Tunel albo wiadukt na Bukowcu. Kolej deklaruje pieniądze, miasto przygotowuje koncepcję

przejzad bukowiec

Przejazd na legionowskim Bukowcu (fot. GP/kg)

Kolejarze chcą dołożyć się do budowy bezkolizyjnej przeprawy przez tory kolejowe na legionowskim Bukowcu. Czy to będzie tunel w ciągu ulicy Polnej, czy też może wiadukt na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi, czas pokaże. Do końca lutego wybrany przez miasto projektant ma przygotować koncepcję tych inwestycji.

Zdaje się, że trwający od wielu lat impas w rozmowach legionowskich włodarzy z szefostwem zarządzającej krajową infrastrukturą kolejową spółki „PKP Polskie Linie Kolejowe” („PKP PLK”) wreszcie został przełamany. Okazuje się, że kolejarska spółka chce współfinansować inwestycję drogowo-kolejową realizowaną na terenie naszego miasta. – „PKP PLK” podjęły rozmowy z miastem na temat stworzenia w Legionowie stałej bezkolizyjnej przeprawy przez tory. Spółka przygotowuje się do uruchomienia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 projektu pt. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. Stwarza on możliwość współpracy z zarządcami dróg w zakresie współfinansowania inwestycji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę skrzyżowań bezkolizyjnych – poinformował naszą redakcję Karol Jakubowski z zespołu prasowego „PKP PLK”. – W związku z tym wystąpiliśmy do władz Legionowa z propozycją wsparcia przedsięwzięcia, jakim byłoby stworzenie bezkolizyjnego przejazdu w ciągu ulicy Polnej. Czekamy na odpowiedź ze strony miasta. W przypadku zainteresowania realizacją inwestycji, miasto będzie musiało przygotować koncepcję, co do kształtu, rozwiązań technicznych obiektu, sposobu powiązania go z lokalnym układem komunikacyjnym oraz szacunkową wartością prac. Po przygotowaniu tego dokumentu możliwe będą dalsze uzgodnienia współpracy – dodaje Jakubowski.

 

 

Legionowianie zdecydują: tunel czy wiadukt?

Okazuje się, że pierwsze działania w tej materii poczyniono pod koniec ubiegłego roku. 6 grudnia 2017 r. podpisano umowę na opracowanie koncepcji bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową Warszawa – Gdańsk. Opiewający na kwotę blisko 21 tysięcy złotych kontrakt władze Legionowa podpisały z firmą „LS Projekt Łukasz Świąder” z Wołomina. – Rozważanych jest kilka wariantów. Zlecone zostało wykonanie koncepcji. Jak będą one gotowe, zostaną skonsultowane z mieszkańcami – potwierdza rzeczniczka prasowa legionowskiego magistratu. – Do końca lutego br. muszę opracować koncepcję w 2 wariantach. Pierwszy z nich dotyczy budowy tunelu kolejowego w ciągu ulicy Polnej, zaś drugi budowy wiaduktu kolejowego na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi – ujawnia Łukasz Świąder z wołomińskiego „LS Projekt”, który obecnie jest w trakcie opracowywania wspomnianych dokumentów. Kiedy ta 2-wariantowa koncepcja bezkolizyjnych przepraw przez tory kolejowe na legionowskim Bukowcu zostanie sfinalizowana, z jej szczegółami w pierwszej kolejności zapoznają się władze miasta. Potem prawdopodobnie przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne z mieszkańcami Legionowa.

Koncepcja dla kolejarzy do końca maja

Działania nad budową bezkolizyjnej przeprawy przez tory na Bukowcu potwierdza legionowski ratusz. – Otrzymaliśmy od „PKP PLK” pismo, w którym kolej deklaruje współpracę finansową przy budowie przejścia pod warunkiem przedstawienia koncepcji do końca maja 2018r. – informuje Tamara Mytkowska, rzeczniczka prasowa legionowskiego magistratu, podkreślając zarazem, że przedmiotowe rozmowy trwają już od co najmniej kilkunastu miesięcy. – Idealnie byłoby stworzenie 2 nowych przepraw bezkolizyjnych oraz jednej kładki dla pieszych, ale na tę chwilę rozmowy dotyczą jednego przejścia w rejonie Bukowca – ujawnia rzeczniczka ratusza.

Kilka faktów z przeszłości

Można powiedzieć, że budowa wiaduktu kolejowego na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi w Legionowie będzie inwestycją na pewno prostszą w wykonaniu. Pomysł ten po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w maju 2017r. podczas spotkania władz miasta z legionowianami z Nowego Bukowca. – Powstał pomysł, abyśmy na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi i Przemysłowej zbudowali tunel dla samochodów osobowych. Fakty są jednak takie, że kolejarze nie godzą się na budowę tunelu w tym miejscu, gdyż taka budowa powodowałaby utrudnienia w ruchu pociągów. Wolą, aby w tym miejscu powstał wiadukt – mówił wówczas prezydent Roman Smogorzewski, który wtedy bardziej skłaniał się do budowy w tym miejscu tunelu kolejowego. Wówczas też okazało się, że budowa tunelu, czy też wiaduktu na przedłużeniu ul. Roi byłaby inwestycją tańszą w wykonaniu, aniżeli podobna, tyle że zrealizowana w miejscu obecnego przejazdu kolejowego ul. Polnej. – To jest lepsze rozwiązanie, bo od strony ulicy generała Bolesława Roi są 3 tory kolejowe, zaś na przejeździe w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej, tych torów jest 5. Tunel w tej lokalizacji siłą rzeczy musiałby być dłuższy – przekonywała wówczas głowa miasta. Koncepcja budowy tunelu kolejowego na przedłużeniu ulic Polnej i Kwiatowej w Legionowie, jeszcze nieco ponad pół roku temu zdawała się być już nieaktualna. – Nie wyobrażam sobie zamknięcia na 2 lata przejazdu w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej, bo to niestety wiązałoby się z tym, gdybyśmy w tym miejscu mieli budować, czy to tunel, czy to wiadukt. Miastu groziłby paraliż komunikacyjny – tak w maju 2017r. tłumaczył mieszkańcom prezydent Roman Smogorzewski.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 23

  1. Przestrzegam mieszkańców Bukowca przed nie spełnionymi obietnicami. Prezydent już rok temu na spotkaniu z mieszkańcami w Zespole Szkół nr 1 obiecał działania aby uspokoić ruch na Bukowcu. A teraz obiecuje wiadukt. To nierealne aby wyekzekwować aby nie jeździły nim ciężarówki, tak jak teraz nie są w stanie z tym problemem poradzić. Działania te spowodują że Państwa dzielnica stanie się punktem tranzytowym dla TIRów, szczególnie dla pobliskiej nowo budowanej galerii handlowej i chyba o to tu tak naprawdę chodzi. Po przebudowie DK61 obecny przejazd w ciągu Kwiatowa-Polna z powodzeniem wystarczy bo stanie się przeprawą lokalną.

  2. W wielu miejscowościach wybudowano niskie tunele pod którymi może przejechać tylko i wyłącznie samochód osobowy.
    Wybrano takie rozwiązanie aby samochody ciężarowe nie miały fizycznej możliwości przejazdu w tym miejscu

  3. Wybory się zbliżają a Roman z Grabcem: obiecali przebudowę DK61 ale na obietnicach się skończyło – sprawę załatwił PIS, obiecali szpital ale na obietnicach się skończyło – sprawę załatwia PIS, obiecali pociąg do Zegrza i co? (ano nic). Czyżby zbliżały się wybory i sztandarowe dyżurne hasła Romanów zrealizował lub realizuje kto inny bo oni nie dali rady, to trzeba wymyśleć nowe? A może najpierw wypada zrealizować to co w marcu ubiegłego roku obiecało się na spotkaniu z mieszkańcami a jest w dodatku o wiele prostsze i bardziej realne do załatwienia?

  4. WRESZCIE!!!

    tylko tunel Polna/Kwiatowa
    wiadukt z Roi do… lasu jest bez sensu, i wcale nie łatwy w wykonaniu pod linią energetyczną

  5. Mam nadzieję, że projektanci będą pamiętać także o niezmotoryzowanych – gdyby tunel miał powstać na Polnej, sporo mieszkańców zostałoby odciętych. Proponowanie im nadkładania drogi do wiaduktu to nie jest rozwiązanie.
    Natomiast, gdyby zdecydowano się na wiadukt w ciągu Roi – to może warto rozważyć budowę kolejnego przystanku kolejowego pod wiaduktem i ten wiadukt z przystankiem zintegrować? To, co nie udało się na głównej stacji, byłoby możliwe ponad kilometr dalej. Ponadto, polepszyłoby to dostęp do kolei dla mieszkańców Bukowca.

    • Nie martw się, nic tam nie powstanie, to wyborcza kiełbacha.

  6. Przeprawa przez tory powinna powstać bliżej centrum miasta pomiędzy tunelem w ciągu ul. Krakowskiej a wiaduktem w ciągu drogi krajowej gdzie na odcinku ponad 2 km nie ma żadnego innego przejazdu a nie w odległości 400m (Kwiatowa) lub 900m (gen Roi) od innej istniejącej bezkolizyjnej przeprawy czyli wiaduktu. Po przebudowie DK61 przejazd na Kwiatowej/Polnej zostanie odciążony i problem z korkami znacznie się zmniejszy. Budowa wiaduktu na granicy miasta z lasem wydaje się być bezsensowna. Należy przeanalizować możliwość budowy przeprawy na przedłużeniu ul. Krasińskiego z włączeniem w ul. Kolejową co przy okazji odciąży przepełniony już tunel!

    • Oczywistym, dla mnie, jest prawdziwy cel tego rozwiązania. Jest to wiadukt dla ciężarówek do nowej galerii wśród domów jednorodzinnych Bukowca.

      • Kolej jest skłonna dofinansować budowę w ramach programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. Czyli potencjalna kasa pojawi się tylko jeżeli zniknie problematyczny ze względu bezpieczeństwa przejazd kolejowy. To gdzie i ile stoimy korkach ich wcale nie interesuje.

  7. ja nie rozumiem do czego miałby prowadzić wiadukt z Roi, bo po drugiej stronie jest tylko las!!! Trzeba by wyciąć ze 3KM drzew aby puścić tam drogę…

    • Tu może nie chodzić moim zdaniem, o polepszenie komunikacji bo jeśli by o to chodziło to by pobudowano nową przeprawę gdzieś bliżej centrum miasta aby lepiej skomunikować różne dzielnice miasta. Chodzi moim zdaniem o TIRy do galerii.

      • TIRy z lasu do galerii? Dobrze się czujesz?

      • Tiry w lesie i galeria która nie powstanie ale AO dalej wieży w spisek

  8. Jak dla mnie to typowa kiełbasa wyborcza, w dodatku rzucona tydzień po tym jak się okazało że PIS robi to, co oni tylko obiecywali a więc sprzątnął sprzed nosa ich dyżurne obietnice. Kiełbasa bardzo stara i nieaktualna, bo rzeczywiście po szybkim dokończeniu poszerzenia drogi krajowej nowa przeprawa jest bardziej potrzebna gdzieś w centrum miasta a nie 400 m od nowej i w lesie.

    • Przy takiej ilości mieszkańców i rzecz jasna samochodów bezkolizyjne przeprawy na Bukowcu i w centrum miasta miałyby sens
      Dlaczego mamy stać przed wyborem tunel na Bukowcu czy w centrum
      O wiele mniejsze miejscowości mają to rozwiązane dużo lepiej niż 55 tyś Legionowo

  9. Placu zabaw nie mogą zrobić, a oni o wiadukcie myślą, zejdzie na ziemię, to tylko puste obietnice.

    • MIKI a jak sie okaże że jednak powstanie to Ty polecisz w kosmos?

  10. Zgadzam się z opiniami że przebudowa trasy 61 w dużym stopniu rozwiąże problem. Jako mieszkaniec osiedla Nowy Bukowiec nie bardzo widzę przy naszych blokach wiadukt i trasę objazdową bo nie kupowałem tu mieszkania przy jakiejś trasie i niech tak zostanie. Jak komuś źle służy układ komunikacyjny to dlaczego wybrał to miejsce.

    • Jak Kali wybudować innym obwodnicę Legionowa z tunelem to dobrze. Jak Kalemu chcieć wybudować podobną drogę tuż obok domu to już niedobrze, bardzo niedobrze
      Kali nie widzieć też problemu w smrodzących samochodach które stoją godzinami przed zamkniętym przejazdem

      • Kali korespondować z urzędem miasta w sprawie wdrożenia zabezpieczeń okolicznym mieszkańcom ale Kalemu odpusać że jic nie da się zrobić. Kalemu prezydent obiecać na spotkaniu z mieszkańcami w Zespole Szkół nr 1 rok temu że w ciągu 6 tygodninprezydent coś zrobić. Ale skoro Kalego prezydent ma gdzieś to zaufanie Kalego travi się tylko jeden jedyny raz.

        • spokojnie kochani rozmawiałem z Farmazonem….damy rade tego kretacza zmielić……

  11. Chciałby Pan mieć wiadukt kilka metrów od swojego bloku i na dodatek jeszcze perony PKP? Czy Pan wie o czym mówi? Ja mieszkam na Bukowcu w bloku który byłby w bardzo bliskiej granicy z tym planowanym molochem. Akurat z balkonu miałbym widok na wiadukt + hałas + spaliny i tylko w łeb sobie strzelić. A miało być pięknie, cicho i zielono.

  12. Nie chcemy przeprawy na Bukowcu. A kto pozwoli wyciac taki kawal lasu – znak zapytania

Dodaj komentarz