W Prowadzonym przez ostatnie trzy tygodnie Plebiscycie czytelników Gazety Powiatowej na Najlepszą Aptekę w Legionowie zwycięźyła Apteka w klinice Mediq. Zwycięska apteka zdobyła blisko 80% głosów czytelników. O tajniki sukcesu w mieście, w którym aptek jest jak grzybów po deszczu zapytaliśmy właścicielkę placówki, Annę Sulik.
Kiedy powstała Pani apteka?
Apteka w klinice Mediq powstała w 2005 roku. Było to związane z otwarciem nowej siedziby kliniki przy ul. Piłsudskiego 20. Zamierzeniem właścicieli obiektu było zorganizowanie placówki medycznej w jak największym stopniu spełniającej wymagania pacjenta – tak teź się stało, a apteka jest naturalnym uzupełnieniem oferty placówki. Dzięki temu znalazła się w projekcie tego obiektu.
Czy to jedyna lokalizacja? Czy to pierwsza apteka jaką Pani załoźyła?
Apteka w Legionowie to juź moja druga apteka. Pierwsza to „Apteka 2000” połoźona w Centrum Medycznym w Błoniu koło Warszawy. Funkcjonuje od przeszło dziesięciu lat w systemie całodobowym, co spotyka się z przychylnością mieszkańców miasta i okolic.
Dlaczego zdecydowała się Pani na otworzenie kolejnej placówki w Legionowie? Co wpłynęło na wybór tej lokalizacji?
Uwaźam, źe apteka w centrum medycznym, klinice, przychodni to dobra lokalizacja, zarówno dla prowadzącego jak i dla klientów. Początki były trudne i trochę czasu minęło zanim pacjenci przyzwyczaili się, źe mają aptekę zaraz po wyjściu z gabinetu. Jest to niezwykle istotne dla osób starszych oraz dla tych, którym schorzenia sprawiają trudność w dotarciu po lekarstwa. Dodatkowym argumentem za wyborem tej lokalizacji było to, źe w dzisiejszych czasach cały czas się śpieszymy, więc pacjenci chętnie korzystają z moźliwości zrobienia zakupów na miejscu.
Czy potrzeba było specjalnych starań, by wynająć tam lokal? Jak dowiedziała się Pani o takiej moźliwości?
O takiej moźliwości dowiedziałam się przy okazji pobytu w klinice, poniewaź sama korzystam jej usług. Po rozmowie z właścicielem obiektu, któremu zaleźało na powstaniu apteki i dobrej współpracy, zdecydowałam się na podjęcie tego wyzwania i podpisałam umowę wynajmu.
Czy apteka specjalizuje się w jakiejś dziedzinie?
Lokalizacja apteki ma ścisły związek z asortymentem towarowym, poniewaź klientem moźe być kaźdy pacjent kliniki. Apteka musi być na to przygotowana, więc oprócz suplementów diety, opatrunków i kosmetyków mamy leki najczęściej poszukiwane przez pacjentów. Musimy być przygotowani zarówno asortymentowo jak i ilościowo, by na naszych półkach znalazły się leki dla kaźdego klienta, nawet tego, który sporadycznie korzysta z naszych usług. Mamy bardzo duźy asortyment leków okulistycznych, co bezpośrednio związane jest ze specjalnością kliniki. Posiadamy równieź często poszukiwane kosmetyki znanych firm produkcji polskiej i zagranicznej, zarówno dla dzieci jak i dla osób dorosłych.
Czy apteka stawia na stałych klientów czy woli pozyskiwać nowych?
Kaźda osoba, która przekracza próg apteki to nasz potencjalny klient, któremu trzeba pomóc i spełnić jego oczekiwania. Staramy się więc, aby zawsze uzupełniać asortyment apteki o nowe preparaty pojawiające się na rynku, aby pacjent był zadowolony i znalazł to czego szuka w dobrej cenie. Klient, który będzie usatysfakcjonowany jakością obsługi przyjdzie do nas po raz kolejny i następny. Nasi stali pacjenci muszą wiedzieć, źe pamiętamy o lekach, które zaźywają i jesteśmy zawsze przygotowani na to, źe zawitają do nas z kolejną receptą. Dodatkowo mogą równieź liczyć na rabaty i promocje w ramach karty stałego klienta.
Czym Pani się zajmuje na co dzień?
W związku z tym, źe muszę się skupić na funkcjonowaniu zarówno apteki w Legionowie jak i w Błoniu zajmuję się raczej finansami i organizacją pracy. W związku z tym nie mam bezpośredniego kontaktu z pacjentami. Kontroluję jednak ceny i jeźeli trzeba, weryfikuję marźe naliczane na leki i suplementy diety kupowane do apteki. Chciałabym zachować – w miarę moźliwości – atrakcyjne dla pacjentów ceny. Specyfika tej działalności jest taka, źe nie zawsze zysk jest najwaźniejszy. Nie raz trzeba zostawić ekonomię i kierować się zupełnie czymś innym, kiedy trzeba po prostu komuś pomóc. Personel apteki równieź jest na to wyczulony.
Zespół w Aptece sprawia wraźenie zgranej ekipy. Jak udało się skompletować taki skład? Czym musi charakteryzować się farmaceuta pracujący w Pani Aptece? Lubi Pani swoją pracę?
Bardzo lubię, chociaź nie raz jest mi cięźko wszystko ogarnąć. Czasem pojawiają się kłopoty. Jestem jednak zadowolona z tego co robię. W obu aptekach pracuje dwadzieścia osób. Mogę śmiało powiedzieć, źe są to w obu przypadkach osoby, które tworzą zgrane zespoły. Szanuję osoby, z którymi pracuję. Moi pracownicy starają się, by nawet kiedy nie ma mnie w aptece, wszystko funkcjonowało tak jakbym sobie tego źyczyła. To równieź kwestia zaufania do ludzi.
Jaka jest polityka firmy co wpłynęło na to, źe zebraliście tak duźo głosów od czytelników Powiatowej?
Zawsze powtarzam, źe w aptece najwaźniejszy jest pacjent i to od jego opinii zaleźy nasze być albo nie być. Jeśli nie będzie zadowolony, będzie po prostu omijał aptekę szerokim łukiem i pójdzie do innej, a wybór jest szeroki. Kaźdy klient apteki musi być fachowo, sprawnie i miło obsłuźony. Czasem potrzebuje porady i oczekuje od nas pomocy. Oczywiście istotne są umiarkowane ceny – to jest równieź bardzo waźne. O tym wie personel apteki. Kiedy do apteki trafia recepta na bardzo specyficzny lek, którego nie posiadamy w naszym asortymencie, staramy się wtedy sprostać zamówieniu i jak najszybciej lek ten sprowadzić oraz powiadomić pacjenta. Wykonujemy równieź leki recepturowe i staramy się, aby pacjent w miarę naszych moźliwości jak najkrócej czekał na ich odbiór. Dla mnie sukcesem jest kaźdy zadowolony klient, który wraca do mojej apteki. Sekretem tego sukcesu są moi pracownicy, którzy bardzo dbają o jakość świadczonych usług, bo przecieź apteka to placówka usługowa. Oni wiedzą źe TO KLIENT JEST NAJWAŹNIEJSZY.
Plany na przyszłość?
Bardzo chciałabym, aby poziom pracy apteki został zachowany. Zadowolenie klienta to podstawa moich działań. Chciałabym równieź, by firma się dalej rozwijała i rozszerzała swoją działalność przy zachowaniu obecnej jakości usług.
red
Na zdjęciu pracownicy Apteki w klinice MEDIQ – to ich uśmiechy w znacznej części przyczyniły się do zwycięstwa apteki w plebiscycie.