Wczoraj (5 marca) na sesji nadzwyczajnej Rada Gminy Nieporęt wyraziła swój sprzeciw na propozycję lokalizacji połączeń kolejowych przedstawionych przez CPK w ramach prowadzonych aktualnie w całym kraju konsultacji. Poza sprzeciwem, radni zaproponowali alternatywny przebieg trasy istniejącym szlakiem kolejowym przez Legionowo do Janówka i Góry i dalej na drugą stronę Narwi.
CPK przedstawiło trzy przebiegi trasy szybkiej kolei, które ingerowałyby w infrastrukturę mieszkalną w Stanisławowie Drugim, Józefowie, Kątach Węgierskich i Woli Aleksandra. Wywołało to gigantyczny sprzeciw społeczny. Tysiące mieszkańców gminy składają swoje uwagi w ramach konsultacji prowadzonych przez CPK, wczoraj swoje stanowisko w tej sprawie zajęła Rada Gminy Nieporęt.
5 argumentów
Radni zdecydowanie sprzeciwili się koncepcji wszystkich tras. Przedstawili 5 argumentów za wykluczeniem tych przebiegów z dalszych prac koncepcyjnych nad Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Pierwszym z nich jest naruszenie cennych przyrodniczo form ochrony takich jak pomniki przyrody, lasy ochronne Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Zdaniem radych tory w niektórych lokalizacjach mogą zagrozić gatunkom ptactwa i zwierząt mających swoje legowiska w Puszczy Słupeckiej i Lęgach Czarnej Strugi – obszarze Natura 2000.
Drugim argumentem jest przekreślenie dotychczasowej formy rozwoju gminy, jako dobrego miejsca do spędzania wolnego czasu – aktywnego i biernego wypoczynku
Po trzecie radni zauważają, że trasa szybkiej kolei doprowadzi do zniszczenia wykształconych struktur urbanistycznych istniejących osiedli zabudowy mieszkaniowej zaburzając układy urbanistyczne zaplanowane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Radnym uzasadniają, że tory doprowadzą do nienaturalnych podziałów sołectw Józefów, Kąty Węgierskie, Stanisławów Drugi, co stworzy problemy komunikacyjne, zaburzy więzi rodzinne i pogorszy standard życia mieszkańców
Czwartym argumentem jest blokowanie na lata rozwoju miejscowości przez pogorszenie się standardów życia ich mieszkańców i mieszkańców całej gminy. Tereny, przez które będzie przebiegała linia kolejowa, staną się nieatrakcyjne dla nowych mieszkańców, a linia zablokuje możliwość wykorzystania nieruchomości zgodnie z oczekiwaniami ich właścicieli.
W końcu radni zauważają, że nowe tory zniweczą wypracowane na etapie opracowywania strategicznych dokumentów planistycznych zasady zrównoważonego rozwoju gminy w oparciu o przemyślany układ komunikacji kolejowej, autobusowej, samochodowej oraz rowerowej i pieszej.
Alternatywna trasa
Już podczas sesji stanowisko Rady Gminy uzupełniono o propozycję alternatywnego przebiegu trasy kolejowej. Jest ona tożsama z koncepcją przedstawioną przez powiat legionowski i gminę Wieliszew. Według niego pociągi miałyby przejechać dotychczasową trasą z Warszawy, przez Legionowo aż do Janówka Drugiego i tam przebijać się na północ przez Narew.
Swoje stanowisko radni podjęli jednogłośnie.