Warszawską otworzą podobno w listopadzie

52044a39e1a5d.jpg

Od ponad dwóch miesięcy kierowcy niecierpliwie oczekują otwarcia odcinka drogi Warszawskiej, która praktycznie jest gotowa. Mimo źe prace budowlane juź się zakończyły, wciąź trwa uzupełnianie dokumentacji, niezbędnej do odbioru robót i dopuszczenia drogi do uźytku.  Wszystko wskazuje na to, źe w listopadzie być moźe Warszawska zostanie oddana do uźytku.

Przebudowa ul. Warszawskiej rozpoczęła się w czerwcu 2010 a roboty miały się zakończyć w sierpniu 2011 roku. W międzyczasie wykonawca wykazywał wiele utrudnień, które uniemoźliwiły wykonanie robót w terminie. Przeszło miesiąc temu z placu budowy wyszli robotnicy, jednak część ulicy nadal jest nieprzejezdna. Według wykonawcy, firmy Strabag kierowcy mogliby jeżdzić po niej juź od 30 sierpnia, jednak obowiązujące przepisy nie pozwalają na oddanie jej do ruchu. – Proszę do nas nie mieć pretensji – mówi kierownik budowy Mieczysław Ciupa – Takie są procedury i nasze prawo budowlane. Juź drugi miesiąc czekamy na odbiór robót.

Nie zgadzam się
– Źeby złoźyć dokumenty o pozwolenie na uźytkowanie trzeba zastosować się do odpowiednich procedur – wyjaśnia rzecznik GDDKiA Małgorzata Tarnowska. – Nie zgadzam się z zarzutem o opieszałości. To dokumentacja powykonawcza. Jednym z dokumentów, które są konieczne jest mapa geodezyjna z naniesionymi zmianami, wybudowanymi i przebudowanymi zmianami. Wiadomo, źe geodeta moźe to wykonać dopiero po pełnym zakończeniu inwestycji. Jak opowiada rzecznik GDDKiA do nadzoru budowlanego trafiają aprobaty techniczne, badania techniczne przeprowadzane przez wykonawcę np. nawierzchni, podłoźa, betonu. W trakcie budowy jezdni na szeroką skalę modyfikowano infrastrukturę podziemną, kabli, sieci wodociągowo-kanalizacyjne. – Na przykład jak przekładaliśmy gaz, to potrzebowaliśmy protokołu odbiorczego. Zbierała się komisja, składająca się z przedstawicieli nadzoru, wykonawcy, gazowni. Podobne procedury dotyczyły przeniesień energetycznych – opowiada Tarnowska.

Po wniosku znaki drogowe
Komplet ma być złoźonych w bieźącym tygodniu do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Nadzór budowlany po akceptacji dokumentów zwoła komisję, która uda się na wizję lokalną i sprawdzi w rzeczywistości wykonaną inwestycję. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, komisja podpisze decyzje na uźytkowanie. Dopiero wtedy Wydział Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sprawdzi oznakowanie drogi.

5 lat gwarancji na usterki
– Usterki są nadal na bieźąco poprawiane przez Strabag – mówi rzecznik GDDKiA Małgorzata Tarnowska. – Poprawiane były chodniki, krawęźniki, które zostały uszkodzone, układano humus pod ekranami. Kontrole są wykonywane cały czas, a usterki zgłaszane wykonawcy, który natychmiast je naprawia. Po oddaniu do uźytku tej trasy wejdzie w źycie gwarancja. Wykonawca na swój koszt będzie musiał poprawiać wady, niedociągnięcia. Od momentu wydania świadectwa przejęcia przez nadzór GDDKiA, będzie obowiązywała 5-letnia gwarancja. – Wszystkie prace zostały juź wykonane – potwierdza gotowość oddanie do ruchu drogowego wszystkich pasów rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

Iwona Wymazał