ZTM przedstawił podwarszawskim gminom, w tym gminie Legionowo i Jabłonna, warunki utrzymania wspólnego biletu. Póki co, przedstawione warunki finansowe dotyczą utrzymania tego biletu w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca br. Gminy z powiatu legionowskiego, będą musiały za utrzymanie wspólnego biletu zapłacić dużo więcej niż do tej pory.
O 75 tys. zł miesięcznie więcej
Dotychczas gmina Legionowo za wspólny bilet płaciła ZTM-owi 137 tys. zł miesięcznie. W wyniku sugerowanych przez ZTM zmian, koszt utrzymania wspólnego biletu dla mieszkańców Legionowa, od 1 kwietnia br. wyniósłby ok. 212 tys. zł miesięcznie. W przypadku gminy Jabłonna, zmiany nie byłyby aż tak bolesne. Bowiem, do tej pory za wspólny bilet, gmina płaciła 47 tys. zł miesięcznie. Po 1 kwietnia płaciłaby raptem o 1 tys. zł więcej. Mniejsza podwyżka dla gminy Jabłonna wynika z tego, że do tej pory gmina finansowała 40 procent kosztów wspólnego biletu i nadal będzie finansować w 40 procentach jego utrzymanie. Podwyżka dla gminy Jabłonna wynika tylko i wyłącznie ze wzrostu stawki z 22,02 zł do 22,90 zł. Rocznie, do tej pory gmina Jabłonna wydawała ok. 1,41 mln zł na wspólny bilet. Po 1 kwietnia br., koszt ten wzrósłby do 1,46 mln zł. W przypadku Legionowa, sytuacja przedstawia się nieco inaczej. Bowiem, do tej pory, Legionowo finansowało 27 procent kosztów wspólnego biletu i wydawało na ten cel ok. 6,1 mln zł rocznie. W wyniku proponowanych przez ZTM zmian, od 1 kwietnia br., gmina Legionowo miałaby finansować 40 procent kosztów wspólnego biletu na swoim terenie i wydatki poniesione przez nią na ten cel wzrosłyby do 6,3 mln zł rocznie. Dla Legionowa, podobnie jak dla Jabłonny, ZTM podniósł także stawki z 22,02 zł do 22,90 zł. Gminy Legionowo i Jabłonna mają czas do końca lutego na podjęcie wiążącej decyzji odnośnie kontynuacji wspólnego biletu dla swoich mieszkańców.
Samorządy muszą zapłacić
Gminy podwarszawskie otrzymały od ZTM-u nowe rachunki za dotowanie biletu aglomeracyjnego. Ich stanowisko w tej sprawie będzie kluczowym, jeśli chodzi o przyszłość tego biletu. Jak informuje ZTM, o ile są duże szanse na przedłużenie współpracy z przewoźnikami kolejowymi, o tyle nieznane jest jeszcze stanowisko niektórych podwarszawskich gmin. Te na podjęcie decyzji mają czas do końca lutego. A zwłaszcza w przypadku Legionowa, jest się nad czym zastanawiać. – Większe zaangażowanie samorządów, których mieszkańcy korzystają ze wspólnego biletu jest konieczne ze względu na sytuację kryzysową, w jakiej znalazła się warszawska komunikacja miejska. Ograniczone zostały wydatki na jej funkcjonowanie. Zaś wspólny bilet, z którego korzystają głównie mieszkańcy gmin podwarszawskich, jest znacznym obciążeniem dla stołecznego budżetu. Władze podwarszawskich gmin pokrywają obecnie jedynie od 27 do 40 proc. jego kosztów. I to oczywiście tylko na swoim terenie – możemy przeczytać na stronie internetowej ZTM-u.
ms
Oświadczenie Urzedu Miasta Legionowo
Batalia o „wspólny bilet”
ZTM funduje miastu 300% podwyżkę za „wspólny bilet”. Realizacja warunków jakie stawia przewoźnik zmusiłyby Legionowo np. do rezygnacji z jednej z planowanych inwestycji, a konsekwencje finansowe dotknęłyby wszystkich mieszkańców, również tych, którzy ze „wspólnego biletu” nie korzystają.
Początek roku przyniósł spektakularne podwyżki cen biletów obowiązujących w II strefie. Mieszkańcy Legionowa już płacą blisko dwukrotnie więcej za bilety niż warszawiacy. Kolejne koszty jakie miałoby ponosić Legionowo i jego mieszkańcy to drastyczna podwyżka dotacji, za tzw. „wspólny bilet” czyli przejazdy pociągami KM na karcie miejskiej
W stosunku do 2011 roku kwota dotacji do „wspólnego biletu” ma wzrosnąć o 300%. Dwa lata temu Legionowo dopłacało warszawskiemu monopoliście 800 tys. zł, a w 2013 roku ZTM oczekuje aż 2,5 mln zł. Tak wygórowane koszty są niewspółmierne do ilości połączeń kolejowych, które pozostają właściwie bez zmian. Tylko za pierwszą połowę 2013 roku Legionowo już musi dopłacić do przejazdów liniami KM i ZTM na wspólnym bilecie ponad 1 mln zł. Niewykluczone, że dotacja na II półrocze może jeszcze wzrosnąć.
Dochody samorządu nie zwiększają się, chcąc utrzymać „wspólny bilet” na zasadach podyktowanych przez ZTM, miasto musiałoby np. zrezygnować z którejś z inwestycji. Biorąc pod uwagę to, że nie każdy z mieszkańców Legionowa korzysta ze „wspólnego biletu”, przesuwanie pieniędzy przeznaczonych na remonty dróg czy budowę mieszkań, nie wchodzi w grę. Pieniądze budżetu miasta nie służą temu, by niejako „utrzymywać” Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
W tej sytuacji Legionowo stara się znaleźć rozwiązanie, które byłoby korzystne dla mieszkańców, a nie nadwyrężało zbytnio miejskiego budżetu. Bierzemy pod uwagę kilka możliwości, badamy również wykorzystanie pociągów Kolei Mazowieckich przez mieszkańców Legionowa. O szczegółach poinformujemy niebawem.
Dorota Staśkiewicz
Urząd Miasta Legionowo
tel. 22 784 92 38