65 nowych pociągów trafi do Kolei Mazowieckich. Samorząd Województwa Mazowieckiego otrzymał unijne środki na realizację tego zadania

fot. Samorząd Województwa Mazowieckiego 1

fot. Samorząd Województwa Mazowieckiego

Przed spółką Koleje Mazowieckie ogromne zakupy i rozbudowa posiadanego taboru kolejowego. 65 nowoczesnych pojazdów kolejowych wyjedzie na mazowieckie tory, dzięki bardzo pokaźnemu dofinansowaniu z Unii Europejskiej – ponad 242 mln zł w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 oraz ok. 718 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Podpisane zostały już stosowne umowy.

 

 

W środę (26 czerwca) podpisane zostały umowy na unijne dofinansowanie dla zakupu 15 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz umowa ramowa z firmą Stadler na zakup 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, w tym dwie umowy wykonawcze na dostawę 25 pojazdów, które wyjadą na tory do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Pierwsze pociągi od firmy Stadler mają zostać dostarczone już za dwa lata.

 

 

– 15 nowoczesnych i ekologicznych zespołów trakcyjnych kupimy dzięki ponad 242 mln zł z naszego programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza. Z kolei zakup 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT dofinansuje Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy. – przekazał wicemarszałek Wiesław Raboszuk.

Koleje Mazowieckie to samorządowy przewoźnik, z którego usług korzysta codziennie blisko 176 tysięcy osób. – Tylko w ubiegłym roku podróż pociągami spółki wybrało 61,5 mln osób. Naszym zadaniem jest dbanie o coraz lepszy komfort podróżowania i skracanie czasu dojazdu. Dzisiejsze umowy to rekordowe inwestycje w historii spółki. – podkreśliła członkini zarządu województwa mazowieckiego Anna Brzezińska.

Obecnie park taborowy spółki Koleje Mazowieckie liczy ponad 330 pojazdów. Prawie 54% z nich to nowo zakupione pojazdy, które są bezpieczne, ekologiczne i gwarantują wysoką jakość świadczonych usług przewozowych. To nie koniec planów inwestycyjnych Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych czterech lat spółka zyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozbudowywane jest również zaplecze techniczne niezbędne do utrzymania pojazdów szynowych. Trwają prace związane m.in. z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie – w Sochaczewie.

Ponad 242 mln zł z UE na 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Pierwsza podpisana 26 czerwca umowa dotyczy unijnego dofinansowania do zakupu 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich. Umowę na 242 mln zł wsparcia w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza podpisali wicemarszałek Wiesław Raboszuk, członkini zarządu województwa mazowieckiego Anna Brzezińska oraz przedstawiciele zarządu Kolei Mazowieckich – Robert Stępień i Cezary Lewandowski.

Projekt obejmuje zakup 15 nowych zeroemisyjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy będą wykorzystywane na wszystkich obsługiwanych relacjach Kolei Mazowieckich na terenie województwa mazowieckiego po w pełni zmodernizowanej sieci TEN-T – transeuropejskiej sieci transportowej.

– W tym roku obchodzimy jubileusz 20-lecia Kolei Mazowieckich. Przez ten czas dzięki licznym inwestycjom zrealizowanym przez właściciela oraz efektywnemu pozyskaniu i wykorzystaniu środków unijnych Koleje Mazowieckie diametralnie zmieniły wizerunek kolei, i to nie tylko w aspekcie regionalnym, lecz także ogólnokrajowym. Obecnie jesteśmy jednym z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w Polsce, który pod względem liczby przewożonych rocznie pasażerów zajmuje trzecie miejsce w kraju. Cieszę się, że mam przyjemność zarządzać tą właśnie spółką i mam możliwość uczestniczenia w jej dalszym dynamicznym rozwoju. – podkreślił Robert Stępień, prezes zarządu Spółki KM.

Nowe i energooszczędne pojazdy będą wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS, pętle indukcyjne, dodatkowe oznaczenie na drzwiach wejściowych ułatwiające lokalizację przycisku otwierającego, a dla osób z dysfunkcją wzroku pojawi się pomoc w postaci oznaczenia systemem Braille’a numerów miejsc siedzących w wagonach. W ramach projektu jest przewidziane szkolenie pracowników w zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej pojazdów oraz pakiet pozderzeniowo-naprawczy.

– W odróżnieniu od poprzednich projektów dostawa nowych ezt będzie kluczowa dla mieszkańców Mazowsza ze względu na fakt, że pojazdy będą kursować po wszystkich liniach obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie. Mówiąc wprost, będą one mogły jeździć zarówno do Radomia, Siedlec, jak i Ciechanowa. Warto podkreślić, że ten zakup przyczyni się również do poprawy warunków pracy drużyn pociągowych i zaplecza technicznego Kolei Mazowieckich. Zastosowanie nowych technologii i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań staje się obecnie normą, a co za tym idzie, ułatwia wykonywanie obowiązków służbowych i wpływa na atrakcyjność pracodawcy na rynku pracy – podkreśla Cezary Lewandowski, członek zarządu spółki KM.

50 nowoczesnych pojazdów zasili flotę Kolei Mazowieckich

Druga podpisana 26 czerwca umowa dotyczy dofinansowania zakupu 50 ezt typu FLIRT. Podpisano także pierwsze dwie umowy wykonawcze na dostawę 25 pociągów. Umowy podpisali przedstawiciele zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stepień i Czesław Sulima oraz przedstawiciele zarządu Grupy Stadler Philipp Brunner i Arkadiusz Świergot.

Wartość całego zamówienia to ponad 3 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) dostarczy Stadler Polska.

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty i pakietu naprawczo-pozderzeniowego.26 czerwca oprócz podpisania umowy ramowej, zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały trasy między innymi: z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne pojawią się w połowie 2026 roku.

– Nasza spółka w ostatnich latach nieodłącznie jest kojarzona właśnie z pojazdami FLIRT, które na stałe wpisały się w krajobraz Mazowsza. Jako jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników samorządowych sukcesywnie dążymy do tego, by nowoczesne pojazdy były naszą wizytówką podkreślającą wysoką jakość świadczonych usług przewozowych. Mamy dobre doświadczenia związane z eksploatacją pojazdów firmy Stadler i liczę, że te, które zostaną dla nas wyprodukowane, będą na równie wysokim, a nawet wyższym poziomie. – wyraził nadzieję Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.

W parku taborowym KM jest łącznie 10 czteroczłonowych oraz 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, które stanowią ponad 21% wszystkich pojazdów. Pojazdy tego typu to bestsellerowy model pociągów Stadlera, sprzedany już w ponad 2600 egzemplarzach do 23 krajów.

– Koleje Mazowieckie to dla nas ważny klient i partner – podkreśla Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna. – Działalność Stadlera w Polsce została zapoczątkowana dzięki pierwszemu zamówieniu dla Mazowsza i Śląska. Kolejne zamówienia pozwoliły nam rozwijać działalność produkcyjną w Siedlcach oraz współpracę z lokalnymi dostawcami. Podpisany dziś kontrakt to wartość dodana dla regionu i branży – zwiększenie produkcji siedleckiego zakładu oznacza dalszy rozwój Stadlera w Polsce, a także nowe zamówienia dla naszych licznych lokalnych partnerów i dostawców. Cieszę się, że poprzez dostawy naszych nowoczesnych pojazdów możemy mieć swój udział w poprawie komfortu podróżowania koleją w regionie. Jestem przekonany, że pasażerowie powitają nowe jednostki FLIRT z radością. – dodaje Philipp Brunner.

źródło: Samorząd Województwa Mazowieckiego