Nieporęt. Przebudowa trasy Nieporęt-Marki. Do końca listopada ma zostać wydana decyzja środowiskowa

Zderzenie 3 aut w Wólce Radzymińskiej 1. fot. KP PSP w Legionowie

Zderzenie 3 aut w Wólce Radzymińskiej fot. KP PSP w Legionowie/Facebook

Do końca listopada 2021r. Urząd Gminy w Nieporęcie ma wydać decyzję środowiskową dla przebudowy drogi wojewódzkiej nr 631 (DW nr 631) na odcinku od jej skrzyżowania z drogą krajową nr 61 (DK nr 61) na rondzie w Zegrzu Południowym w gminie Nieporęt do jej skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 634. Chodzi o owianą ponurą sławą trasę z Nieporętu do Marek, na której życie straciło wiele osób. Na legionowskim odcinku droga ta rozbudowana ma zostać w dotychczasowym tj. jednojezdniowym przekroju.

Roboty drogowe ruszą dopiero w 2023r.

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) w Warszawie chce poszerzyć DW nr 631 na odcinku od jej skrzyżowania z DK nr 61 na rondzie w Zegrzu Południowym w gminie Nieporęt do jej skrzyżowania z DW nr 634 w Zielonce w powiecie wołomińskim. W tej sprawie wciąż trwa postępowanie środowiskowe, po zakończeniu którego, inwestor dopiero będzie mógł wystąpić o pozwolenie na budowę. Z jego zapowiedzi wynika, że roboty drogowe przy wskazanej trasie nie rozpoczną się wcześniej,  niż w drugiej połowie 2023r. – Wójt gminy Nieporęt prowadzi postępowanie administracyjne związane z wydaniem niezbędnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, której uzyskanie warunkuje kontynuację procesu projektowego dla planowanej rozbudowy DW nr 631 na odcinku od skrzyżowania z DK nr 61 do skrzyżowania z DW nr 634. Inwestycja będzie realizowana na terenie gmin Nieporęt, Radzymin, Marki, Zielonka i Ząbki. Wniosek w sprawie uzyskania ww. decyzji został złożony we wrześniu 2019r. i zgodnie z treścią obwieszczenia wójta gminy Nieporęt z dnia 28 października 2021r. ww. decyzja winna zostać wydana do 30 listopada 2021r. Przewidujemy, iż po nadaniu ww. decyzji klauzuli ostateczności decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – na podstawie której możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych – winna zostać uzyskana w terminie 1,5 roku, tj. w II kwartale 2023r. – wyjaśnia Monika Burdon, rzeczniczka prasowa MZDW w Warszawie.

 

Z Nieporętu do Marek powinno być szerzej!?

W ostatnim czasie do Gazety Powiatowej napisał użytkownik j trasy. – Zgodnie z planami jezdnia ma zostać poszerzona – po dwa pasy ruchu w jedną stronę – ale tylko na odcinku od trasy S8 do Marek, podczas gdy na odcinku od Marek do DK nr 61 ma pozostać w dotychczasowej postaci tj. po jednym pasie ruchu w jedną stronę. Jeżdżę tą drogą codziennie do pracy do i z Warszawy. Powodem największego niebezpieczeństwa, jakie stwarza ta droga jest właśnie brak dwóch pasów ruchu w jedną stronę, szczególnie na odcinku od Nieporętu do Marek. Wystarczy jedna ciężarówka i droga się blokuje, zaczyna się wyprzedzanie, wymuszanie na pojazdach jadących z naprzeciwka zjeżdżania na pobocze, co często kończy się wypadkiem. Największy korek powstaje właśnie w Nieporęcie i w Zegrzu przed rondami. Na pewno poszerzenie jezdni do dwóch pasów ruchu w jedną stronę rozładowałoby ruch i znacząco poprawiłoby bezpieczeństwo na drodze. Jest tu mnóstwo miejsca i praktycznie nie ma zabudowań. Dużo mówi się o budowie ronda turbinowego w Zegrzu, ale nikt nie zwraca uwagi na DW nr 631 – zauważył. Powyższe spostrzeżenia przekazaliśmy do MZDW w Warszawie z prośbą o odniesienie się do nich. – Przyjęcie wskazanych powyżej parametrów, w jakich DW nr 631 zostanie rozbudowana, zostało poprzedzone szeregiem analiz i spotkań, jakie odbywały się w 2016r. tj. przed przystąpieniem do prac projektowych i w latach następnych – już w toku procesu projektowego wszczętego w 2017r. – m.in. z udziałem Marszałka Województwa Mazowieckiego, przedstawicieli lokalnych samorządów, organu zarządzającego ruchem na drogach wojewódzkich, Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – zapewnia Monika Burdon, rzeczniczka prasowa MZDW w Warszawie. – Podstawowym celem towarzyszącym rozbudowie ww. odcinka drogi wojewódzkiej jest doprowadzenie ww. drogi do właściwego stanu technicznego m.in. poprzez dostosowanie jej do obowiązujących przepisów, co w konsekwencji przełoży się na znaczącą poprawę bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników drogi, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów. Kolejnym aspektem jaki zostanie zrealizowany jest poprawa przepustowości ruchu na tych odcinkach, na których przy uwzględnieniu ww. założeń jest to możliwe, ze szczególnym uwzględnieniem odcinków na terenie gminy Zielonka tj. od węzła drogi ekspresowej S8 Zielonka do skrzyżowania z DW nr 634 i gminy Nieporęt tj. na odcinku od skrzyżowania z DK nr 61 do skrzyżowania z DW nr 633 – dodaje.

Szczegóły przedsięwzięcia

Jak informuje MZDW, trasa zostanie poszerzona do 4 pasów ruchu tylko na odcinku przebiegającym przez tereny gmin Ząbki i Zielonka, a na odcinku znajdującym się na terenie gmin Nieporęt, Radzymin i Marki zostanie rozbudowana w dotychczasowym tj. jednojezdniowym przekroju. – Skrzyżowanie DW nr 631 z ulicami Główną i Dworkową w miejscowości Marki będzie stanowić punkt, w którym nastąpi zmiana z przekroju jednojezdniowego (1×2) w kierunku miejscowości Nieporęt na przekrój dwujezdniowy (2×2) w kierunku m. st. Warszawy – dodaje Monika Burdon z MZDW.

Pod koniec listopada poznamy szczegóły

Na etapie wydawania decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia drogowego, społeczeństwo mogło się wypowiedzieć, co do jego przyszłego kształtu. – Zgodnie z zapisami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w toku ww. postępowania jakie prowadzi wójt gminy Nieporęt społeczeństwo ma zapewniony czynny udział w ww. postępowaniu w zakresie przewidzianym zapisami ww. ustawy. Poza ww. decyzją w toku procesu projektowego do tej pory nie była pozyskiwana żadna inna decyzja administracyjna. Zatem jakiekolwiek wnioski mogły zostać złożone tylko i wyłącznie w toku procedury środowiskowej do wójta gminy Nieporęt, który przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach winien otrzymane wnioski przeanalizować i ustosunkować się do nich w treści wydawanej decyzji – wyjaśnia Monika Burdon z MZDW.

Śmiertelne wypadki

Odcinek DW nr 631 z Nieporętu do Marek owiany jest ponurą sławą. W samym październiku tego roku doszło na nim do trzech poważnych wypadków. W tym roku wypadki na tej drodze zbyt często kończyły się śmiercią kierowców. Najczęstszą ich przyczyną okazywała się zaś nadmierna prędkość. O tych tragicznych w skutkach zdarzeniach informowaliśmy w m. in. w tej wiadomości.

Nieporęt. Zderzenie Renault, Forda i Volkswagena na Drodze Wojewódzkiej nr 631 (aktualizacja)

Nieporęt. Dwa mercedesy i ford zderzyły się na Pogonowskiego (DW 631) w Wólce Radzymińskiej

Nieporęt. Tragiczny wypadek w Wólce Radzymińskiej na DW631. Auto osobowe zderzyło się z ciężarówką. Jedna osoba nie żyje