Legionowo. Strefy bez reklamy i limity powierzchni banerów. Ktoś przestrzega?

adas

Sklep "U Adasia" po retuszu (fot. A. Ciesielska)

Choć multum szpetnych banerów w Legionowie na to nie wskazuje, miasto ma ściśle uregulowane zasady umieszczania reklam w miejskim krajobrazie. Według tych wytycznych pewne strefy miasta objęte są zakazem umieszczania banerów, w innych obowiązują maksymalne dopuszczalne ich powierzchnie. Szkoda, że mało kto stosuje się do tego prawa i nikt tego nie egzekwuje.

Zgodnie z przyjętymi w 2001r. ogólnymi regułami dotyczącymi lokalizacji banerów reklamowych w krajobrazie Legionowa w granicach administracyjnych miasta można je umieszczać zarówno w formie słupów, jak i wolnostojących nośników reklamowych, ale tylko pod warunkiem, że nie przesłaniają one widoków na miejskie obiekty zabytkowe i nie powodują utrudnień w komunikacji pieszej. Dodatkowo legionowscy radni określili maksymalne dopuszczalne ich rozmiary. Mianowicie słupy reklamowe stojące na ulicach miasta nie mogą być wyższe niż 3 metry oraz nie mogą mieć średnicy większej, niż 1,2 metra. Z kolei wysokość nośników wolnostojących wraz z tablicami reklamowymi nie może przekraczać 5 m, zaś powierzchnia tablicy reklamowej nie powinna być większa, niż 18 m˛.

Zakaz w strefach ciszy miejskiej

Określając kwestie lokalizacyjne reklam w krajobrazie miasta, legionowscy radni wprowadzili również szereg zakazów z tym związanych. Mianowicie zabronili umieszczania reklam na budowlach i urządzeniach miejskiej infrastruktury technicznej, znajdujących się w obrębie ciągów komunikacyjnych oraz na mostach, wiaduktach i kładkach dla pieszych. Ponadto podobne zakazy ustanowili dla tzw. stref ciszy w mieście, w których przewidzieli możliwość umieszczania wyłącznie znaków Miejskiego Systemu Informacji (MSI) i urządzeń infrastruktury miejskiej. I tak w miejskich strefach ciszy, czyli w odległościach do 5 m od krawężnika po obu stronach ulic Warszawskiej, Zegrzyńskiej, Strużańskiej, Sobieskiego, Krakowskiej, Jagiellońskiej, Piłsudskiego, Kościuszki, Handlowej, Parkowej, Alei Róż, Alei Legionów, Mireckiego, Jana Pawła I, Cynkowej, Suwalnej, Partyzantów, Piaskowej, Polnej i Kolejowej, do 2 m od krawężnika po obu stronach ulic lokalnych i dojazdowych oraz do 1 m od krawędzi ścieżek rowerowych, legionowscy radni, uchwałą podjętą 10 października 2001r. wprowadzili zakaz umieszczania reklam.

Reklamowy krajobraz

W miarę upływu lat kwestie umieszczania reklam w miejskiej przestrzeni publicznej uległy lekkiej modyfikacji. Zmiany, które w międzyczasie wprowadzono, przeważnie odnosiły się do poszczególnych dzielnic Legionowa. Zmieniając w 2008r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (mzpz) dla centrum Legionowa, czyli obszaru miasta obejmującego m. in. śródmieście, osiedla Batorego, Jagiellońską i Sobieskiego oraz okolice dawnego stadionu miejskiego, do przepisów obowiązujących w tej części miasta wprowadzono definicję szyldu reklamowego oraz na nowo zdefiniowano zakazy związane z umieszczaniem banerów reklamowych. Zgodnie ze wspomnianą definicją prawną, szyldem reklamowym jest szyld umieszczony nad witryną lub wejściem do miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zawierający grafikę informacyjno-reklamową, określającą nazwę i charakter prowadzonej firmy. W tej samej uchwale legionowscy radni dodatkowo określili, że w centrum Legionowa, na terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, jednorodzinnej i usługowej, szyldy reklamowe można umieszczać tylko na ścianach budynków firm oraz nad wejściami do lokali użytkowych. Ponadto dopuścili lokalizowanie wolnostojących nośników reklamowych przy ulicach Warszawskiej, Zegrzyńskiej, Sobieskiego i Jagiellońskiej.

Odrębne przepisy reklamowe dla 3 miejskich działek

Pod koniec 2011r. legionowscy radni, przyjmując zmiany mpzp dla trzech miejskich działek, dodatkowo określili też kwestie umieszczania reklam na ich terenie. I tak:

na działce przy zbiegu ulic Sowińskiego i Słowackiego, na której mieści się obecnie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (NZOZ) „Legionowo” wprowadzono całkowity zakaz umieszczania banerów reklamowych

– na działce znajdującej się na tyłach legionowskiego Muzeum Historycznego, czyli na styku ulic Kazimierza Wielkiego, Adama Mickiewicza i Jagiellońskiej dopuszczono umieszczanie reklam i elementów informacyjnych, ale tylko i wyłącznie na elewacjach budynków i maksymalnie do wysokości stropu nad pierwszą kondygnacją nadziemną. W tym rejonie miasta, zakazano zaś lokalizowania reklam wolnostojących.

– na działce znajdującej się nieopodal cmentarza miejskiego, przy skrzyżowaniu ulic Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Bandurskiego wprowadzono zaś całkowity zakaz umieszczania nośników reklamowych ze zmienną ekspozycją obrazu. Na tym terenie legionowscy radni dopuścili lokalizowanie tablic i urządzeń reklamowych na elewacjach budynków, ale tylko do wysokości stropu nad najwyższą kondygnacją nadziemną. Pozwolili też na umieszczenie jednego znaku, reklamy bądź tablicy na wolnostojących konstrukcjach tam się znajdujących. Zastrzegli jednak, iż maksymalna jednostkowa powierzchnia takiej reklamy nie powinna przekraczać 6 m˛, zaś w ramach jednej nieruchomości, łączna powierzchnia informacyjno-reklamowa nie powinna być większa, niż 12 m˛.

Reklamowy krajobraz Legionowa Przystanek

Zmieniając w maju 2013r. mpzp dla dzielnicy Legionowo Przystanek, dodatkowo wprowadzono 3 nowe definicje – szyldu reklamowego, nośnika reklamowego i reklamy oraz określono kwestie związane z lokalizacją reklam w tym rejonie miasta. Szyld reklamowy w mpzp dla Legionowa Przystanek zdefiniowano identycznie jak we wspomnianym powyżej mpzp obowiązującym dla centrum miasta. Nośnikiem reklamowym z kolei, legionowscy radni nazwali materialne nośniki reklamy, czyli billboardy, bannery, szyldy, słupy ogłoszeniowe i maszty, reklamą zaś informację o wyrobach, usługach lub ich producencie, bądź wykonawcy, przedstawioną w wizualnej formie. Zmieniając mpzp dla Legionowa Przystanek, radni dopuścili lokalizowanie wolnostojących reklam i nośników reklamowych o powierzchni ekspozycyjnej nie przekraczającej 2 m˛, w odległości nie mniejszej niż 2,5 m od krawędzi jezdni głównych ulic miasta, m. in. ulic Sobieskiego, Jagiellońskiej i Parkowej. W przypadku szyldów reklamowych umieszczanych na ścianach budynków firm i nad wejściami do lokali użytkowych zaś, ustalili m. in. że ich powierzchnia również nie powinna przekraczać 2 m˛, a one same nie powinny być lokalizowane poza obrysami ścian tych budynków.

Radni chcą zmian w studium

Tak stanowią przepisy regulujące kwestie umieszczania reklam w przestrzeni publicznej miasta. To, czy są przestrzegane i w jaki sposób egzekwowane, to już temat na oddzielną publikację. W najbliższym wydaniu „Gazety Powiatowej” 3 czerwca o chaosie reklamowo-informacyjnym, a także o najbardziej szpetnych banerach reklamowych w krajobrazie Legionowa porozmawiamy z jedną z legionowskich radnych, Agnieszką Borkowską, na której wniosek, radni z komisji rozwoju miasta, 24 marca br. zgodzili się, aby w opracowywanym właśnie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP) Legionowa uregulować kwestie dotyczące powierzchni i form reklam umieszczanych wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych w mieście.