ZTM negocjuje – wspólny bilet do marca?

520465d7c50ba.jpg

Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, w grudniu ubiegłego roku wypowiedział wszystkim podwarszawskim gminom, w tym miastu Legionowo i gminie Jabłonna, umowy dotyczące tzw. wspólnego biletu, uzasadniając to m.in. ograniczeniami stołecznego budżetu w 2013r.

 

ZTM wypowiedział umowy

Otrzymaliśmy pismo z 19 grudnia 2012r., informujące o znacznych ograniczeniach budżetowych w roku 2013 m.st. Warszawa, w związku z którymi ZTM jest zmuszony do zmiany formuły funkcjonowania i finansowania oferty „Wspólny Bilet ZTM-KM”. Miasto st. Warszawa nie może ponosić tak dużych kosztów funkcjonowania wspólnego biletu na obszarze gmin podwarszawskich w roku 2013. Jednocześnie ZTM poinformował, że oferta będzie funkcjonowała na dotychczasowych zasadach do 31 marca 2013 r., a oferta współpracy w tym zakresie od 1 kwietnia, zostanie przesłana w najbliższym czasie– informuje Tamara Mytkowska, rzecznik prasowy UM Legionowo. Z kolei ZTM w oficjalnym komunikacie prasowym, zamieszczonym na stronie internetowej wyjaśnił, że powyższe zmiany mają charakter formalny i nie przekreślają dalszego funkcjonowania tej oferty. – Decyzję o złożeniu wypowiedzeń, ZTM podjął po sesji budżetowej, na której Rada Warszawy ograniczyła przyszłoroczne wydatki na transport publiczny, a także w kontekście docierających do ZTM sygnałów z podwarszawskich gmin, o tym, że koszty, jakie ponoszą współfinansując wspólny bilet są dla nich zbyt dużym obciążeniem. Porozumienia z gminami mogą być rozwiązane za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia. ZTM chce więc ten warunek formalny spełnić. Zanim wypowiedzenia staną się prawomocne, ZTM będzie prowadził z gminami rozmowy na temat kontynuacji współpracy w dotychczasowej lub nowej formule – zawiadomił media ZTM.

 

Trwają negocjacje

Póki co, do UM Legionowo nie wpłynęła jeszcze żadna propozycja ze strony ZTM, dotycząca dalszej współpracy, w związku z nową formułą wspólnego biletu. Jedyną informacją, jaką się udało nam uzyskać od rzecznika prasowego ZTM-u, Igora Krajnowa, jest to, że aktualnie ZTM prowadzi negocjacje odnośnie zasad funkcjonowania wspólnego biletu z Kolejami Mazowieckimi (KM). Takowe negocjacje potwierdziła także Katarzyna Łukasik z Biura Rzecznika Prasowego KM. – Trwają rozmowy ZTM i KM na temat wypracowania formuły i określenia zasad kontynuacji oferty „Wspólny Bilet”. Na chwilę obecną trudno jest mówić o konkretach – poinformowała redakcję naszego tygodnika. Tymczasem na stronie internetowej „Kuriera Kolejowego”, w dniu 14 stycznia br, oficjalnie w sprawie tych negocjacji wypowiedział się Leszek Ruta, prezes warszawskiego ZTM-u. Stwierdził on, że wspólny bilet KM i ZTM jest w planie oszczędności w tej chwili najbardziej zagrożony i że jeżeli uda się go obronić to na pewno nie w takim wymiarze, jak funkcjonował on dotychczas.-Jeśli chodzi o ZTM to będziemy chcieli zmienić obecny system. Dzisiaj system rozliczeń między nami, a KM oraz między nami, a gminami jest z pociągokilometra, czyli płacimy wynegocjowaną stawkę za wszystkie pociągi, niezależnie od tego, ilu pasażerów z nich korzysta. My chcemy zaproponować rozwiązanie, które nazywamy „łomiankowskim”, czyli rozliczanie się za ilość sprzedawanych biletów-wyjaśnił dla „Kuriera Kolejowego”, Leszek Ruta, prezes ZTM-u. Dodał także, że opcją minimalną, jaką zakłada ZTM, jest utrzymanie wspólnego biletu w pierwszej strefie, czyli w Warszawie oraz na liniach, gdzie jeżdżą wspólnie KM i SKM. Decyzja w tej sprawie zależy od zarządu KM i najprawdopodobniej do końca stycznia br. powinny być już znane jakieś szczegóły wspólnego stanowiska ZTM-u i KM.

 

Legionowo czeka

W 2012r. na połączenia ZTM oraz KM i wspólny bilet, Legionowo wydało 4,83 mln zł. W 2013r. na komunikację miasto póki co zaplanowało przeznaczyć ok. 5 mln zł. UM Legionowo zapytany, o ile więcej pieniędzy ze swojego tegorocznego budżetu musiałby wydać, aby zachować ofertę wspólnego biletu dla mieszkańców po 31 marca 2013r., odpowiedział, że nie posiada aż tak szczegółowych informacji. – Koszty, jakie musielibyśmy ponieść byłyby rekompensatą utraconych przychodów przez przewoźnika. Zatem wymagałoby to szczegółowych analiz ze strony KM. Wysłaliśmy zapytanie do przewoźnika z prośbą o wskazanie kosztów utrzymania dla Legionowa wspólnego biletu. Nie otrzymaliśmy jednak jeszcze odpowiedzi – wyjaśniła Tamara Mytkowska, rzecznik prasowy UM Legionowo. Objaśniła ona także, że oferta wspólnego biletu, dotyczy rozliczeń za przejazdy pomiędzy ZTM, a KM, zaś współpraca Legionowa z ZTM w 2013r. będzie wyglądała, tak jak dotychczas, czyli jak co roku, UM Legionowa będzie negocjował z ZTM poziom dofinansowania poszczególnych kursów i liczbę połączeń. – Musimy brać pod uwagę potrzeby wszystkich grup naszych mieszkańców, a z komunikacji zbiorowej korzysta tylko ich część. Mieszkańcy Legionowa to także seniorzy, uczniowie szkół, przedszkolaki, małe dzieci oraz ci, którzy z różnych względów wybierają inne środki komunikacji, takie jak prywatne autobusy, czy własne samochody. Zatem uważamy, że 5 mln zł jest kwotą optymalną i nie zamierzamy jej znacząco zwiększać. Jest to i tak druga co do wielkości kwota dofinansowania, jaką płaci jakakolwiek gmina w aglomeracji warszawskie – dodała Mytkowska.

 

Dodatkowy autobus?

Obecnie UM Legionowo czeka na informację zwrotną na temat nowej oferty ZTM i KM odnośnie kontynuacji wspólnego biletu. W międzyczasie, rozważa także inne rozwiązania komunikacyjne. – Wyjściem mogłoby być uruchomienie linii dowozowej do stacji Warszawa Choszczówka, lecz przy obecnym układzie komunikacyjnym, dojazd byłby zbyt długi, by okazać się atrakcyjnym dla mieszkańców. Proszę pamiętać, że mieszkańcy Legionowa nadal będą mogli na dotychczasowych zasadach korzystać z połączeń oferowanych przez ZTM, czyli połączeń kolejowych SKM linii S9 i S3 – wyjaśniła Mytkowska.

 

Wzrosną koszty podróży?

Wspólny bilet oznacza, że mieszkańcy Legionowa mogą podróżować pociągami KM na trasie Legionowo-Warszawa na podstawie miesięcznego i okresowego  biletu ZTM. W ramach tej oferty nie są honorowane bilety jednorazowe. Póki co, oferta powyższa obowiązuje do końca marca br. Zaniechanie tej formuły jeśli chodzi o Legionowo, oznaczałoby, że podróż będzie można nadal odbywać pociągami KM na podstawie biletu ZTM, ale dopiero od stacji Warszawa Choszczówka, o ile Warszawa utrzyma na swoim terenie wspólny bilet. Natomiast na trasie Legionowo-Warszawa Choszczówka będzie trzeba kupić bilet KM. Gdyby nie udało się zachować wspólnego biletu na terenie Legionowa, koszty dojazdu do Warszawy naszych mieszkańców znacznie by wzrosły. Po pierwsze dlatego, że od 1 stycznia 2013r. wzrosły ceny samych biletów ZTM. Po drugie, konieczność kupowania oddzielnych biletów np. kwartalnych ZTM i KM spowodowała by także większe koszty. Obecnie kwartalny bilet łączony, od 1 stycznia 2013r. kosztuje 474 zł. Na jego podstawie można podróżować, także poza Warszawą, w tzw. II strefie podmiejskiej, komunikacją ZTM, SKM oraz pociągami KM. Jeśli przyszło by nam zrezygnować z takiego rozwiązania, koszt oddzielnych biletów kwartalnych dla mieszkańca Legionowa wyniósłby, w oparciu o aktualne cenniki ZTM i KM, łącznie 537zł – 250 zł zapłacilibyśmy za kwartalny bilet ZTM i 287 zł za kwartalny bilet KM.

ms