Szkoły w Legionowie – wyniki w edukacji

matury

Maturzyści, fot. GP (archiwum)

Monitorowanie poziomu nauczania szkół jest jednym z narzędzi, jakimi dysponuje Urząd Miasta Legionowo, by przyglądać się pracy kadry pedagogicznej. Porównując średnie wyniki szkół z wynikami ogólnopolskimi, można zauważyć, że jedynie Szkoła Podstawowa nr 4 otrzymała średnią niższą od średniej gminnej, powiatu i województwa. Wśród szkół najwyżej oceniono Szkołę Podstawową nr 2. Jak wypadły inne szkoły w Legionowie?

Szkoły w Legionowie – egzamin gimnazjalny

Najgorsze wyniki z części humanistycznej: zakres język polski, otrzymało Gimnazjum nr 3, najlepsze Gimnazjum nr 4, podobnie jak z testów z historii i WOS-u, matematyki, przedmiotów przyrodniczych. Wśród trzech legionowskich gimnazjów w zakresie wiedzy z języka angielskiego przodowało Gimnazjum nr 2.

Matura 2013

Liceum Ogólnokształcące im. Konopnickiej jest pozytywnie oceniane według raportu UM Legionowo. W 2013 roku zdało około 97,4 % uczniów. W porównaniu do wyników w powiecie (86,3%) i w kraju (81%) to bardzo dobry wynik. W Konopnickiej najwięcej uczniów miało kłopoty z matematyką i językiem angielskim. Szkoła zajęła 2 miejsce w powiecie legionowskim, jeśli chodzi o średnie wyniki uzyskane z egzaminu pisemnego z języka polskiego i 3 miejsce jeśli chodzi o średni wynik z matematyki. W porównaniu do innych szkół legionowskie liceum było pierwsze jeśli chodzi o średnie wyniki egzaminów z języka francuskiego i drugie w przypadku angielskiego i rosyjskiego.

Radni zaniepokojeni

Ciekawy jest przykład sukcesów Szkoły Podstawowej nr 2, która wyraźnie poprawiła statystyki w rankingach. Według UML nie należy szukać jednoznacznych odpowiedzi patrząc na te wyniki, ponieważ w tej szkole działania zmierzające do rozszerzenia sieci zajęć wyrównawczych dla uczniów, którzy nie radzili sobie z nauką, rozpoczęły się za kadencji poprzedniej pani dyrektor. Na efekt tego trzeba było zaczekać. Szkoły, które znajdują się w czołówce, to szkoły, które zgłaszają sporo innowacji pedagogicznych, zdobywają od kilku lat granty prezydenta na realizację programów edukacyjnych, które wykraczają poza program nauczania. Uczniowie tych placówek biorą udział w dużej liczbie konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych.

Szkoły w Legionowie - wyniki

Zakaz oceniania

Mamy tu do czynienia z typowym rozdwojeniem jaźni, ponieważ gmina jako organ prowadzący nie jest kompetentna do tego, żeby zajmować się kwestiami związanymi z dydaktyką. Jednocześnie nakłada się na gminę obowiązek zapoznawania się i analizowania wyników na sprawdzianie – mówi prezydent Piotr Zadrożny. Prezydent zwraca uwagę, by ostrożnie wypowiadać się na te tematy, ponieważ nadzór nad szkołami sprawuje kuratorium oświaty. – Naszym zadaniem jest wspieranie – tłumaczył o zapewnianiu finansowania różnorakich potrzeb szkoły, które nie są standardem, czyli granty i zajęcia pozalekcyjne. – Naszym zadaniem jest wspieranie pomysłów, jakie przedstawi dyrektor szkoły wraz ze swoim zespołem nauczycieli, na to by szkoła poprawiała wyniki nauczania. Nam nie wolno prowadzić dyrektora czy rady pedagogicznej za rączkę – zaznaczył jednak, że nie jest tak, iż ze strony urzędu nie ma troski, wobec tych dyrektorów i placówek, w których wyniki są słabsze.

Jak twierdzi Prezydent Zadrożny, wynik na egzaminie nie jest jednym wskaźnikiem jakości pracy szkoły. Jego zdaniem można mówić co najwyżej o tendencji w przypadku utrzymujących się słabych wyników przez 3-4 lata. Zauważył, że wyniki nie są złe i przypomina, że w 2013 roku ponad 270 uczniów zostało nagrodzonych stypendiami.