Na terenie nieporęckich portów już można budować zadaszony parking dla samochodów, na którego dachu ułożone zostaną panele fotowoltaiczne. Starostwo Powiatowe w Legionowie właśnie wydało pozwolenie na budowę na rzecz tej inwestycji.
Jest już pozwolenie na budowę
17 września 2024 r. Starostwo Powiatowe w Legionowie wydało pozwolenie na budowę na rzecz inwestycji pt. przebudowa parkingu na terenie Portu Nieporęt – Pilawa wraz z budową wiaty, sieci z instalacją fotowoltaiczną z magazynem energii. Postępowanie administracyjne w tej sprawie trwało ponad 4 miesiące. W międzyczasie, inwestor czyli gmina Nieporęt był wzywany do uzupełnienia braków formalnych w dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia.
Szczegóły inwestycji
Decyzję o budowie zadaszonego panelami fotowoltaicznymi parkingu na terenie nieporęckich portów podjęły poprzednie władze samorządowe tej gminy. To właśnie wtedy rozpoczęto projektowanie tej inwestycji. – Chodzi o wykonanie parkingu z kostki brukowej o powierzchni 3,8 tys. m², zadaszenia parkingu o powierzchni około 1 tys. m², na którym zostanie umieszczona instalacja fotowoltaiczna o mocy 145 kW, magazynu energii o mocy 51 kW, a także systemu parkingowego oraz uporządkowania obsługi komunikacyjnej parkingu z oznakowaniem pionowym. Wjazd na parking będzie odbywał się jedną bramą z automatycznym szlabanem, a wyjazd zlokalizowany zostanie w innym miejscu – tak o szczegółach tej inwestycji informował w przeszłości opinię publiczną Maciej Mazur, były wójt gminy Nieporęt.
Koszty inwestycji
Projekt budowy tzw. zielonego parkingu nad Jeziorem Zegrzyńskim na zlecenie Urzędu Gminy (UG) w Nieporęcie za kwotę 150 tys. zł opracowała firma Tesla z Warszawy. W tegorocznym budżecie gminy Nieporęt na projekt i wykonanie tej inwestycji zabezpieczono 1,2 mln zł.
Estetyka i funkcjonalność
Zielone parkingi są często nazywane carportami fotowoltaicznymi. Obiekty te oprócz szczelnego zadaszenia, chroniącego zaparkowane w nich samochody przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, produkują również prąd, który może zostać wykorzystany do naładowania aut z napędem elektrycznym.