Drogowcy zaczną poszerzać drogę krajową nr 61 (DK nr 61) w sierpniu br. Prace rozpoczną się od lewej nitki krajówki (tj. od strony osiedla Piaski), zaś po jej prawej stronie będzie odbywał się dwukierunkowy ruch drogowy. Roboty równocześnie ruszą w 2 lokalizacjach – przy wiadukcie kolejowym oraz w rejonie Centrum Szkolenia Policji (CSP) w Legionowie.
Poszerzanie ostatniego legionowskiego odcinka krajówki ma potrwać przez najbliższe 3 lata. Prace te rozpoczną się w sierpniu br. Drogowcy w pierwszej kolejności wezmą się za modernizację pasa ruchu od strony osiedla Piaski. Po drugiej stronie drogi (pas ruchu od strony Bukowca) poprowadzony zostanie dwukierunkowy ruch drogowy. Tą stroną będą też jeździły ciężarówki dostarczające materiały na budowę. Przebudowa równocześnie ruszy w 2 lokalizacjach – przy wiadukcie kolejowym oraz przy CSP, gdzie powstaną obiekty techniczne i zaplecze socjalne dla pracowników „Skanski” tj. wykonawcy tej inwestycji drogowej. W pierwszej kolejności drogowcy usuną kolizje drogowe i przebudują sieci znajdujące się wzdłuż lewej nitki krajówki. Tego typu robót będzie najwięcej, ponieważ w ciągu kilku ostatnich lat w tym miejscu przybyło infrastruktury telekomunikacyjnej. – Zakres przebudowy sytuacyjnie zbyt wiele nie będzie się różnił od projektu, który powstał w 2012r. Najwięcej zmian pojawi się przy przebudowach kolizji i sieci – informowali legionowskich radnych na ubiegłotygodniowym (15 maja br.) posiedzeniu komisji rozwoju miasta przedstawiciele wykonawców tej inwestycji, czyli pracownicy „Skanski” i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Warszawie. Po zakończeniu tego etapu prac, drogowcy zaczną poszerzać lewą nitkę krajówki i budować przylegające do niej i do poszczególnych posesji drogi lokalne. – Jeszcze w tym roku planujemy rozpocząć budowę obiektów mostowych w rejonie CSP i przebudowywać Kanał Bródnowski – ujawnił przedstawiciel wykonawcy – Mogą się zdarzyć sytuacje, że dojazd do prywatnych posesji będzie utrudniony, ale te problemy będziemy się starać rozwiązywać indywidualnie w rozmowach z poszczególnymi mieszkańcami – wyjaśniał następnie, dodając, że roboty drogowe będą prowadzone tylko w dzień i jedynie w wyjątkowych sytuacjach będą prowadzone w nocy. Po skończeniu lewej nitki krajówki, ruch drogowy zostanie przełożony na nowo wybudowane odcinki i rozpoczną się prace przy poszerzeniu drogi prowadzącej od strony Warszawy do Zegrza.
Mosty nad Kanałem Bródnowskim i nowe skrzyżowanie
Prace prowadzone będą na odcinku o długości 1,8 km. Poszerzona droga będzie drogą 2-pasmową, zaś każdy z tych pasów będzie mierzył po około 3,5 metra. Pomiędzy tymi pasami ruchu powstanie dwumetrowy pas dzielący wraz z opaskami. Pobocza przylegające do poszerzonej drogi zostaną utwardzone i będą liczyć maksymalnie po 1,5 metra. Przy poszerzonej drodze powstaną ścieżki rowerowe i chodniki dla pieszych. Oprócz tego wzdłuż posesji przylegających do krajówki powstaną drogi lokalne, które od poszerzonej DK nr 61 oddzielone zostaną ekranami. Drogowcy ze „Skanski” w ramach realizacji tego przedsięwzięcia drogowego przebudują znajdujący się przy legionowskim CSP Kanał Bródnowski. Po przebudowie będzie on przechodził prostopadle do poszerzonej DK nr 61. Na tym cieku wodnym wybudowane zostaną ponadto cztery mosty – dwa na drogach lokalnych, jeden główny nad samą krajówką i jeden nad ścieżką rowerową. Przy przebudowanej krajówce powstanie 8 zatok autobusowych. Powstanie też nowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Obecnie stykająca się jedynie z krajówką Aleja Sybiraków doprowadzona zostanie do jej styku z ulicą Strużańską w Legionowie. Na tym skrzyżowaniu powstaną też lewoskręty. Legionowianie uczestniczący w posiedzeniu komisji rozwoju miasta zwrócili uwagę wykonawcom na ich długości i poprosili ich, aby nie dopuścili oni do sytuacji, jaka jeszcze obecnie ma miejsce przy skrzyżowaniu DK nr 61 z ulicą Jana III Sobieskiego w Legionowie.
Przejścia dla pieszych
Na poszerzonej DK nr 61 powstaną 4 przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Licząc od wiaduktu kolejowego, pierwsze z nich powstanie na skrzyżowaniu ulic Zegrzyńskiej, Strużańskiej i Alei Sybiraków. Drugie przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną powstanie w okolicy ulicy Długiej (zamiast pierwotnie planowanej kładki dla pieszych, z której zrezygnowano ze względu na wysoki koszt sięgający 5 mln zł) – Obecnie musimy uzyskać odstępstwa od warunków technicznych, dlatego też nie powiem z dokładnością do metra, gdzie to przejście powstanie. Będzie to kawałek za ulicą Tatrzańską, zaś jadąc od strony Zegrza przed planowaną zatoką autobusową – ujawniał na komisji rozwoju miasta Tomasz Kwieciński z GDDKiA w Warszawie. Duchowni z pobliskiej parafii nie ukrywają jednak, że woleliby to przejście dla pieszych bliżej ulicy Długiej. Niewykluczone zatem, że prowadzone w tym temacie rozmowy doprowadzą do obopólnie zadowalających rozwiązań. Trzecie przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną zlokalizowane zostanie przy „Kauflandzie” na skrzyżowaniu krajówki z ulicą Piaskową, zaś ostatnie, czyli czwarte na jej skrzyżowaniu z ulicą Wolską, vis a vis bramy wjazdowej do CSP. Z zaprezentowanej przez wykonawców na komisji rozwoju miasta dokumentacji wynika, że obecnie istniejące na krajówce na przedłużeniu ulicy Tadeusza Buka przejście dla pieszych po ukończeniu modernizacji zostanie zlikwidowane.
Ekrany
Wzdłuż poszerzonej DK nr 61 powstaną ekrany dźwiękochłonne wysokie na 3 lub 4 metry. Na odcinkach, wzdłuż których znajdują się zabudowania mieszkaniowe, pojawią się ekrany mieszane – od dołu nieprzezroczyste, zaś u góry przezroczyste, tak by nie zacieniały posesji.
Zajeżdżą Wolską?
Przewodniczący legionowskiej rady miasta Janusz Klejment wyraził obawę, że w związku z realizacją tej inwestycji, cały ruch lokalny przeniesie się na kompletnie nieprzygotowaną do tego ulicę Wolską, położoną naprzeciw bramy wjazdowej do CSP. – To jest teraz bardzo spokojna powiatowa droga. Za moment to się zrobi autostrada po wszystkich wioskach i okolicach po tamtej stronie. Czy są jakieś rozwiązania drogowe, aby temu zapobiec? – pytał wykonawców na posiedzeniu komisji rozwoju miasta (15 maja br.) – Droga powiatowa nie jest w zakresie GDDKiA. Inne przebudowy trzeba zgłaszać do zarządcy tej drogi – powiedział przedstawiciel GDDKiA uczestniczący w tym spotkaniu, dodając zarazem, że to rolą samorządu lokalnego jest zaplanowanie ruchu drogowego na drogach przylegających do placu realizacji inwestycji głównej.
Na Bukowcu nie powstanie galeria handlowa?
Przy okazji spraw omawianych w związku z poszerzeniem krajówki, niczym bumerang powrócił temat galerii handlowej na Bukowcu. Zdaje się, że obiekt ten raczej prędko nie powstanie na terenach przylegających do DK nr 61. Wyszło bowiem na jaw, że w realizowanej obecnie inwestycji drogowej w ogóle nie uwzględniono dojazdów i zjazdów z DK nr 61 na tereny, na których to olbrzymie centrum miało powstać. – Żaden z inwestorów nie zgłosił się do nas z odpowiednią prośbą – wyjaśniali przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za poszerzenie drogi.