Zastąpienie krótkich pociągów długimi, zwiększenie liczby ich kursów do łącznie 120 z Legionowa do Warszawy i z powrotem oraz uruchomienie nowej linii S40 łączącej m. in. Legionowo ze stolicą – to zmiany wprowadzone przez stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w rozkładach jazdy i trasach Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), które wejdą w życie od najbliższej niedzieli, 15 grudnia 2024 r. Gmina dopłaca do funkcjonowania SKM około 12 mln złotych rocznie.
Już w tę niedzielę, 15 grudnia 2024 r. mieszkańcy naszego regionu, a zwłaszcza legionowianie zyskają znacznie lepszą komunikację transportem zbiorowym ze stolicą. Zapowiadane wiosną 2024 r. zmiany w tej ofercie, wreszcie bowiem zostaną wdrożone w życie.
Co nowego w transporcie publicznym?
Zastąpienie krótkich pociągów długimi, zwiększenie liczby ich kursów do łącznie 120 z Legionowa do Warszawy i z powrotem oraz uruchomienie nowej linii S40 łączącej m. in. Legionowo ze stolicą – to najważniejsze zmiany wprowadzone przez stołeczny ZTM w rozkładach jazdy i trasach pociągów SKM. Dzięki tym rozwiązaniom pociągi SKM nie powinny być już tak przepełnione w godzinach porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych. Od lat na tego rodzaju niedogodności narzekali pasażerowie korzystający z tej formy komunikacji publicznej. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Legionowa dotyczących zwiększenia liczby pociągów do i z Warszawy, ZTM podjął decyzję o ujednoliceniu ruchu kolejowego i poprowadzeniu m. in. linii S3 z Legionowo Centrum, a linii S4 i S40 przez Legionowo Piaski. Wynika to z przepustowości mostu średnicowego i zbliżającego się remontu Warszawy Wschodniej. Rozwiązanie umożliwi zwiększenie liczby pociągów z Legionowa do Warszawy o 19 kursów – informują legionowscy urzędnicy.
Wzrośnie liczba połączeń kolejowych Legionowa ze stolicą
Od połowy grudnia 2024 r. wzrośnie liczba pociągów odjeżdżających w dni powszednie z legionowskich stacji kolejowych do tych mieszczących się w stolicy z obecnych około 40 do około 60.
Skrócenie trasy S3. Pociąg nie dojedzie do stacji Legionowo Piaski
Począwszy od niedzieli, 15 grudnia 2024 r. trasa pociągów S3, łączących Legionowo z lotniskiem imienia Fryderyka Chopina na warszawskich Włochach zostanie skrócona. Nie będą one już dojeżdżać do stacji kolejowej Legionowo Piaski i skończą swój bieg na stacji Legionowo. Co więcej, dotąd krótkie pociągi kursujące na tej trasie zastąpione zostaną długimi. Rozkład jazdy pociągu S3 obowiązujący od niedzieli, 15 grudnia 2024 r. można sprawdzić w tym miejscu.
Uruchomienie nowej linii kolejowej S40
Utracenie połączenia kolejowego ze stolicą, legionowianom zamieszkałym na osiedlu Piaski ma zrekompensować uruchomienie nowej linii kolejowej. Będzie to linia S40, która od niedzieli, 15 grudnia 2024 r. połączy Piaseczno z Radzyminem, zaś jego trasa będzie przebiegała przez takie stacje kolejowe jak Legionowo, Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt i Dąbkowizna. W przypadku tej linii kolejowej, dotąd krótkie pociągi kursujące na tej trasie, również zastąpione zostaną długimi. Rozkład jazdy pociągu S40 obowiązujący od niedzieli, 15 grudnia 2024 r. można sprawdzić w tym miejscu.
Dłuższe pociągi S4
Legionowian, w tym tych zamieszkałych na osiedlu Piaski wciąż też będzie obsługiwać linia kolejowa S4, łącząca Piaseczno z Zegrzem Południowym. Począwszy od niedzieli, 15 grudnia 2024 r. trasa tego zatrzymującego się na takich stacjach kolejowych jak Legionowo, Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Wieliszew Centrum i Zegrze Południowe pociągu nie zmieni się, jednak dotąd krótkie składy na niej kursujące, zastąpione zostaną tymi długimi. Rozkład jazdy pociągu S4 obowiązujący od niedzieli, 15 grudnia 2024 r. można sprawdzić w tym miejscu.
– Obecnie linia S3 jadąca przez m. in. Legionowo Piaski do Lotniska Chopina obsługiwana jest przez krótkie pociągi. Z uwagi na duże zainteresowanie podróżnych w relacji Zegrze Południowe-Piaseczno przez m. in. Wieliszew, Legionowo Piaski, Warszawę Gdańską i Zachodnią, ZTM podjął decyzję o skierowaniu pociągów długich. Te zaś z powodów technicznych nie mogą wjeżdżać na stację Warszawa Lotnisko Chopina. Podróż z Legionowa Piaski do stacji Warszawa Lotnisko Chopina wciąż jest możliwa, choć wymaga przesiadki na stacji Legionowo Centrum. Przesiadka wydłuża podróż średnio o 10 minut. Dla mieszkańców Legionowa Piaski jest to mniej wygodne rozwiązanie, jednak ZTM patrzy całościowo na komfort i bezpieczeństwo przemieszczania się pasażerów. Zastosowanie długich pociągów na linii S4 i S40 okazało się w tej sytuacji najbardziej racjonalnym rozwiązaniem – komentują pracownicy Urzędu Miasta (UM) w Legionowie. – W chwili obecnej nie ma możliwości technicznych obsługi pociągów ze stacji Legionowo Piaski. PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) nie zgadzają się na zawracanie pociągów za stacją Legionowo Piaski. Żeby było to możliwe konieczne byłoby wybudowanie bocznicy dla pociągów SKM. Kierownictwo ratusza wspólnie z ZTM analizuje możliwości techniczne i finansowe zmian na liniach kolejowych. Takie zmiany muszą być jednak konsultowane i akceptowalne przez wszystkie samorządy, po których terenie przejeżdża SKM i które ją współfinansują. Miasto zaakceptowało wypracowane rozwiązania czasowe i organizacyjne dla linii SKM S3, S4 i S40 na początku kwietnia 2024 r. – czytamy następnie w oficjalnym komunikacie.
Wielomilionowe dopłaty do pociągów SKM
Legionowski samorząd dokłada się do kosztów funkcjonowania pociągów SKM. W 2024 r. poniesie z tego tytułu koszty na poziomie blisko 11,4 mln zł rocznie. W 2025 r. wydatki na ten cel szacowane są na poziomie nieco ponad 11,8 mln zł rocznie.