacyjno-tłoczną. Gmina ma udzielić dotację celową dla powiatu. Właścicielem wybudowanej kanalizacji ma być gmina Legionowo. Wyjątek stanowić będzie odcinek realizowany przez PKP PLK S.A., czyli od studni na wysokości planowanej przepompowni na Barskiej w rejonie ronda do studni przy zbiorniku retencyjnym. PKP zobowiązane było do wykonania tego odcinka na własny koszt do końca lipca br.
Trójstronna współpraca
Po wybudowaniu kanalizacji w drogach powiatowych, starostwo ma ją przekazać na rzecz gminy. Gmina zaś oświadczyła, że nie będzie pobierała opłat od PKP PLK S.A. za zrzut wody ze zbiornika retencyjnego. Będzie również ponosić wszystkie koszty utrzymania i eksploatacji kanalizacji deszczowej. Porozumienie zostało podpisane przez przedstawicieli stron, czyli prezydenta Legionowa Romana Smogorzewskiego, starostę powiatu Jana Grabca oraz dyrektora projektu PKP PLK S.A. Krzysztofa Pietrasa.
iw