We wtorek (12 listopada) przed godz. 21 w Rembelszczyźnie (gmina Nieporęt) na ulicy Jana Kazimierza (droga wojewódzka nr 633) zderzyły się dwa samochody osobowe. Na miejscu interweniowały służby ratownicze. Utrudnienia drogowe w miejscu kolizji trwały ponad godzinę.
Informację o zdarzeniu drogowym z udziałem dwóch pojazdów na terenie gminy Nieporęt służby ratownicze odebrały z automatycznego systemu eCall zamontowanego w jednym z aut o godz. 20:50. – Na miejsce zadysponowano łącznie dwa zastępy straży pożarnej z JRG Legionowo, OSP Wólka Radzymińska, pogotowie i Policję. – poinformował Gazetę Powiatową mł. asp. Andrzej Mękarski, dyżurny stanowiska kierowania Komedy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie.
Po przybyciu służb ratowniczych na miejsce zdarzenia okazało się, że w Rembelszczyźnie na ulicy Jana Kazimierza (DW 633) na pasie w kierunku Warszawy zderzyły się dwa samochody osobowe marki Toyota i BMW. Do kolizji doszło na wysokości sklepu Lewiatan.
Służby ratownicze zabezpieczyły miejsce zdarzenia. Na szczęście osoby biorące udział w kolizji nie doznały obrażeń i nie wymagały hospitalizacji. Strażacy zepchnęli na pobocze uszkodzone auta, a następnie sprzątnęli z jezdni porozrzucane elementy karoserii. Służby ratownicze zakończyły swoje działania w Rembelszczyźnie o godz. 22:08, a ruch drogowy do tego czasu w miejscu zdarzenia był utrudniony.
Kierowca Toyoty ukarany mandatem
– Jak ustalili będący na miejscu policjanci, 44-letni mężczyzna, który kierował Toyotą w wyniku nieprawidłowej zmiany pasa ruchu doprowadził do zderzenia z BMW, którym kierowała 33-letnia kobieta. Obydwoje kierujący byli trzeźwi. 44-letni mężczyzna został ukarany mandatem za spowodowanie kolizji. – poinformowała Gazetę Powiatową komisarz Justyna Stopińska, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Legionowie.
Czym jest system eCall?
Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe pojazdy osobowe oraz dostawcze do 3,5 t podróżujące po drogach Unii Europejskiej są wyposażone w specjalny moduł wykrywania kolizji drogowych i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia – eCall. System ten pozwala zaoszczędzić czas, w jakim na miejsce kolizji lub wypadku wzywane są służby ratunkowe. Często osoby poszkodowane w wypadkach nie są w stanie same wezwać pomocy lub czas, w jakim tego dokonują, jest dość długi. Dochodzi również czynnik dezorientacji osób poszkodowanych i problemy z dokładnym określeniem miejsca takiego zdarzenia.
Jak działa system eCall?
System uruchamiany jest na dwa sposoby: automatycznie i ręcznie. W pierwszym przypadku system np. na skutek odpalenia poduszek powietrznych samochodu wysyła na numer alarmowy 112 informacje o położeniu auta (na podstawie sygnału GPS) i jego podstawowych danych. W drugiej sytuacji kierowca ręcznie naciska specjalny przycisku uruchamiającego system eCall. W tym przypadku dane również zostają przesłane na numer 112. Po otrzymaniu takiego sygnału dyspozytor z numeru 112 próbuje połączyć się z pojazdem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i ewentualnego wysłania na miejsce służb ratunkowych.
zdjęcie poglądowe z arch. GP