Prezydent: w tym roku dworca nie będzie

dworzec-legionowo

Budowa dworca w Legionowie (fot. GP)

Mimo że wyższe temperatury pozwoliły na przyspieszenie prac na budowie Centrum Komunikacyjnego, już teraz władze Legionowa przyznają, że inwestycja prawdopodobnie nie zakończy się w tym roku.

W minionym miesiącu firma Flisbud zajmowała się pracami przy stropie, zbrojeniach i podjeździe na pierwsze piętro wielopoziomowego garażu. Kontynuowano też roboty instalacyjne przy sieci kanalizacji deszczowej. Wykonawca przyśpieszył prace również w budynku dworca.

Duże opóźnienia

W kwietniu 2013 roku oficjalnie przekazano wykonawcy robót plac budowy. Obecnie mija 49. tydzień inwestycji. Według harmonogramu za dwa tygodnie budynek dworca powinien znajdować się na etapie stanu surowego zamkniętego i lada chwila powinny rozpocząć się roboty konstrukcyjne przy przejściu podziemnym oraz roboty wykończeniowe wewnątrz i na zewnątrz budynku. Opóźnienia widać zatem gołym okiem. Skąd one się wzięły?

Problemów nie było?

W czerwcu 2013 roku na nasze wątpliwości i pytanie, czy prawdą jest, że projekt Centrum Komunikacyjnego jest wadliwy i ma szereg usterek, UM Legionowo odpowiadał: – Nie jest to prawdą. Projekt był weryfikowany przez nadzór inwestorski właśnie pod kątem realizacji. Co więcej nie planowano żadnych poprawek. – Nie planujemy poprawek. Obecnie – w stosunku do projektu – zmieniona została jedynie rzędna posadowienia stóp fundamentowych pod budynek garażu po to, aby budynek stał na gruncie rodzimym a nie był budowany w nasypie. Zmiany te jako nieistotne zatwierdził projektant-konstruktor – mówił naczelnik inwestycji Marek Prokurat.

Teraz winni wszyscy

W ubiegłym tygodniu w wywiadzie przygotowanym przez legionowską telewizję prezydent Roman Smogorzewski wreszcie przyznał, że projekt Centrum Komunikacyjnego „nie był idealny”. Jak tłumaczył urząd wybrał firmę projektową, która wykonała dokumentację w krótkim czasie i za niską cenę. – Nie mieliśmy czasu – przyznaje prezydent. Wybór wykonawcy, czyli Flisbudu ocenia jako błąd. Winę zrzuca na procedury związane z ustawą o zamówieniach publicznych (to UM Legionowo ustalił w zamówieniu wybór najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem kryteriów 95% cena i 5% termin gwarancji). W wyniku tak określonego przetargu wybrał wykonawcę, który złożył ofertę za 29 mln złotych, podczas gdy kosztorys wykonania tej inwestycji był oceniany na ponad 40 mln zł. Wini również firmę Flisbud za słabą organizację pracy na budowie.

Nie wiadomo, co z biblioteką

Okazją do rozmowy o postępach prac budowlanych przy ulicy Kościuszki w Legionowie było także zebranie zespołu ds. biblioteki, które odbyło się w legionowskim ratuszu 12 marca. Od dłuższego czasu wiadomo, że w budynku Centrum Komunikacyjnego powstanie Multimedialna Strefa Obsługi Pasażera, którą będzie zarządzała Miejska Biblioteka Publiczna w Legionowie. Na pierwszym piętrze do dyspozycji mieszkańców będzie ok. 799 m2, a na parterze ok. 792 m2. Pierwotnie termin oddania budynku według harmonogramu był wyznaczony na wrzesień 2014 roku, miesiąc później działalność miała zacząć Mediateka (taka nazwa funkcjonowała pierwotnie). – Patrząc na postęp prac, jaki w tej chwili jest na budowie, myślę, że realny termin (oddania Mediateki, czy Multimedialnej Strefy Obsługi Pasażera – przyp. red.) to jest około roku – powiedział w ostatni poniedziałek Piotr Zadrożny.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 19

  1. A kary dla wykonawcy będą? Tak tylko pytam…

    • Kary za co? Za to, że Smogorzewski dostarczył błędny projekt? Tu zapewne firma ma szansę wywalczyć zapłatę dodatkowych pieniędzy od miasta.

      Jeśli karać to tylko Smogorzewskiego i jego służby za wybór projektanta, za odbiór trefnego projektu.

  2. A skad wiesz jak bylo? Jestes od wykonawcy? Wystarczy porownac harmonogram pierwotny i ewentualne zmiany i wszystko bedzie jasne. A kary zapewne beda bo musza byc.

  3. Oj będzie się działo …. z tego co mi wiadomo ta jedynie „zmiana rzędnej” spowodowała w 2 miesiącu realizacji roboty dodatkowe na poziomie 5 mln złotych …. a kosztorys inwestorski opiewał na kwotę 36 mln panie prezydencie (chyba ze dla Pana 4 mln to nic ) Mam nadzieję ze budźet miasta się zatrzęsie po wygranej flisbudu w sądzie z tego co mi wiadomo może być tego jeszcze sporo ( + odsetki karne)

  4. Witam wszystkich zainteresowanych budową Centrum Komunikacyjnego w Legionowie . Ze zdumieniem przeczytałem artykuł który ukazał się powyżej, pozwolę sobie odrobinkę sprostować zamieszczone informacje. po pierwsze Pan Naczelnik prokurat posłużył się językiem typowym dla urzędników, odpowiedz udzielona została wymijająco. Postaram się podać troszkę prawdziwych faktów :
    garaż
    – Przejęcie placu budowy – Brak nadzoru projektowego ( firma ogłosiła upadłość ) – z tego powodu 3 miesiące na budowie nie działo się praktycznie nic um rozpisywał przetarg także nie było osób decydujących .
    – Wymiany gruntu sięgnęły tysiące M3 ( w projekcie badania geotechniczne 🙂 )
    Dworzec
    – W pierwszej osi wykopu natrafiono na czynne kable energetyczne , zbiorniki betonowe itd :
    których nie zamieszczono w projekcie .
    – Wady projektu konstrukcji ( brak przekroju przez konstrukcje ) ustawa ściśle reguluje wymagania i zawartość dokumentacji projektowej ale jak widać nie w legionowie .
    – Grunt który miał pozostać wykorzystany do zasypu fundamentów nie spełniał nawet minimalych parametrów .
    – UM nie usunął przez kilka miesięcy biletomatów kolidujących bezopośrednio z wykopem.
    itd….
    Dodam jeszcze że um również zlecił weryfikacje projektową przed skierowaniem do realizacji firma Bud-Invent miała dysponować projektantami wszystkich specjalności i wyłapać błędy przed skierowaniem projektu do postępowania przetargowego za co oczywiście otrzymała wynagrodzenie.w jakiej kwocie? zapytajcie władze miasta .
    Jeżeli mają państwo jakieś pytania lub chcą potwierdzić jaka jest prawda, proszę o kontakt telefoniczny z biurem budowy lub mailowy…(komentarz moderowany)

    • 1. Zakres i formę projektu budowlanego reguluje rozporządzenie z 2003r a nie ustawa
      2. Nigdzie nie jest powiedziane, że nadzór autorski (nie projektowy) ma być. PB określa tylko, że autorowi projektu nadzoru autorskiego odmówić nie wolno PB Art. 20.1. 4)
      3. Jeżeli kosztorys inwestorski opiewa na 38 mln. uchwała o rezerwie środków w tej wysokości wisi na stronie BIP inwestora przed przetargiem, a wykonawca wygrywa za 26 mln. to któraś ze stron MUSI być idiotą.
      4. W umowie jest zapis o cenie ryczałtowej i dalej, że w tej cenie wykonawca ma wykonać wszystkie prace niezbędne do wykonania projektu. Był czas na miałcanie i zadawanie pytań w trybie PZP przed rozstrzygnięciem przetargu.
      5. Akurat mnie goowno ta budowa obchodzi, bo mam swoją z kubusiem – wykonawcą ani lepszym ani gorszym. Mnie jeden orzeł – derektor na samym początku rzekł był, że idą wybory i budowa jest problemem inwestora a nie jego. Od pół roku szuka roboty.
      6. W razie pytań nie dzwonić i nie meilować, wziąć się do książek a w pierwszej kolejności sprawdzić znaczenie słowa „etyka”

  5. Panie dawidzie spokojnie przecież to tylko pieniądze obywateli legionowa którzy codziennie rano wstają i dojeżdżają do warszawy żeby mieć pracę i żeby urząd mógł zatrudnić więcej nierobów za nasze pieniądze.

  6. pewnie gazetka jest w zmowie z um zeby ludziom głupoty do głowy wbijać i makaron na uszy nawijać

    • Romek nie rób wstydu. Zbieraj swoich dworzan, podwijajcie rękawy i do roboty. Trzeba nadgonić opóźnienia. Zyskasz chwałę i wieczne poparcie niczym Władimir 🙂

  7. A MOZE TAK BY PRZEPROWADZIC KONFRONTACJE Z WYKONAWCA ( TYM ZŁYM 🙂 )

  8. Parkuj Płać i stój w korku bo będzie wahdłowy ruch z powodu źle zaprojektowanego wjazdu , ale nie ma to jak się pochwalić inwestycją . „Jak żyć Panie Prezydencie „

  9. No tak. teraz jest dobry wykonawca. Ale o 14 to nikogo praktycznie na budowie się nie uświadczy. CO najmniej jak za dobrych socjalistycznych czasów.
    O 9 zaś rano parę osób niemrawo się kręci.
    O 12 zaś dwóch panów siedziało w samochodzie i obserwowało bacznie… no właśnie co? Nie. Wcale nie budowę! Obserwowało ruch pasażerski.
    WW tym tempie to i 10 najbliższych lat nie wystarczy, a kolejne grodzenia zajmą pół miasta.

  10. Cytując radnego Smogorzewskiego Marcina „mnie współpraca z zarządem miasta układa sie znakomicie” :-). Tak to znakomita współpraca pomiędzy krewnymi i znajomymi królika, gdzie fundamentalny brak kompetencji nie przeszkadza (patrz dodatkowy jełop w UM), daje sytuacje jak teraz: brak nadzoru nad fatalnie budzetowaną budową. Dajmy Smogorzewskim teraz do realizacji jeszcze tor łyżwiarski, albo może olimpiadę, tylko wcześniej wystrzelmy ich na księżyc, nie realizują swoje pomysły wszędzie, oby nie w Legionowie.

    • Kolejny stek pomówień i bzdur. Podaj argumenty i dowody, że inwestycja jest źle nadzorowana i fatalnie budżetowana. Jaką wiedzę posiadasz,że piszesz takie bzdury.

      • A co ty wielbi, znowu masz problemy z rozumieniem czytanego tekstu? Argumenty masz powyżej a jesli sie z nimi nie zgadzasz, to co twoim zdaniem, jest powodem rocznej obsuwy? Tobie tez sie dobrze wspolpracuje ze smogorzewskimi?

        • Lepiej niz muniakowej z toba. A zadnych atgumentow ani wntekscie ani u ciebie nie widze

      • Hmm… A może wystarczy się ruszyć zza biurka w ratuszu i przespacerować na stację? Będziesz miał swoje argumenty na potwierdzenie słów Marcina. Mógłbyś też podać argumenty i dowody na to, że inwestycja jest dobrze nadzorowana i świetnie budżetowana?
        Swoją drogą, Romek przyznał że UM dał d**y, i to gdzie? W jedynej szczekacce propagandy swojego kumpla Tomka! (lubię kiedy obaj rozmawiają ze sobą per „Pan”, jakby nikt o ich zażyłości nie wiedział :)) Roman chyba popada w depresję…

  11. po prostu pechowa budowa, od początku, nawet wydało się jaki zegarek posiada pewien pan co grzebał łopatą/nową/ w ziemi na otwarcie budowy i nie napluł na ręce jak to robią zawodowcy 🙂

    • Fakt, po prostu pech 🙂

Dodaj komentarz