W środę (6 grudnia) ruszył Budżet Obywatelski Mazowsza (BOM). W V edycji na realizację pomysłów mieszkańców samorząd województwa przeznaczył rekordowe 30 mln zł. Projekty można zgłaszać do 21 stycznia 2024 r.
W tym roku na realizację projektów w Budżecie Obywatelskim Mazowsza zarezerwowano aż 30 mln zł. Projekty mogą zgłaszać wszyscy mieszkańcy województwa. W imieniu osób małoletnich składają je rodzice lub opiekunowie prawni. Każdy może zgłosić i poprzeć dowolną liczbę projektów. Mogą być to zarówno projekty inwestycyjne, jak również kulturalne, edukacyjne, profilaktyczne, dotyczące bezpieczeństwa czy ochrony środowiska. Na projekty inwestycyjne można wydać maksymalnie 1,2 mln zł, zaś na nieinwestycyjne –240 tys. zł. Projekty można zgłaszać do 21 stycznia 2024 r.
Zgłaszane projekty powinny być odpowiedzią na potrzebę mieszkańców i wspierać rozwój województwa mazowieckiego. Projekt, aby mógł zostać rozpatrzony, musi zyskać poparcie minimum 50 mieszkańców regionu. Co ważne – podpisy poparcia pod projektami będzie można zbierać nie tylko na listach papierowych, ale także elektronicznie.
W tym roku mieszkańcy mogą liczyć na dodatkowe wsparcie na etapie pisania projektów. W grudniu 2023 roku i styczniu 2024 roku w każdy czwartek od godz. 15.00 do 19.00 pracownicy urzędu marszałkowskiego będą pełnić dyżur pod numerami telefonów: 22 59 79 693, 22 59 79 277, 22 43 79 482.
– Pomożemy wypełnić formularz, udzielimy wszelkich informacji odnośnie zasad składania projektów czy wyjaśnimy, w jaki sposób elektronicznie złożyć wniosek. Oczywiście, wszystkie niezbędne informacje można też znaleźć na stronie internetowej bom.mazovia.pl – wyjaśnił dyrektor delegatury urzędu marszałkowskiego w Radomiu Dawid Ruszczyk.
Warunki, które musi spełnić projekt
Środki na realizację projektów w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza są częścią budżetu województwa, dlatego też zadania, które można z nich realizować, muszą dotyczyć zadań o charakterze wojewódzkim – np. profilaktyki, promocji i ochrony zdrowia, bezpieczeństwa publicznego, a także infrastruktury społecznej czy drogowej. Proponowane inwestycje bądź przedsięwzięcia mogą być realizowane wyłącznie na nieruchomościach województwa, a termin ich realizacji nie może przekroczyć jednego roku budżetowego.
Jak zgłosić projekt?
Najwygodniejszą formą zgłoszenia projektu jest skorzystanie z formularza na stronie Budżetu Obywatelskiego Mazowsza. Można w nim zapisywać wersje robocze, edytować projekt, dodawać załączniki. Przez platformę urzędnicy będą się kontaktować z autorami projektów na etapie oceny.
Projekt można również zgłosić w formie papierowej – pocztą lub osobiście w siedzibie urzędu marszałkowskiego w Warszawie lub w jednej z delegatur – Radomiu, Siedlcach, Płocku, Ciechanowie, Ostrołęce, Piasecznie, Żyrardowie czy Wołominie. W takim przypadku należy jednak pamiętać, że projekt musi być zgłoszony na poprawnym formularzu, który można pobrać ze strony. Również podpisy poparcia należy zebrać na odpowiednim formularzu.
Szczegółowe informacje dotyczące V edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza można znaleźć pod TYM adresem.