Kolejarze chcą dołożyć się do budowy bezkolizyjnej przeprawy przez tory kolejowe na legionowskim Bukowcu. Czy to będzie tunel w ciągu ulicy Polnej, czy też może wiadukt na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi, czas pokaże. Do końca lutego wybrany przez miasto projektant ma przygotować koncepcję tych inwestycji.
Zdaje się, że trwający od wielu lat impas w rozmowach legionowskich włodarzy z szefostwem zarządzającej krajową infrastrukturą kolejową spółki „PKP Polskie Linie Kolejowe” („PKP PLK”) wreszcie został przełamany. Okazuje się, że kolejarska spółka chce współfinansować inwestycję drogowo-kolejową realizowaną na terenie naszego miasta. – „PKP PLK” podjęły rozmowy z miastem na temat stworzenia w Legionowie stałej bezkolizyjnej przeprawy przez tory. Spółka przygotowuje się do uruchomienia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 projektu pt. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. Stwarza on możliwość współpracy z zarządcami dróg w zakresie współfinansowania inwestycji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę skrzyżowań bezkolizyjnych – poinformował naszą redakcję Karol Jakubowski z zespołu prasowego „PKP PLK”. – W związku z tym wystąpiliśmy do władz Legionowa z propozycją wsparcia przedsięwzięcia, jakim byłoby stworzenie bezkolizyjnego przejazdu w ciągu ulicy Polnej. Czekamy na odpowiedź ze strony miasta. W przypadku zainteresowania realizacją inwestycji, miasto będzie musiało przygotować koncepcję, co do kształtu, rozwiązań technicznych obiektu, sposobu powiązania go z lokalnym układem komunikacyjnym oraz szacunkową wartością prac. Po przygotowaniu tego dokumentu możliwe będą dalsze uzgodnienia współpracy – dodaje Jakubowski.
Legionowianie zdecydują: tunel czy wiadukt?
Okazuje się, że pierwsze działania w tej materii poczyniono pod koniec ubiegłego roku. 6 grudnia 2017 r. podpisano umowę na opracowanie koncepcji bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową Warszawa – Gdańsk. Opiewający na kwotę blisko 21 tysięcy złotych kontrakt władze Legionowa podpisały z firmą „LS Projekt Łukasz Świąder” z Wołomina. – Rozważanych jest kilka wariantów. Zlecone zostało wykonanie koncepcji. Jak będą one gotowe, zostaną skonsultowane z mieszkańcami – potwierdza rzeczniczka prasowa legionowskiego magistratu. – Do końca lutego br. muszę opracować koncepcję w 2 wariantach. Pierwszy z nich dotyczy budowy tunelu kolejowego w ciągu ulicy Polnej, zaś drugi budowy wiaduktu kolejowego na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi – ujawnia Łukasz Świąder z wołomińskiego „LS Projekt”, który obecnie jest w trakcie opracowywania wspomnianych dokumentów. Kiedy ta 2-wariantowa koncepcja bezkolizyjnych przepraw przez tory kolejowe na legionowskim Bukowcu zostanie sfinalizowana, z jej szczegółami w pierwszej kolejności zapoznają się władze miasta. Potem prawdopodobnie przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne z mieszkańcami Legionowa.
Koncepcja dla kolejarzy do końca maja
Działania nad budową bezkolizyjnej przeprawy przez tory na Bukowcu potwierdza legionowski ratusz. – Otrzymaliśmy od „PKP PLK” pismo, w którym kolej deklaruje współpracę finansową przy budowie przejścia pod warunkiem przedstawienia koncepcji do końca maja 2018r. – informuje Tamara Mytkowska, rzeczniczka prasowa legionowskiego magistratu, podkreślając zarazem, że przedmiotowe rozmowy trwają już od co najmniej kilkunastu miesięcy. – Idealnie byłoby stworzenie 2 nowych przepraw bezkolizyjnych oraz jednej kładki dla pieszych, ale na tę chwilę rozmowy dotyczą jednego przejścia w rejonie Bukowca – ujawnia rzeczniczka ratusza.
Kilka faktów z przeszłości
Można powiedzieć, że budowa wiaduktu kolejowego na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi w Legionowie będzie inwestycją na pewno prostszą w wykonaniu. Pomysł ten po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w maju 2017r. podczas spotkania władz miasta z legionowianami z Nowego Bukowca. – Powstał pomysł, abyśmy na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi i Przemysłowej zbudowali tunel dla samochodów osobowych. Fakty są jednak takie, że kolejarze nie godzą się na budowę tunelu w tym miejscu, gdyż taka budowa powodowałaby utrudnienia w ruchu pociągów. Wolą, aby w tym miejscu powstał wiadukt – mówił wówczas prezydent Roman Smogorzewski, który wtedy bardziej skłaniał się do budowy w tym miejscu tunelu kolejowego. Wówczas też okazało się, że budowa tunelu, czy też wiaduktu na przedłużeniu ul. Roi byłaby inwestycją tańszą w wykonaniu, aniżeli podobna, tyle że zrealizowana w miejscu obecnego przejazdu kolejowego ul. Polnej. – To jest lepsze rozwiązanie, bo od strony ulicy generała Bolesława Roi są 3 tory kolejowe, zaś na przejeździe w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej, tych torów jest 5. Tunel w tej lokalizacji siłą rzeczy musiałby być dłuższy – przekonywała wówczas głowa miasta. Koncepcja budowy tunelu kolejowego na przedłużeniu ulic Polnej i Kwiatowej w Legionowie, jeszcze nieco ponad pół roku temu zdawała się być już nieaktualna. – Nie wyobrażam sobie zamknięcia na 2 lata przejazdu w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej, bo to niestety wiązałoby się z tym, gdybyśmy w tym miejscu mieli budować, czy to tunel, czy to wiadukt. Miastu groziłby paraliż komunikacyjny – tak w maju 2017r. tłumaczył mieszkańcom prezydent Roman Smogorzewski.