Szkoły w Legionowie – wyniki w edukacji

matury

Maturzyści, fot. GP (archiwum)

Monitorowanie poziomu nauczania szkół jest jednym z narzędzi, jakimi dysponuje Urząd Miasta Legionowo, by przyglądać się pracy kadry pedagogicznej. Porównując średnie wyniki szkół z wynikami ogólnopolskimi, można zauważyć, że jedynie Szkoła Podstawowa nr 4 otrzymała średnią niższą od średniej gminnej, powiatu i województwa. Wśród szkół najwyżej oceniono Szkołę Podstawową nr 2. Jak wypadły inne szkoły w Legionowie?

Szkoły w Legionowie – egzamin gimnazjalny

Najgorsze wyniki z części humanistycznej: zakres język polski, otrzymało Gimnazjum nr 3, najlepsze Gimnazjum nr 4, podobnie jak z testów z historii i WOS-u, matematyki, przedmiotów przyrodniczych. Wśród trzech legionowskich gimnazjów w zakresie wiedzy z języka angielskiego przodowało Gimnazjum nr 2.

Matura 2013

Liceum Ogólnokształcące im. Konopnickiej jest pozytywnie oceniane według raportu UM Legionowo. W 2013 roku zdało około 97,4 % uczniów. W porównaniu do wyników w powiecie (86,3%) i w kraju (81%) to bardzo dobry wynik. W Konopnickiej najwięcej uczniów miało kłopoty z matematyką i językiem angielskim. Szkoła zajęła 2 miejsce w powiecie legionowskim, jeśli chodzi o średnie wyniki uzyskane z egzaminu pisemnego z języka polskiego i 3 miejsce jeśli chodzi o średni wynik z matematyki. W porównaniu do innych szkół legionowskie liceum było pierwsze jeśli chodzi o średnie wyniki egzaminów z języka francuskiego i drugie w przypadku angielskiego i rosyjskiego.

Radni zaniepokojeni

Ciekawy jest przykład sukcesów Szkoły Podstawowej nr 2, która wyraźnie poprawiła statystyki w rankingach. Według UML nie należy szukać jednoznacznych odpowiedzi patrząc na te wyniki, ponieważ w tej szkole działania zmierzające do rozszerzenia sieci zajęć wyrównawczych dla uczniów, którzy nie radzili sobie z nauką, rozpoczęły się za kadencji poprzedniej pani dyrektor. Na efekt tego trzeba było zaczekać. Szkoły, które znajdują się w czołówce, to szkoły, które zgłaszają sporo innowacji pedagogicznych, zdobywają od kilku lat granty prezydenta na realizację programów edukacyjnych, które wykraczają poza program nauczania. Uczniowie tych placówek biorą udział w dużej liczbie konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych.

Szkoły w Legionowie - wyniki

Zakaz oceniania

Mamy tu do czynienia z typowym rozdwojeniem jaźni, ponieważ gmina jako organ prowadzący nie jest kompetentna do tego, żeby zajmować się kwestiami związanymi z dydaktyką. Jednocześnie nakłada się na gminę obowiązek zapoznawania się i analizowania wyników na sprawdzianie – mówi prezydent Piotr Zadrożny. Prezydent zwraca uwagę, by ostrożnie wypowiadać się na te tematy, ponieważ nadzór nad szkołami sprawuje kuratorium oświaty. – Naszym zadaniem jest wspieranie – tłumaczył o zapewnianiu finansowania różnorakich potrzeb szkoły, które nie są standardem, czyli granty i zajęcia pozalekcyjne. – Naszym zadaniem jest wspieranie pomysłów, jakie przedstawi dyrektor szkoły wraz ze swoim zespołem nauczycieli, na to by szkoła poprawiała wyniki nauczania. Nam nie wolno prowadzić dyrektora czy rady pedagogicznej za rączkę – zaznaczył jednak, że nie jest tak, iż ze strony urzędu nie ma troski, wobec tych dyrektorów i placówek, w których wyniki są słabsze.

Jak twierdzi Prezydent Zadrożny, wynik na egzaminie nie jest jednym wskaźnikiem jakości pracy szkoły. Jego zdaniem można mówić co najwyżej o tendencji w przypadku utrzymujących się słabych wyników przez 3-4 lata. Zauważył, że wyniki nie są złe i przypomina, że w 2013 roku ponad 270 uczniów zostało nagrodzonych stypendiami.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 5

  1. Czy w raporcie UM Legionowo udostępniono również zestawienie/wykres wyników nauczania w legionowskich gimnazjach? (taki wykres jak w artykule – dla podstawówek?)
    Aktualnie klasy IV i V SP3 nauczane są przez tych samych nauczycieli, którzy uczą w Gimnazjum nr 3 – czyli najsłabszego gimnazjum w Legionowie od początku istnienia tej placówki. Ciekawe jak w tej sytuacji wypadną na egzaminach po VI klasie (już za niecałe dwa lata) uczniowie obecnych klas IV i V.
    Może już teraz warto byłoby się przyjrzeć tej sytuacji i pomyśleć o wymianie (choć częściowej) kadry nauczycielskiej w SP3?

  2. Zadrożny jednak nie rozumie, że jako pracownik organu prowadzącego ma prawo domagać się zmian personalnych od dyrekcji każdej ze szkół. Ten urzędnik miejski potrafi tylko „diagnozować” rozdwojenie, zamiast zwyczajnie przeczytać Ustawę i ogłosić konkurs na dyrektora. Towarzyszącym problemem jest, że dotychczasowe rekomendacje personalne Zadrożnego są porażką a najlepszym przykładem jest obecna dyrektor biblioteki miejskiej i powiatowej. Drogi Piotrze, oto cytat z Ustawy: „W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę powołuje komisję konkursową w składzie: (…)”. Potrzebujesz więcej?

  3. Drogi imienniku, muszę się z Tobą nie zgodzić. Zadrożny kilka lat temu zaczął ogłaszać konkursy na dyrektorów i zakończył tym „dożywotnie” kariery niektórych na tych stanowiskach. A rozdwojenie jest jak najbardziej – za nauczanie odpowiada kuratorium!!!
    „Trójka” natomiast ma ciężkie zadanie, bo zanim nadrobi zepsutą przez poprzedniczkę opinię trochę wody musi upłynąć. Nie ma co ukrywać rodzice unikają tej szkoły jak ognia i trafiają tam Ci, których nie udało się przenieść do innych gimnazjów. Natomiast obiektywnie patrząc ta szkoła bardzo dużo robi!

  4. Szkoda jednak że Zadrożny ogłasza konkursy tylko w szkołach. W bibliotece mimo tylu negatywnych opinii czytelników, wyrażonych bezpośrednio w debacie dyrektorka jest nietykalna. Nie wiadomo dlaczego tak jest chroniona przez prezydenta. Chyba jest już około 9-10 lat a każda krytyka spływa po niej jak po kaczce.
    Chyba powinno być równe traktowanie wszystkich dyrektorów, tych szkolnych, przedszkolnych ale również jednostek kultury.

Dodaj komentarz