Jak informuje Samorząd Województwa Mazowieckiego w województwie mazowieckim powstanie aż 1 100 km tras dróg rowerowych. Na ten cel sejmik Mazowsza zarezerwował 11 mln zł. Pierwsze dwie umowy dotyczące koncepcji budowy ok. 550 km tras rowerowych zostały już podpisane. Mowa o trasach łączących Warszawę z województwami łódzkim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim.
EuroVelo to europejska sieć szlaków rowerowych. Jest to projekt Europejskiej Federacji Cyklistów, którego celem jest budowa dziewiętnastu długodystansowych szlaków rowerowych biegnących przez całą Europę. Całkowita długość szlaków ma wynosić prawie 90 tysięcy km.
Pierwszym krokiem w realizacji tego zadania na Mazowszu jest opracowanie koncepcji programowej. Jej cel to doprecyzowanie przebiegu tras i wypracowanie rozwiązań, które umożliwią ich sprawną i szybką realizację.
W poniedziałek (12 lutego) samorząd województwa podpisał dwie umowy. Pierwsza dotyczy przebiegu trasy wzdłuż Wisły i na linii Kozienice – Radom – woj. świętokrzyskie. Obejmuje on trasę wzdłuż Wisły w regionie warszawskim stołecznym (ok. 110 km) oraz trasę z Kozienic do Radomia i województwa świętokrzyskiego (ok. 95 km). Koszt umowy to 2,3 mln zł.
Druga umowa dotyczy przebiegu wzdłuż linii kolejowych. Obejmuje on trasę z Warszawy do Żyrardowa i województwa łódzkiego (ok. 60 km), trasę z Warszawy do Ciechanowa i woj. warmińsko-mazurskiego (ok. 100 km) oraz trasę z Warszawy do Siedlec i województwa podlaskiego (ok. 150 km), a także pierwszy odcinek trasy z Warszawy do Radomia wzdłuż linii kolejowej Warszawa – Radom, odcinek do Piaseczna, połączony z trasą wzdłuż Wisły (ok. 35 km). Koszt umowy to 3,6 mln zł.
– Mazowsze stawia na turystykę rowerową. Chcemy, aby mieszkańcy mogli aktywnie spędzać czas i odkrywać atrakcje, które są na wyciągnięcie ręki. Tu, na Mazowszu, ale także w innych regionach, bo nasze trasy będą elementem EuroVelo – tras turystycznych o znaczeniu międzynarodowym. Ruszamy z pracami. Przeznaczyliśmy 11 mln zł na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej. Chcemy, aby na całym Mazowszu powstało aż 1100 kilometrów wygodnych tras – podkreślił marszałek Adam Struzik.
Trasy te mają połączyć Warszawę z innymi miastami w regionie, ale również będą prowadziły m.in. do województw: łódzkiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego czy świętokrzyskiego.
– Ścieżki mają być poprowadzone m.in. wałami przeciwpowodziowymi czy wzdłuż linii kolejowych, co pozwoli je skomunikować z transportem publicznym. Parametry tras będą dostosowane do pełnienia funkcji turystycznych, ale i transportowych. Po to, aby lokalne ścieżki stały się wygodną alternatywą dla innych środków komunikacji. – informuje Członek zarządu województwa mazowieckiego Janina Ewa Orzełowska.
Jak przekazała dr Elżbieta Kozubek, dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w najbliższym czasie województwo przystąpi do podpisania umów na koncepcje programowe kolejnych tras. W ich przypadku przetargi zostały ponowione ze względu na zbyt wysokie ceny ofertowe. Mowa tu o trasach wzdłuż Wisły w regionie mazowieckim regionalnym (ok. 170 km), z Warszawy do Ostrołęki i granicy województwa podlaskiego (ok. 175 km) oraz z Warszawy do granicy województwa lubelskiego (ok. 205 km). Termin składania ofert to 4 marca.
Samorządowcy przewidują, że opracowanie koncepcji potrwa rok. Następnym krokiem będzie przygotowanie projektów budowlanych i poprowadzenie inwestycji.
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich
Jak informuje Samorząd Województwa Mazowieckiego realizacja powyższego projektu rowerowego będzie możliwa dzięki temu, że Mazowsze zostało objęte dostępem do środków unijnych w ramach Polski Wschodniej. Obecnie Mazowsze współpracuje z województwem podkarpackim, świętokrzyskim i lubelskim w ramach wspólnego projektu o roboczej nazwie „Blue Valley”, którego celem jest realizacja tras rowerowych wzdłuż Wisły i Sanu. Planowane jest pozyskanie na ten cel środków z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Kolejnymi źródłami finansowania są środki unijne w ramach KPO, ZIT i Funduszy Europejskich dla Mazowsza.
fot. Mazovia.pl