18 miesięcy ma trwać budowa Centrum Komunikacyjnego w Legionowie, projektu współfinansowanego ze szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. 7 lutego poznamy wykonawcę jednej z najważniejszych budowli w historii powiatu.
Dzięki ogłoszonemu na początku stycznia br., przez Urząd Miasta Legionowo, przetargowi na budowę Centrum Komunikacyjnego w Legionowie, poznaliśmy ostateczny kształt tej ogromnej, strategicznej z punktu widzenia powiatu legionowskiego, inwestycji. Budowa będzie składała się z czterech segmentów: budowy dworca, garażu, połączenia drogowego ulicy Polnej i Piaskowej oraz rozbudowy istniejącego przejścia podziemnego. Głównym kryterium przetargu jest cena oraz termin gwarancji.
Dworzec
Aktualne zabudowania, tymczasowy budynek dworca kolejowego i autobusowego w postaci parterowego baraku kontenerowego musi zostać rozebrany. Nowy budynek dworca przy ul. Tadeusza Kościuszki będzie oferował powierzchnię komercyjną, biurową, magazynową oraz publiczną i komunikacyjną. Na parterze znajdzie się 6 lokali usługowych, poczekalnia i kasy biletowe. Na pierwszym piętrze zaprojektowano stanowiska komputerowe, salę wystawową, widowiskową i rozkładaną scenę. Na drugim piętrze znajdą się pomieszczenia dla pracowników dworca oraz gabinet przyszłego dyrektora Centrum Komunikacji. Aktualny projekt zakłada niewiele większą powierzchnię zabudowy i wysokość niż pierwotnie planowano. Zamiast 15,3 m budynek w najwyższym punkcie będzie liczył 15,9 m wysokości. Na przydworcowym parkingu zmieści się 97 samochodów. Kubatura dworca wynosić będzie 17297,7 m3, a powierzchnia zabudowy 1217 m2. Budynek będzie liczył 3 kondygnacje.
Garaż
Budynek wielopoziomowego garażu przy ul. Zegrzyńskiej zostanie wykonany w technologii parkingu otwartego. Z pierwotnie zaproponowanych 1800 miejsc parkingowych w ostatecznym projekcie pozostały 774 miejsca. Przed parkingiem przewidziano kolejne 52 miejsca. Garaż zamiast czterech pięter, będzie liczył trzy poziomy z czego trzeci, ostatni postanie niezadaszony. Porównując projekt do początkowych propozycji, okazuje się, że zamiast trzech wjazdów zostały dwa od strony torów, dwa od strony osiedla, a także wyjazd ślimakowy. Zamiast ośmiu klatek z windami, projekt zakłada trzy i jedną windę. Powierzchnia zabudowy zamiast 10509 m2, będzie liczyć ledwo 6570 m2.
Droga przez Piaski
Wzdłuż linii kolejowej ma powstać droga, która połączy ulicę Polną z Piaskową. Jej zadaniem będzie usprawnienie komunikacji dla mieszkańców dojeżdżających do wielopoziomowego parkingu. Ma powstać tu również chodnik, zatoki autobusowe oraz zjazdy. Nowa lokalna droga będzie wąska i ma mieć 6 metrów szerokości.
Rozbudowa przejścia
Jednym z elementów przetargu na wykonanie Centrum Komunikacyjnego jest również budowa przejścia podziemnego pod ul. Torową w Legionowie. Ta budowa na terenie zamkniętym należącym do PKP, będzie wymagać od wykonawcy modernizacji istniejącej sieci ciepłowniczej, przeniesienia kabli elektroenergetycznych, teletechnicznych i remontu kanalizacji deszczowej. Powstanie tu przejście o szerokości 3 m i długości ponad 12 m wraz z oświetleniem, chodnik, schody i pochylnia.
Wymagania urzędu
Liczbę uczestników przetargu oraz nazwy startujących w nim firm, urząd trzyma w tajemnicy. Koperty z dokumentami zostaną otworzone dopiero 7 lutego o 11.30. Aby mieć szansę na przystąpienie do przetargu, firmy muszą wpłacić wadium niebagatelnej wysokości bo ponad 1,1 mln złotych. Urząd postawił wiele obostrzeń i warunków dla przyszłego wykonawcy. Każdy z nich musiał w ostatnich pięciu latach wybudować, co najmniej 2 obiekty wielokondygnacyjne o łącznej kubaturze nie mniejszej niż 30 tysięcy m3, z czego jeden o wartości brutto minimum 18 mln oraz drugi o wartości 12 mln zł. Wykonawca musi się też wykazać doświadczeniem z zakresu budowy dróg. W ostatnich pięciu latach miał wybudować minimum 2 tys. mb dróg o wartości minimum 8 mln zł i 8 tys. m2 nawierzchni asfaltowej oraz 4 tys. m2 kostki brukowej.
Obawy o nadzór
Szacunkowy koszt całej inwestycji wynosi ok. 37 mln zł. Wielobranżowy nadzór inwestorski nad całością budowy będzie prowadziła firma Bud-Invent. Niestety jest to firma, która ostatnio nie cieszy się dobrą opinią. Lokalne media opisują skandal związany z budową Aquaparku w Słupsku, ogólnopolskie codziennie informują o zamkniętym lotnisku w Modlinie (z powodu wadliwie wykonanego pasa startowego). W obu przypadkach firma Bud-Invent pełniła rolę inwestora zastępczego – czyli robiła dokładnie to samo, co ma zrobić w Legionowie. Czy uda się bez kłopotów zakończyć tę jakże ważną dla miasta inwestycję, czas pokaże.
iw