Transport w Legionowie. Będzie więcej pociągów, mniej autobusów

PKP-piaski

Peron na stacji kolejowej na Piaskach, fot. GP/kg (archiwum)

Zwiększenie częstotliwości połączeń kolejowych ze stolicą, zwiększenie liczby połączeń dowozowych i stworzenie jednej silnej linii autobusowej do Warszwawy to dwa z głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w Legionowie, zawarty w omawianym podczas dzisiejszej sesji Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego (PZRPTZ).

 

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z 16 grudnia 2010r. zobowiązała m. in. powiaty liczące ponad 80 tys. mieszkańców oraz miasta mające powyżej 50 tys. mieszkańców, dotujące zarazem transport publiczny ze swoich budżetów, do opracowania do końca lutego 2014r. własnych planów transportowych. Brak tych dokumentów po 1 marca 2014r., uniemożliwi samorządom zawieranie wszelkich umów w zakresie organizacji transportu publicznego. W Legionowie, na mocy co roku odnawianej umowy, Zakład Transportu Miejskiego (ZTM) wdraża plan transportowy właściwy dla Warszawy. Aby mógł on być realizowany również w 2014r., lokalni radni muszą przyjąć plan transportowy, opracowany odrębnie tylko dla Legionowa, najpóźniej do końca lutego 2014r.

Śpią w Legionowie

Plan transportowy dla Legionowa bazuje na tym stołecznym. Zawarte w nim wytyczne oparto m. in. na wynikach analizy demograficznej i przestrzennej miasta. Analizy te sugerują, że Legionowo jest jedną z najliczniejszych i najgęściej zaludnionych sypialni stolicy. Wobec tej rosnącej od lat tendencji, Warszawa stała się dla legionowian i mieszkańców gmin ościennych głównym rynkiem pracy, edukacji i rozrywki, a tym samym podstawowym celem ich codziennych podróży.

Rozwój połączeń kolejowych

Zintensyfikowanie połączeń kolejowych ze stolicą zwłaszcza na trasie powrotnej z Warszwawy to jedna z ważniejszych wytycznych dla rozwoju transportu publicznego w Legionowie. Powrót ze stolicy jest obecnie możliwy z 2 różnych stacji. Wydłuża to czas oczekiwania na następny pociąg i w efekcie nie zaspokaja kompletu potrzeb komunikacyjnych legionowian i mieszkańców gmin ościennych.

Kompleksowa oferta kolejowa

Wspólny bilet oraz skoordynowanie kursów pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Kolei Mazowieckich (KM) z kursami bezpłatnego autobusu dowożącego legionowian na dworzec i tzw. „L-ek”, czyli autobusów ZTM przywożących na stację mieszkańców z gmin ościennych, poprawiły kompleksową ofertę kolejową miasta. Ponadto modernizacja linii kolejowej na odcinku między Warszawą, a Legionowem i wynikające z niej skrócenie czasu podróży z jednoczesnym zwiększeniem liczby połączeń kolejowych zmieniły zachowania komunikacyjne mieszkańców. Częściej wybierają oni transport szynowy niż drogowy. Częściej też rezygnują z własnych aut, coraz chętniej parkując je w pobliżu dworca dalej jadąc do stolicy pociągiem. Według założeń planu transportowego, Legionowo będzie kształtować podobne postawy, głównie poprzez popularyzowanie codziennego korzystania ze środków transportu publicznego, zwłaszcza wśród najmłodszych mieszkańców.

Powstaną parkometry?

Garaż wielopoziomowy dla 820 aut, powstający wraz z Centrum Komunikacyjnym, ma poprawić sytuację parkingową w centrum miasta, zaś sam nowy dworzec stać się najważniejszym węzłem przesiadkowym w całym powiecie. Gdyby nowy obiekt nie usprawnił parkowania w okolicach dworca, miejski plan transportowy przewiduje wprowadzenie strefy płatnego parkowania, a nawet zakazu ruchu dla samochodów osobowych w ścisłym centrum miasta. Za użyciem takich rozwiązań w przyszłości dodatkowo przemawia  rosnąca z roku na rok liczba samochodów na już teraz przeciążonych miejskich drogach oraz brak nowych inwestycji, usprawniających lokalny ruch drogowy w planach legionowskiego ratusza.

Zlikwidują linię 731, czy 723?

Plan transportowy zakłada również, że w perspektywie kilku najbliższych lat autobusy finansowane z lokalnego budżetu, a dowożące mieszkańców, także tych z Os. Grudzie, do centrum miasta i na dworzec nadal będą bezpłatne. Ratusz bowiem, bardziej skłania się do likwidacji któregoś z autobusów ZTM – 731 lub 723 – i utworzenia w zamian tylko jednego silnego połączenia autobusowego ze stolicą, podpartego kilkoma typowo lokalnymi liniami, obsługującymi wszystkie stacje kolejowe w mieście oraz wybrane przystanki zachowanej linii ZTM.