Jak informuje legionowski ratusz, od początku uruchomienia programu Rodzina 500+ w Legionowie złożono ponad trzy tysiące wniosków, wydano 1600 decyzji i wypłacono 1200 świadczeń na łączną kwotę 610 tys zł.
Większość wniosków wpłynęła w ciągu dwóch pierwszych tygodni. Duża część przez system bankowy, który nie weryfikował poprawności wypełnienia wniosku przed jego wysłaniem, stąd wiele z nich miała błędy. – Pracownicy OPS do każdego wniosku podchodzą indywidualnie, jeśli są pewne braki, które nie wpływają na kwestie merytoryczne, wnioskodawcy nie są wzywani do uzupełnienia, a ich wnioski są od razu rozpatrywane – mówi zastępca prezydenta Piotr Zadrożny.
Do 20 maja wpłynęło 1705 wniosków papierowych i 1433 złożonych drogą elektroniczną. Wydano 1630 decyzji i wypłacono środki 1219 wnioskodawcom. Pracownicy OPS cały czas przetwarzają wnioski, jednocześnie wykonując inne obowiązki, odpowiadają na pytania oraz coraz częstsze zapytania telefoniczne o to, kiedy pieniądze trafią na konto. Pomimo tego że ustawodawca przewidział na wypłatę świadczenia 3 miesiące od daty złożenia poprawnie wypełnionego wniosku, wszyscy chcą uzyskać pieniądze jak najszybciej. – Przypominamy, że nawet jeśli środki zostaną wypłacone w późniejszym terminie, są one wypłacane wstecz – od 1 kwietnia – mówią pracownicy OPS.
Ponieważ pracownicy musieli nauczyć się obsługi systemu przyjęto, że w pierwszej kolejności rozpatrywane są wnioski bez kryterium dochodowego. Tych jest najwięcej, ale też są najprostsze do rozpatrzenia. Było ich tak dużo, że decyzje cały czas są jeszcze wydawane. Rozpoczęto także analizę wniosków z kryterium dochodowym dla klientów OPS. Gromadzone i sprawdzane są dokumenty, pierwsze decyzje zostaną wydane w ciągu najbliższych 2 tygodni.
– Legionowski OPS ma wystarczające środki na wypłatę świadczeń, pracownicy ośrodka non stop przetwarzają złożone wnioski. Problemem są wnioski źle wypełnione, wymagające uzupełnienia oraz te, których wnioskodawcy nie mieszkają w Legionowie, a przez system bankowy trafiły one do Legionowa. Także wnioski osób zamieszkujących poza Polską zajmują więcej czasu – są one przesyłane do Mazowieckiego Centrum Pomocy Społecznej – informuje OPS.
– Zapewniam Państwa, że dokładamy wszelkich starań, aby w jak najkrótszym czasie zostały rozpatrzone wszystkie złożone wnioski – informuje Anna Brzezińska, dyrektor OPS.