O szczegółach pomysłu połączenia ulic Hubala i Królowej Jadwigi w Legionowie rozmawiamy z jego autorem, czyli legionowskim radnym Przemysławem Cichockim.
Legionowski ratusz ogłosił konkurs na projekt przedłużenia ulicy Hubala i jej połączenia z ulicą Królowej Jadwigi. Realizacji tej inwestycji w imieniu tamtejszych mieszkańców domagał się Pan na marcowej legionowskiej sesji. Skąd taki pomysł?
Temat poprawienia sytuacji parkingowej na ulicy Hubala w Legionowie powraca już od kilku lat. Jestem radnym z tego okręgu i jeszcze w kampanii wyborczej w 2014r. mieszkańcy z tych bloków wielokrotnie prosili mnie o pomoc w rozwiązaniu tego problemu. Jest tam wręcz dramatyczny problem z parkowaniem, a zwłaszcza po południu. Początkowo brałem pod uwagę kilka wariantów rozwiązania problemów parkingowych w tej okolicy. Pierwszy z nich dotyczył jedynie zwiększenia liczby miejsc parkingowych przy ulicy Hubala, bez łączenia jej z ulicą Królowej Jadwigi. Parkingi te miałyby powstać na jednym z zielonych skwerków, za jednym z osiedlowych sklepików, jednak z uwagi na zawiłe, bo dość mnogie stosunki własnościowe panujące na tym placu, wariant ten okazał się mało prawdopodobny do rychłej realizacji. Jestem realistą. W związku z tym, kolejna propozycja polegająca na połączeniu ulic Hubala i Królowej Jadwigi z drogą wylotową jest koncepcją o wiele bardziej realną do wykonania. Nie jest to rzecz jasna idealne rozwiązanie, ale takowych na tym mocno zabudowanym osiedlu nie ma. Aby wykonanie tej ostatniej koncepcji było w ogóle możliwe, potrzebna jest zgoda i wola legionowian z pobliskich bloków. Dlatego też zaproponowałem władzom miasta, że osobiście skonsultuję tę inwestycję drogową z mieszkańcami.
Na jakim etapie są te konsultacje z mieszkańcami?
Już zebrałem przeszło 50 podpisów wśród okolicznych mieszkańców. Chce ich zebrać jeszcze więcej. Chcę odwiedzić wszystkich mieszkańców z 4 sąsiadujących z planowaną inwestycją bloków, tj. z bloków nr 16 i 14 oraz tych dwóch niższych, bo 4-piętrowych. Łącznie jest tam ok. 240 mieszkań. Nie ukrywam, że chcę zapukać do każdego z nich. Wizyty składam po godzinie 17.00, tak aby jak najbardziej prawdopodobne stało się zastanie w nich jak największej liczby lokatorów. Rozmawiałem już z legionowianami mieszkającymi w blokach nr 14 i 16. Na dniach zapukam do mieszkań mieszczących się w tych 2 niższych blokach. Listę ze wszystkimi zebranymi podpisami popierającymi przedstawioną mieszkańcom koncepcję rozwiązań drogowych na ich osiedlu wraz ze złożonymi przez nich uwagami złożę już w najbliższym czasie w legionowskim ratuszu.
Co mówią ludzie, gdy otwierają Panu drzwi? Czego się boją?
Głównie boją się wzmożonego ruchu samochodowego na ulicy Królowej Jadwigi. Boją się też o bezpieczeństwo swoich dzieci, które często spacerują i bawią się w tych rejonach osiedla i które często przemierzają ulicę Królowej Jadwigi, aby dostać się na znajdujące się po jej drugiej stronie plac zabaw i boiska sportowe. Chciałbym podkreślić, że nie ma idealnego rozwiązania komunikacyjnego dla ulicy Hubala. Jednak to zaproponowane przeze mnie jest chyba najbardziej optymalnym pod tym adresem. Mieszkańcy, z którymi dotychczas rozmawiałem, chcieliby zrobienia z ulicy Hubala drogi jednokierunkowej, na długości od osiedlowego śmietnika do jej połączenia z ulicą Królowej Jadwigi i zastosowania na tym jej konkretnym odcinku odpowiednich znaków drogowych m. in. i tych ograniczających prędkość. Chętnie widzieliby też na niej 2 progi zwalniające, dokładnie na początku i na końcu tej wydłużonej drogi. Omawiana z legionowianami mieszkającymi przy ulicy Hubala koncepcja tej inwestycji zakłada także odsunięcie osiedlowych chodników od planowanej ulicy wyjazdowej, przedzielenie ich nasadzeniami dodatkowej zieleni oraz uniknięcie wycinki rosnących już w tej okolicy drzew. Przewidywane rozwiązania drogowe muszą być przede wszystkim rozwiązaniami bezpiecznymi, głównie z uwagi na dużą liczbę dzieci spacerujących i bawiących się na tym osiedlu.
W opublikowanej na stronach internetowych legionowskiego ratusza koncepcji budowy łącznika ulicy Hubala z ulicą Królowej Jadwigi, przewidziane jest stworzenie dodatkowych miejsc parkingowych tylko po jednej jego stronie. Czy możliwe byłoby utworzenie parkingów także i po drugiej stronie wydłużonej ulicy?
Teoretycznie tak. W głównej mierze, zależy to jednak od woli mieszkańców. Odwiedzając ich ostatnio, nie pytałem ich jednak o te konkretne rozwiązania. Dzięki inwestycji zaplanowanej w obecnym kształcie, na osiedlu zyskamy ok. 15 dodatkowych miejsc parkingowych. Pytanie, czy to rozwiąże problem braku wolnych miejsc parkingowych przy ulicy Hubala? Oczywiście, że nie. Parkingowych miejscówek wciąż będzie tam, jak zresztą w całym mieście, za mało, ale dzięki połączeniu tych 2 ulic mieszkańcy zyskają swobodny wyjazd z już istniejących pod ich oknami parkingów.
Czy jest szansa na rozpoczęcie budowy tego łącznika jeszcze w tym roku?
Projekt tej inwestycji powstanie zapewne jeszcze w tym roku. Osobiście będę zabiegał o to, aby jej faktyczna realizacja wystartowała również jeszcze w tym roku. Finalnie zależeć to jednak będzie od władz legionowskiego ratusza i od dostępności środków zabezpieczonych na realizację tego typu zadań w tegorocznym miejskim budżecie.
Krążą plotki, że połączenie ulicy Hubala z ulicą Królowej Jadwigi w Legionowie ma na celu zapewnienie dojazdu do nowego spółdzielczego bloku, który ma w tych okolicach niebawem wyrosnąć…
Na chwilę obecną nie dysponuję wiedzą, oprócz tych pojawiających się w mieście plotek, że przy ulicy Królowej Jadwigi, a dokładnie za blokiem nr 16, ma powstać nowy blok, czy też jakakolwiek inna inwestycja. Dopóki będę legionowskim radnym, będę przeciwny takim działaniom. Głośno podkreślam to również w rozmowach z mieszkańcami. Mogę ich w tym miejscu uspokoić, że drogą nieformalną dowiedziałem się w legionowskiej spółdzielni, że żadnych takich planów nie ma.
Czy jest Pan w stanie obiecać mieszkańcom, że w tym miejscu blok nie powstanie?
Mogę obiecać, że dopóki będę radnym, będę przeciwny budowie nowego bloku i zrobię wszystko, żeby nie powstał pod tym adresem. Nie wyobrażam sobie żadnego nowego bloku na tym maksymalnie dogęszczonym terenie.
Dziękuję za rozmowę.